Kontakta oss

Granskad:

Om du inte hittar svaret på din fråga här på webbplatsen är du välkommen att kontakta oss. Använd gärna e-post i första hand. Söker du en specifik person eller enhet – kontakta registraturen eller växeln. 

Det är inte alltid Boverket som ska svara på din fråga

Oftast är det din kommun du ska kontakta när det gäller plan- och bygglagen och byggregler – både när det gäller generella frågor och enskilda ärenden. En del av de bidrag du kan söka på vår webbplats hanteras av Länsstyrelsen, och då är det dem du ska kontakta om du har frågor om bidraget. 

Vem svarar på frågor som Boverket inte kan svara på?

E-post

Det är många som ringer till oss och vid vissa tider kan det därför ta längre tid att komma fram. Använd därför gärna i första hand e-post. 

registraturen@boverket.se

Vårt mål är att besvara din fråga via e-post så fort vi kan, normalt inom tio arbetsdagar.

Observera att det finns en gräns för hur stora e-postmeddelanden du kan skicka till Boverket. Ett e-postmeddelande får vara maximalt 50 MB inklusive bilagor.

Telefon

Boverkets växel: 0455-35 30 00

Det finns flera sätt för dig som har ett funktionshinder att ta kontakt med Boverket med telefon. De hjälpmedel vi nämner här finns inte hos Boverket utan du får hjälp av olika myndigheter.

Teletal
Teletal är en telefontjänst som Post och telestyrelsen erbjuder som ger stöd under telefonsamtal. Tjänsten innebär att en tolk, som kan tolka svårförstått tal, tolkar eller ger stöd i form av förtydligande, minnesstöd eller anteckningshjälp under telefonsamtalet. Samtalen rings med en vanlig telefon och genomförs som ett trepartssamtal.

Teletal.se

Texttelefoni och texttelefoni.se
Texttelefoni.se är en tjänst som Post- och telestyrelsen erbjuder och som förmedlar samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Texttelefoni innebär att användarna skriver istället för att tala. Det är främst döva, hörselskadade och personer med talsvårigheter som använder texttelefoner. Tjänsten är tillgänglig för alla. Det går att nå tjänsten från analoga text- och taltelefoner, IP-baserade text- och taltelefoner samt en internetportal och Google Hangouts.

texttelefoni.se

Bildtelefoni och bildtelefoni.net
En bildtelefon möjliggör kommunikation med teckenspråk istället för tal. I dag är det enklare att kommunicera via telefon på teckenspråk eftersom det går att samtala genom rörlig bild via de flesta mobiltelefonerna och surf-plattor. Bildtelefoni.net är en tjänst som Post- och telestyrelsen erbjuder och som tolkar samtal mellan teckenspråkiga och hörande. Samtalen genomförs med vanlig telefon för den hörande personen, med bildtelefon för den teckenspråkiga personen och med en tolk som förmedlar samtalet.

Bildtelefoni.net

Öppettider

Växeln: helgfria vardagar klockan 09:00–12:00 och 13:00–15:00.

Receptionen: helgfria vardagar klockan 09:00–12:00 och 13:00–15:00.

Dessa dagar har vi ändrade öppettider för växel och reception.

  • 6 januari, trettondagen: stängt
  • 17 april, skärtorsdagen: 09:00–12:00
  • 18 april, långfredagen: stängt
  • 21 april, annandag påsk: stängt
  • 30 april: 09:00–12:00
  • 1 maj: stängt
  • 29 maj, Kristi himmelsfärdsdag: stängt
  • 6 juni, nationaldagen: stängt
  • 20 juni, midsommarafton: stängt
  • 24-26 december, juldagarna: stängt
  • 31 december, nyårsafton: stängt

Adress

Boverket
Box 534
371 23 KARLSKRONA

Besöksadress: Drottninggatan 18, Karlskrona

Karta med Boverkets adress i Karlskrona (hitta.se)

Boverket (2025). Kontakta oss. https://www.boverket.se/sv/om-boverket/kontakta-oss/ Hämtad 2025-06-02