Process vid upphävande av detaljplan
Förfarandet för att upphäva en detaljplan kan vara olika beroende på om detaljplanen har genomförandetid kvar eller inte. Under vissa förutsättningar kan ett förenklat förfarande användas vid upphävandet.
Processen för att upphäva en detaljplan
Vid upphävande av en detaljplan gäller samma regler för processen som vid antagande av en ny detaljplan. När en detaljplan upphävs efter att genomförandetiden gått ut kan kommunen använda sig av ett förenklat standardförfarande eller utökat förfarande. Det förenklade standardförfarandet innebär att kommunen inte behöver göra någon underrättelse eller granskning. Det förenklade standardförfarandet kan tillämpas om upphävandet av detaljplanen är:
- förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande över denna,
 - inte är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse, eller
 - inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
 
38 §
           Det som enligt detta kapitel gäller i fråga om förslag till och antagande av en detaljplan ska också gälla i fråga om förslag till och beslut om att ändra eller upphäva en detaljplan.
38 a §
           Vid förlängning av genomförandetiden enligt 4 kap. 24 §  behöver 18 § första och andra styckena samt 19-25 §§ inte  tillämpas. Samråd enligt 11 § krävs endast med  lantmäterimyndigheten och kända sakägare inom det berörda  området.  Lag (2020:76) .
38 b §
           I fråga om förslag till att upphäva en detaljplan  behöver 18 § första och andra styckena samt 19-25 §§ inte  tillämpas när planens genomförandetid har gått ut, och  upphävandet av planen  
   1. är förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens  granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §, 
   2. inte är av betydande intresse för allmänheten eller i  övrigt av stor betydelse, och 
   3. inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
I fall som avses i första stycket, ska kommunen så snart som möjligt skicka samrådsredogörelsen eller ett meddelande om var den finns tillgänglig till dem som inte har fått sina synpunkter tillgodosedda.
Om kommunen efter att samrådet är klart ändrar sitt förslag  väsentligt, ska kommunen trots första stycket låta granska det  ändrade förslaget enligt 18 § första och andra styckena samt 
19-24 §§.
Bestämmelserna i första-tredje styckena är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för upphävandet är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2020:76) .
38 c §
           Bestämmelserna i 38 b § tillämpas också i fråga om  förslag till att upphäva en detaljplanebestämmelse enligt 4  kap. 18 § andra stycket 1 eller 2 eller motsvarande åtgärder  enligt äldre bestämmelser. I fråga om sådana förslag behöver  samråd enligt 11 § inte ske med andra kommuner eller sakägare  utanför det berörda området.  Lag (2015:668) .
38 d §
           Ett beslut att inte anta, ändra eller upphäva en  detaljplan ska innehålla de huvudsakliga skälen för beslutet.  Lag (2021:785) .
38 b §
           I fråga om förslag till att upphäva en detaljplan  behöver 18 § första och andra styckena samt 19-25 §§ inte  tillämpas när planens genomförandetid har gått ut, och  upphävandet av planen  
   1. är förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens  granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §, 
   2. inte är av betydande intresse för allmänheten eller i  övrigt av stor betydelse, och 
   3. inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
I fall som avses i första stycket, ska kommunen så snart som möjligt skicka samrådsredogörelsen eller ett meddelande om var den finns tillgänglig till dem som inte har fått sina synpunkter tillgodosedda.
Om kommunen efter att samrådet är klart ändrar sitt förslag  väsentligt, ska kommunen trots första stycket låta granska det  ändrade förslaget enligt 18 § första och andra styckena samt 
19-24 §§.
Bestämmelserna i första-tredje styckena är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för upphävandet är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2020:76) .
Om upphävandet av detaljplanen inte motsvarar förutsättningarna för ett förenklat standardförfarande ska kommunen tillämpa ett utökat förfarande.
7 §
           Särskilda bestämmelser om ett utökat planförfarande finns  i 11 c § första stycket, 11 d och 17 §§, 18 § andra och tredje  styckena samt 25 § för en detaljplan som 
   1. inte är förenlig med översiktsplanen eller länsstyrelsens  granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §, 
   2. är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av  stor betydelse, eller 
   3. kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
Det utökade planförfarandet ska även tillämpas om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget inte är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .
7 a §
           Särskilda bestämmelser om ett samordnat planförfarande  finns i 11 c § andra stycket, 16 och 18 a §§, 21 § tredje  stycket och 23 § andra stycket för en detaljplan som är  förenlig med översiktsplanen och länsstyrelsens  granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 § och som enbart gäller 
   1. en verksamhet som har tillståndsprövats eller ska  tillståndsprövas enligt föreskrifter som har meddelats med  stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, eller 
   2. en åtgärd som har prövats eller ska prövas genom  upprättande och fastställande av en vägplan enligt väglagen 
(1971:948) eller en järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om  byggande av järnväg.
Bestämmelserna om ett samordnat planförfarande är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .
Vid bedömningen av om kommunen kan tillämpa ett förenklat förfarande vid upphävande av en detaljplan ska enbart upphävandets konsekvenser bedömas. Kommunen ska inte ta hänsyn till om planen exempelvis var av stor betydelse eller stred mot översiktsplanen när den antogs. (jfr prop. 2013/14:126 sid. 105)
En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)
Om detaljplaneärendet påbörjas efter 11 september 2024 ska kommunen dessutom bedöma om den del av översiktsplanen som har betydelse för upphävandet är aktuell. Om den del av översiktsplanen som är relevant för upphävandet är inaktuell, eller om en planeringsstrategi inte antagits, kan det förenklade förfarandet inte tillämpas. Om kommunen påbörjar ett ärende med det förenklade förfarandet, får kommunen dock avsluta ärendet med samma förfarande om översiktsplanen blir inaktuell under processens gång.
38 b §
           I fråga om förslag till att upphäva en detaljplan  behöver 18 § första och andra styckena samt 19-25 §§ inte  tillämpas när planens genomförandetid har gått ut, och  upphävandet av planen  
   1. är förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens  granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §, 
   2. inte är av betydande intresse för allmänheten eller i  övrigt av stor betydelse, och 
   3. inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
I fall som avses i första stycket, ska kommunen så snart som möjligt skicka samrådsredogörelsen eller ett meddelande om var den finns tillgänglig till dem som inte har fått sina synpunkter tillgodosedda.
Om kommunen efter att samrådet är klart ändrar sitt förslag  väsentligt, ska kommunen trots första stycket låta granska det  ändrade förslaget enligt 18 § första och andra styckena samt 
19-24 §§.
Bestämmelserna i första-tredje styckena är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för upphävandet är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2020:76) .
Övergångsbestämmelser SFS 2020:76
   1. Denna lag träder i kraft den 1 april 2020.
   2. Bestämmelserna i 3 kap. 25 § i den nya lydelsen, 5 kap. 7 § andra stycket, 7 a § andra stycket och 38 b § fjärde stycket tillämpas för första gången vid den tidpunkt då en planeringsstrategi senast ska ha antagits.
   3. Äldre bestämmelser, förutom 3 kap. 19 a och 22 §§, 7 kap. 10 § och 16 kap. 1 a §, gäller fortfarande för ärenden om översiktsplaner, detaljplaner, områdesbestämmelser och regionplaner som har påbörjats före den 1 april 2020 och mål och ärenden som avser överklagande och överprövning av sådana planer och bestämmelser till dess målet eller ärendet är slutligt avgjort. 
   4. Översiktsplaner antagna före den 1 januari 2004 ska upphöra att gälla vid utgången av 2025. Även en översiktsplan som har antagits den 1 januari 2004 eller senare men före den 1 april 2020 ska upphöra att gälla vid utgången av 2025, i den del planen innehåller en sådan ändring som avses i 3 kap. 27 § första stycket första meningen eller motsvarande äldre bestämmelser och där ändringen ursprungligen har antagits före den 1 januari 2004.
Förenklat standardförfarande vid upphävande av detaljplan
Det förenklade förfarandet vid upphävande av en detaljplan innebär att en samrådsredogörelse upprättas efter samrådet och att kommunen därefter kan gå direkt till beslut om upphävande. Utöver detta så följs det vanliga standardförfarandet.
38 b §
           I fråga om förslag till att upphäva en detaljplan  behöver 18 § första och andra styckena samt 19-25 §§ inte  tillämpas när planens genomförandetid har gått ut, och  upphävandet av planen  
   1. är förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens  granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §, 
   2. inte är av betydande intresse för allmänheten eller i  övrigt av stor betydelse, och 
   3. inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
I fall som avses i första stycket, ska kommunen så snart som möjligt skicka samrådsredogörelsen eller ett meddelande om var den finns tillgänglig till dem som inte har fått sina synpunkter tillgodosedda.
Om kommunen efter att samrådet är klart ändrar sitt förslag  väsentligt, ska kommunen trots första stycket låta granska det  ändrade förslaget enligt 18 § första och andra styckena samt 
19-24 §§.
Bestämmelserna i första-tredje styckena är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för upphävandet är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2020:76) .
När ett förenklat standardförfarande tillämpas ska kommunen samråda med bland andra länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten, kända sakägare och boende som berörs. Under samrådet är det viktigt att kommunen informerar samrådskretsen om att samrådet är enda tillfället att lämna synpunkter för att senare ha rätt att överklaga beslutet.
11 §
           I arbetet med att ta fram ett program enligt 10 § eller  ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med  
   1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som  berörs, 
   2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare,  hyresgäster och boende som berörs, 
   3. de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om  förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon  förhandlingsordning inte gäller, som är anslutna till en  riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd  fastighet är belägen, och 
   4. de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som  har ett väsentligt intresse av förslaget.
Kommunen behöver dock inte samråda med bostadsrättshavare, hyresgäster, boende eller organisationer av hyresgäster, om det är uppenbart att förslaget saknar betydelse för dem.
För samråd enligt första stycket 2-4 är det tillräckligt att kommunen ger tillfälle till samråd. Lag (2020:76) .
11 a §
           Inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett program  enligt 10 § eller ett planförslag ska kommunen undersöka om  genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan. Undersökningen ska ske på det sätt som anges i 
6 kap. 6 § miljöbalken och föreskrifter som regeringen har  meddelat i anslutning till den bestämmelsen.
Om planen medger ett sådant ianspråktagande som avses i 4 kap. 
34 § andra stycket, ska kommunen vid sin bedömning av om  genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan dessutom ta hänsyn till det som anges i  föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 16 kap. 
1 § 2 b.
Kommunen ska efter undersökningen avgöra frågan i ett särskilt beslut på det sätt och med det innehåll som anges i 6 kap. 7 § första och andra styckena miljöbalken.
Kraven enligt första-tredje styckena gäller inte om frågan om betydande miljöpåverkan redan är avgjord i föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken eller om planen omfattas av undantaget i 6 kap. 3 § andra stycket 1 samma balk. Lag (2021:785) .
11 b §
           Om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en  betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för ett  samråd enligt 11 § om ett planförslag även uppfylla kraven på  avgränsningssamråd i 6 kap. 9 och 10 §§ miljöbalken.
Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2021:785) .
11 c §
           Om planförslaget är ett sådant förslag som avses i 7 §, ska kommunen kungöra förslaget och samråda om det under en viss tid som ska vara minst tre veckor (samrådstid).
För planförslag som avses i 7 a § finns bestämmelser om kungörelse i 18 a §. Lag (2020:76) .
11 d §
           En kungörelse ska anslås på kommunens anslagstavla och  föras in i en ortstidning. Av kungörelsen ska det framgå 
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan, 
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga  innehåll, 
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen, 
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan, 
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, 
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som  kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns  tillgängliga och hur lång samrådstiden är, 
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det  under samrådstiden, 
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, och 
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte  kommer att anordnas.
Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2021:785) .
11 e §
           Har upphävts genom  lag (2021:785) .
När kommunen genomfört samrådet och fått in synpunkter på planförslaget ska dessa sammanställas i en samrådsredogörelse. Kommunen ska sedan så fort som möjligt skicka samrådsredogörelsen eller meddelande om var redogörelsen finns tillgänglig till dem som inte fått sina synpunkter tillgodosedda.
17 §
           Kommunen ska redovisa de synpunkter som har kommit fram  i samrådet samt de kommentarer och förslag som kommunen har  med anledning av synpunkterna. Om planförslaget är ett sådant  som avses i 7 §, ska redovisningen göras samlat för alla  synpunkter som har kommit fram (samrådsredogörelse). För  andra planförslag än sådana som avses i 7 § är det  tillräckligt att redovisningen görs i granskningsutlåtandet  enligt 23 §.  Lag (2017:965) .
38 b §
           I fråga om förslag till att upphäva en detaljplan  behöver 18 § första och andra styckena samt 19-25 §§ inte  tillämpas när planens genomförandetid har gått ut, och  upphävandet av planen  
   1. är förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens  granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §, 
   2. inte är av betydande intresse för allmänheten eller i  övrigt av stor betydelse, och 
   3. inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
I fall som avses i första stycket, ska kommunen så snart som möjligt skicka samrådsredogörelsen eller ett meddelande om var den finns tillgänglig till dem som inte har fått sina synpunkter tillgodosedda.
Om kommunen efter att samrådet är klart ändrar sitt förslag  väsentligt, ska kommunen trots första stycket låta granska det  ändrade förslaget enligt 18 § första och andra styckena samt 
19-24 §§.
Bestämmelserna i första-tredje styckena är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för upphävandet är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2020:76) .
När kommunen har skickat samrådsredogörelsen kan ett beslut om upphävande av detaljplanen fattas. Beslutet om att upphäva en detaljplan fattas av kommunfullmäktige, men fullmäktige kan i vissa fall delegera beslutet till kommunstyrelsen eller byggnadsnämnden.
27 §
           En detaljplan ska antas av kommunfullmäktige, men  fullmäktige får uppdra åt kommunstyrelsen eller  byggnadsnämnden att anta en plan som inte är av principiell  beskaffenhet eller annars av större vikt.
Ett sådant uppdrag får inte delegeras. Lag (2017:424) .
12 §
           Senast andra dagen efter det att protokollet har  justerats ska justeringen tillkännages på anslagstavlan. Av  tillkännagivandet ska det framgå var protokollet finns  tillgängligt samt vilken dag det har tillkännagetts.  Tillkännagivandet får inte tas bort från anslagstavlan före  överklagandetidens utgång enligt 13 kap. 5 § första  stycket.
Beslutet att upphäva en del av eller hela detaljplanen får laga kraft tidigast tre veckor efter att beslutet har tillkännagetts på kommunens anslagstavla. Detta är under förutsättning att ingen har överklagat beslutet och att länsstyrelsen inte heller valt att överpröva beslutet.
11 §
           Ett beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan  eller områdesbestämmelser får överklagas endast av den som  före utgången av granskningstiden skriftligen har framfört  synpunkter som inte har blivit tillgodosedda.
Den inskränkning i rätten att överklaga som följer av första  stycket gäller inte 
   1. om beslutet har gått emot sakägaren genom att förslaget  ändrats efter granskningstiden, 
   2. om överklagandet grundas på att beslutet inte har  tillkommit i laga ordning, eller 
   3. ett beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan vars  genomförande kan antas medföra en betydande miljöpåverkan på  grund av att planområdet får tas i anspråk på ett sådant sätt  som anges i 4 kap. 34 § andra stycket.  Lag (2022:1055) .
16 §
           Bestämmelser om överklagande av ett beslut som avses  i 2 a, 3, 5, 5 a och 6 §§ finns i 43-47 §§ förvaltningslagen 
(2017:900).
Tiden för överklagande av ett beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser räknas dock från den dag då beslutet eller justeringen av protokollet över beslutet har tillkännagetts på kommunens anslagstavla. När beslutet har fattats av kommunfullmäktige, ska det som enligt 43-47 §§ förvaltningslagen gäller i fråga om den myndighet som har meddelat beslutet i stället gälla kommunstyrelsen.
Tiden för överklagande av ett beslut om lov eller förhandsbesked räknas, för alla som inte ska delges beslutet enligt 9 kap. 41 §, från den dag som infaller en vecka efter att beslutet har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar. Lag (2018:845) .
Väsentlig ändring av planförslaget efter samrådet
Om planförslaget ändras väsentligt efter samrådet kan inte längre det förenklade standardförfarandet används utan kommunen ska då låta förslaget granskas. Kommunen ska informera om granskningen genom en underrättelse på kommunens anslagstavla. När granskningen är genomförd ska kommunen göra ett granskningsutlåtande innan planen kan upphävas och beslutet få laga kraft.
18 §
           När samrådet enligt 11-17 §§ är klart ska kommunen i en  underrättelse informera om sitt planförslag och låta det  granskas under en viss tid (granskningstid). Om de som  kommunen har samrått med enligt 11 § har godkänt  planförslaget, behöver underrättelse inte lämnas.
Granskningstiden ska vara minst två veckor, men den får göras kortare, om alla berörda är överens om det. För ett sådant planförslag som avses i 7 § första stycket 1 och 2 ska granskningstiden dock vara minst tre veckor och för ett sådant planförslag som avses i 7 § första stycket 3 minst 30 dagar.
Om kommunen när samrådet är klart bedömer att planförslaget är ett sådant som avses i 7 §, ska kommunen dessutom kungöra förslaget på det sätt som anges i 11 d §, om förslaget inte har kungjorts tidigare eller det har ändrats väsentligt. Det som sägs om samrådstid i 11 d § ska då i stället avse granskningstid. Lag (2021:785) .
18 a §
           Om planförslaget är ett sådant som avses i 7 a §, ska  kommunen kungöra förslaget på det sätt som anges i 11 d § och  låta det granskas. Det som sägs om samrådstid i 11 d § ska då  i stället avse granskningstid. Granskningstiden ska vara minst  tre veckor.
Kungörandet får samordnas med det kungörande som ska ske i det andra ärendet som avses i 7 a §. Lag (2020:76) .
19 §
           En underrättelse enligt 18 § ska anslås på kommunens  anslagstavla. Av underrättelsen ska det framgå 
   1. att kommunen har tagit fram ett förslag till att anta,  ändra eller upphäva en detaljplan, 
   2. vilket område detaljplanen avser och planens huvudsakliga  innehåll, 
   3. om förslaget avviker från översiktsplanen, 
   4. om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande  miljöpåverkan, 
   5. om samråd ska ske med ett annat land enligt 6 kap. 13 §  miljöbalken, 
   6. när, var och på vilket sätt förslaget och det underlag som  kommunen ska tillhandahålla enligt detta kapitel finns  tillgängliga för granskning och hur lång granskningstiden är, 
   7. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det  under granskningstiden, 
   8. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, 
   9. tid och plats för ett offentligt möte, om ett sådant möte  kommer att anordnas, och 
   10. att den som inte senast under granskningstiden har lämnat  någon skriftlig synpunkt på förslaget kan förlora rätten att  överklaga beslut att anta planen.  Lag (2021:785) .
24 §
           Kommunen ska så snart som möjligt  
   1. på sin anslagstavla anslå en underrättelse med information  om var granskningsutlåtandet finns tillgängligt, och 
   2. skicka granskningsutlåtandet eller ett meddelande om var  det finns tillgängligt till dem som inte har fått sina  synpunkter tillgodosedda.
Granskningsutlåtandet ska dels finnas tillgängligt tillsammans med övriga handlingar i ärendet, dels hållas tillgängligt på kommunens webbplats under minst tre veckor. Dessa skyldigheter gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning. Lag (2021:785) .
38 b §
           I fråga om förslag till att upphäva en detaljplan  behöver 18 § första och andra styckena samt 19-25 §§ inte  tillämpas när planens genomförandetid har gått ut, och  upphävandet av planen  
   1. är förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens  granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §, 
   2. inte är av betydande intresse för allmänheten eller i  övrigt av stor betydelse, och 
   3. inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
I fall som avses i första stycket, ska kommunen så snart som möjligt skicka samrådsredogörelsen eller ett meddelande om var den finns tillgänglig till dem som inte har fått sina synpunkter tillgodosedda.
Om kommunen efter att samrådet är klart ändrar sitt förslag  väsentligt, ska kommunen trots första stycket låta granska det  ändrade förslaget enligt 18 § första och andra styckena samt 
19-24 §§.
Bestämmelserna i första-tredje styckena är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för upphävandet är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2020:76) .
Upphäva en detaljplan under genomförandetiden
Före genomförandetidens utgång kan kommunen endast upphäva en detaljplan om ingen fastighetsägare som berörs motsätter sig det eller om det behövs på grund av nya förhållanden av stor allmän vikt som inte kunnat förutses vid planläggningen. När en detaljplan med genomförandetid kvar upphävs kan upphävandet göras antingen med ett standardförfarande eller med ett utökat förfarande. Hur kommunen ska kommunicera med fastighetsägare som berörs är inte beskrivet i PBL. Det är lämpligt att kommunen innan planprocessen påbörjas kommunicerar med berörda fastighetsägare för att klargöra om någon motsätter sig ett upphävande av planen.
39 §
           En detaljplan får inte ändras eller upphävas före  genomförandetidens utgång, om någon fastighetsägare som  berörs motsätter sig det.
Första stycket gäller inte om ändringen eller upphävandet  behövs 
   1. på grund av nya förhållanden av stor allmän vikt som inte  har kunnat förutses vid planläggningen, eller 
   2. för införande av bestämmelser enligt 18 § andra stycket.  Lag (2015:668) .
38 §
           Det som enligt detta kapitel gäller i fråga om förslag till och antagande av en detaljplan ska också gälla i fråga om förslag till och beslut om att ändra eller upphäva en detaljplan.
38 a §
           Vid förlängning av genomförandetiden enligt 4 kap. 24 §  behöver 18 § första och andra styckena samt 19-25 §§ inte  tillämpas. Samråd enligt 11 § krävs endast med  lantmäterimyndigheten och kända sakägare inom det berörda  området.  Lag (2020:76) .
38 b §
           I fråga om förslag till att upphäva en detaljplan  behöver 18 § första och andra styckena samt 19-25 §§ inte  tillämpas när planens genomförandetid har gått ut, och  upphävandet av planen  
   1. är förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens  granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §, 
   2. inte är av betydande intresse för allmänheten eller i  övrigt av stor betydelse, och 
   3. inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
I fall som avses i första stycket, ska kommunen så snart som möjligt skicka samrådsredogörelsen eller ett meddelande om var den finns tillgänglig till dem som inte har fått sina synpunkter tillgodosedda.
Om kommunen efter att samrådet är klart ändrar sitt förslag  väsentligt, ska kommunen trots första stycket låta granska det  ändrade förslaget enligt 18 § första och andra styckena samt 
19-24 §§.
Bestämmelserna i första-tredje styckena är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för upphävandet är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2020:76) .
38 c §
           Bestämmelserna i 38 b § tillämpas också i fråga om  förslag till att upphäva en detaljplanebestämmelse enligt 4  kap. 18 § andra stycket 1 eller 2 eller motsvarande åtgärder  enligt äldre bestämmelser. I fråga om sådana förslag behöver  samråd enligt 11 § inte ske med andra kommuner eller sakägare  utanför det berörda området.  Lag (2015:668) .
38 d §
           Ett beslut att inte anta, ändra eller upphäva en  detaljplan ska innehålla de huvudsakliga skälen för beslutet.  Lag (2021:785) .
Hjälpte informationen dig?
Bra att informationen hjälpte dig! Berätta gärna vad du tyckte var bra. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.
Beskriv så tydligt som möjligt varför sidan inte hjälpte dig. Max 500 tecken. Observera att du inte får något svar.