Ansökan om lov och förhandsbesked

Granskad:

Det är hos byggnadsnämnden i kommunen som man ansöker om bygglov, rivningslov, marklov och förhandsbesked. Ansökan ska vara skriftlig och innehålla de uppgifter, ritningar, beskrivningar och andra handlingar som behövs för att ansökan ska kunna handläggas och beslut fattas.

Ansökan om lov och förhandsbesked

Byggnadsnämnden i kommunen prövar ansökningar om bygglov, rivningslov, marklov och förhandsbesked. Handläggningen av ärenden om lov och förhandsbesked ska ske skyndsamt och i normalfallet ska beslut tas inom 10 veckor. Därför är det viktigt att en första granskning av ansökan sker så snabbt som möjligt.

85 §
  Byggnadsnämnden prövar ansökningar om lov och förhandsbesked. Lag (2025:974) .

99 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:974) .

99 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:1079) .

Vad ska en ansökan innehålla?

En ansökan ska vara skriftlig och innehålla de ritningar, beskrivningar och andra uppgifter som behövs för att den sökta åtgärden ska kunna prövas. Vad som behövs beror på vilken åtgärd som ska utföras. För enklare ärenden behövs normalt inte lika omfattande handlingar som för mer komplicerade. Förutom de specifika kraven på innehåll som finns i plan- och bygglagen, PBL, är det byggnadsnämnden som avgör vilka ritningar, beskrivningar och övriga uppgifter som behövs för att kunna pröva ansökan.

86 §
  En ansökan om lov eller förhandsbesked ska vara skriftlig och innehålla
   1. fastighetens beteckning,
   2. byggherrens person- eller organisationsnummer, namn och adress,
   3. den tidpunkt då byggnads-, rivnings- eller markarbetena är avsedda att påbörjas,
   4. förslag på kontrollansvarig med uppgift om dennes person- eller organisationsnummer och adress, om det behövs en kontrollansvarig enligt 10 kap. 9 och 10 §§,
   5. de ritningar, beskrivningar och andra uppgifter som behövs för prövningen, och
   6. de handlingar som krävs för beslut om startbesked enligt
10 kap., om sökanden vill ge byggnadsnämnden förutsättningar att besluta om lov och startbesked samtidigt. Lag (2025:974) .

En ansökan om lov eller förhandsbesked ska innehålla uppgifter om fastighetsbeteckningen, byggherrens namn, adress och person- eller organisationsnummer. Av ansökan ska även framgå den tidpunkt då byggnads-, rivnings- eller markarbetena är avsedda att påbörjas. Om det behövs en kontrollansvarig ska den föreslagna kontrollansvariges namn, adress och person- eller organisationsnummer anges.  I beslutet om lov ska det sedan finnas med en upplysning om det ska finnas någon som är kontrollansvarig och i så fall vem eller vilka som är kontrollansvariga. (jfr prop. 2009/10:170 sid. 471 och prop. 2024/25:169 sid. 458)

En enklare plan- och bygglag, prop. 2009/10:170 (på Sveriges riksdags webbplats)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024:25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

86 §
  En ansökan om lov eller förhandsbesked ska vara skriftlig och innehålla
   1. fastighetens beteckning,
   2. byggherrens person- eller organisationsnummer, namn och adress,
   3. den tidpunkt då byggnads-, rivnings- eller markarbetena är avsedda att påbörjas,
   4. förslag på kontrollansvarig med uppgift om dennes person- eller organisationsnummer och adress, om det behövs en kontrollansvarig enligt 10 kap. 9 och 10 §§,
   5. de ritningar, beskrivningar och andra uppgifter som behövs för prövningen, och
   6. de handlingar som krävs för beslut om startbesked enligt
10 kap., om sökanden vill ge byggnadsnämnden förutsättningar att besluta om lov och startbesked samtidigt. Lag (2025:974) .

105 §
  Ett beslut om bygglov, rivningslov eller marklov ska innehålla
   1. en upplysning om vilken giltighetstid lovet har,
   2. en upplysning om det ska finnas någon som är kontrollansvarig och i så fall vem eller vilka som är kontrollansvariga,
   3. en upplysning om att åtgärden inte får påbörjas förrän lovet har börjat gälla enligt 114 § och byggnadsnämnden har gett ett startbesked enligt 10 kap.,
   4. en upplysning om att en åtgärd som påbörjas innan beslutet fått laga kraft kan behöva återställas om beslutet ändras vid en överprövning, och
   5. de villkor och upplysningar som följer av 73, 81, 82, 83,
84 eller 92 § eller behövs i övrigt.

Om ett bygglov avser nybyggnad eller tillbyggnad av en bostadsbyggnad i ett område som inte omfattas av en detaljplan ska beslutet, om det inte kan anses obehövligt med hänsyn till bullersituationen, även innehålla beräknade värden för omgivningsbuller vid bostadsbyggnadens fasad och vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden. Lag (2025:974) .

Ansökan om lov eller förhandsbesked och tillhörande ritningar och beskrivningar ska, om byggnadsnämnden begär det, vara lämpliga för arkivering.

90 §
  De handlingar som lämnas in i ansökan om lov eller förhandsbesked ska vara lämpliga för arkivering, om byggnadsnämnden begär det. Lag (2025:974) .

För att underlätta handläggningen av ett ärende och för att ärendet ska få en säker prövning är det viktigt att handlingarna är korrekta och tydliga. Detta är särskilt viktigt i de fall då grannar eller andra sakägare får lämna synpunkter på ansökan.

Ansökans innehåll när sökande önskar få startbesked samtidigt som lovet

I vissa situationer kommer det inte alltid att behövas ett särskilt tekniskt samråd. Därför kan byggnadsnämnden meddela beslut om startbesked redan i samband med beslutet om lov. Men detta är bara möjligt om samtliga handlingar som krävs för beslut om startbesked finns med redan i ansökan om lov och om byggnadsnämnden utifrån dessa handlingar kan bedöma om ett tekniskt samråd behövs. (jfr prop. 2009/10:170 sid. 471)

En enklare plan- och bygglag, prop. 2009/10:170 (på Sveriges riksdags webbplats)

Önskar den sökande att byggnadsnämnden beslutar om startbesked samtidigt som beslut om lov kan denne välja att skicka med de handlingar som behövs. Byggnadsnämnden kan upplysa sökanden om möjligheten till detta, till exempel vid föreläggande om komplettering, men det är inget den sökande är skyldig att lämna in inför lov. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 458)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024:25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

86 §
  En ansökan om lov eller förhandsbesked ska vara skriftlig och innehålla
   1. fastighetens beteckning,
   2. byggherrens person- eller organisationsnummer, namn och adress,
   3. den tidpunkt då byggnads-, rivnings- eller markarbetena är avsedda att påbörjas,
   4. förslag på kontrollansvarig med uppgift om dennes person- eller organisationsnummer och adress, om det behövs en kontrollansvarig enligt 10 kap. 9 och 10 §§,
   5. de ritningar, beskrivningar och andra uppgifter som behövs för prövningen, och
   6. de handlingar som krävs för beslut om startbesked enligt
10 kap., om sökanden vill ge byggnadsnämnden förutsättningar att besluta om lov och startbesked samtidigt. Lag (2025:974) .

Ansökans innehåll när ett certifierat byggprojekteringsföretag har använts

Om sökanden har använt ett certifierat byggprojekteringsföretag och vill att bygglov ska ges utan prövning av utformningskraven lämplighet, tillgänglighet och användbarhet, ska den sökande i ansökan om lov ange vilket företag som har använts. Om byggherren inte lämnar denna uppgift ska byggnadsnämnden pröva förutsättningarna för bygglov som om ett sådant företag inte har använts. Om byggnadsnämnden vid en kontroll upptäcker att företaget inte är certifierat ska nämnden också pröva förutsättningarna för bygglov som om ett sådant företag inte har använts.  (jfr prop. 2021/22:212 sid. 25-27)

87 §
  Om ett certifierat byggprojekteringsföretag som avses i
67 § har använts för projektering och sökanden önskar att bygglov med stöd av 68 § ska ges utan att vissa krav ska prövas, ska en ansökan om lov, utöver det som sägs i 86 §, innehålla en uppgift om vilket företag som har använts. Lag (2025:974) .

Certifierade byggprojekteringsföretag – en mer förutsägbar byggprocess, prop. 2021/22:212 (på Sveriges riksdags webbplats)

Du kan läsa mer om certifierade byggprojekteringsföretag på sidan Certifierade byggprojekteringsföretag i lov- och byggprocessen. 

Certifierade byggprojekteringsföretag

Ansökans innehåll vid MKB-projekt

Utöver de vanliga kraven på en ansökans innehåll som gäller för alla ärenden finns det särskilda innehållskrav vid ärenden som rör projekt där en miljökonsekvensbeskrivning, MKB, måste upprättas. . De särskilda kraven på vad en ansökan ska innehålla gäller bara om åtgärdens miljöpåverkan ska bedömas.

88 §
  En ansökan om bygglov eller förhandsbesked för en åtgärd som avses i 4 kap. 2 § första stycket 3 a och som ska vidtas i ett område som inte omfattas av en detaljplan ska, utöver det som sägs i 86 §, innehålla
   1. uppgifter om
      a) byggnadsverkets utformning och omfattning,
      b) rivningsarbeten, om sådana kan förutses,
      c) miljöns känslighet i de områden som kan antas bli påverkade,
      d) vad i miljön som kan antas bli betydligt påverkat,
      e) de betydande miljöeffekter som åtgärden kan antas medföra i sig eller till följd av yttre händelser, i den utsträckning sådana uppgifter finns tillgängliga, och
      f) åtgärder som planeras för att förebygga, hindra, motverka eller avhjälpa negativa miljöeffekter, i den utsträckning sådana uppgifter finns tillgängliga, och
   2. en bedömning av om den åtgärd som ansökan avser kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Om ansökan avser en åtgärd som, enligt föreskrifter som regeringen har meddelat i anslutning till denna lag, inte ska antas medföra en betydande miljöpåverkan, gäller första stycket endast om det finns behov av att pröva åtgärdens miljöpåverkan tillsammans med miljöpåverkan från åtgärder som sedan tidigare är beslutade eller genomförda. Lag (2025:974) .

En ansökan om bygglov eller förhandsbesked för ett MKB-projekt där åtgärdens miljöpåverkan ska bedömas ska innehålla uppgifter om

  • byggnadsverkets utformning och omfattning
  • rivningsarbeten, om sådana kan förutses
  • miljöns känslighet i de områden som kan antas bli påverkade
  • vad i miljön som kan antas bli betydligt påverkat
  • de betydande miljöeffekter som åtgärden kan antas medföra i sig eller till följd av yttre händelser, i den utsträckning sådana uppgifter finns tillgängliga
  • åtgärder som planeras för att förebygga, hindra, motverka eller avhjälpa negativa miljöeffekter, i den utsträckning sådana uppgifter finns tillgängliga, och
  • en bedömning av om den sökta åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

88 §
  En ansökan om bygglov eller förhandsbesked för en åtgärd som avses i 4 kap. 2 § första stycket 3 a och som ska vidtas i ett område som inte omfattas av en detaljplan ska, utöver det som sägs i 86 §, innehålla
   1. uppgifter om
      a) byggnadsverkets utformning och omfattning,
      b) rivningsarbeten, om sådana kan förutses,
      c) miljöns känslighet i de områden som kan antas bli påverkade,
      d) vad i miljön som kan antas bli betydligt påverkat,
      e) de betydande miljöeffekter som åtgärden kan antas medföra i sig eller till följd av yttre händelser, i den utsträckning sådana uppgifter finns tillgängliga, och
      f) åtgärder som planeras för att förebygga, hindra, motverka eller avhjälpa negativa miljöeffekter, i den utsträckning sådana uppgifter finns tillgängliga, och
   2. en bedömning av om den åtgärd som ansökan avser kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Om ansökan avser en åtgärd som, enligt föreskrifter som regeringen har meddelat i anslutning till denna lag, inte ska antas medföra en betydande miljöpåverkan, gäller första stycket endast om det finns behov av att pröva åtgärdens miljöpåverkan tillsammans med miljöpåverkan från åtgärder som sedan tidigare är beslutade eller genomförda. Lag (2025:974) .

De uppgifter som krävs i ansökningar om bygglov eller förhandsbesked för MKB-projekt ska ha den omfattning och detaljeringsgrad som behövs för att byggnadsnämnden kunna ta ställning till om åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Om en ansökan gäller en åtgärd som redan har miljöbedömts enligt 6 kap. miljöbalken, ska uppgifterna i ansökan utformas med hänsyn till resultatet av den bedömningen.

89 §
  Uppgifterna enligt 88 § ska ha den omfattning och detaljeringsgrad som behövs för att byggnadsnämnden ska kunna ta ställning till om åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan utifrån de omständigheter som hänsyn ska tas till vid en undersökning av en åtgärds miljöpåverkan enligt
6 kap. miljöbalken.

Om ansökan avser en åtgärd som kräver tillstånd enligt 7 kap.
28 a § miljöbalken och åtgärden redan har miljöbedömts enligt
6 kap. miljöbalken, ska ansökan utformas med hänsyn till resultatet av den bedömningen. Lag (2025:974) .

De utökade kraven på ansökans innehåll innebär att byggnadsnämnden har rätt att begära in dessa uppgifter från den sökande. Nämnden får även förelägga om komplettering av uppgifterna precis som med de vanliga innehållskraven.

91 §
  Om en ansökan är ofullständig, får byggnadsnämnden förelägga sökanden att avhjälpa bristerna inom en viss tid. Föreläggandet ska innehålla en upplysning om att ansökan kan komma att avvisas eller att ärendet kan komma att avgöras i befintligt skick om föreläggandet inte följs.

Om föreläggandet inte följs, får byggnadsnämnden avvisa ansökan eller avgöra ärendet i befintligt skick. Lag (2025:974) .

Vad ett MKB-projekt är och för vilka MKB-projekt som åtgärdens miljöpåverkan ska bedömas kan du läsa om på sidan Prövning av MKB-projekt

Prövning av MKB-projekt

Byggnadsnämndens serviceskyldighet

Byggnadsnämnden ska lämna sökanden rimlig vägledning om ansökningshandlingarna. Det ingår i nämndens skyldighet att hjälpa den enskilde att ta till vara sin rätt inom nämndens verksamhetsområde. Det kan exempelvis gälla upplysningar om hur man gör en ansökan och hjälp med att fylla i blanketter. Det kan även vara råd om vilka handlingar som bör bifogas, exempelvis om hur sökanden ska gå till väga för att få en ritning att uppfylla de krav som behövs för att nämnden ska kunna fatta beslut. Serviceskyldigheten gäller i princip oberoende av om någon har begärt hjälp eller inte. Den sträcker sig däremot inte hur långt som helst, sökanden kan inte begära att nämnden ska göra ritningarna åt denne.

2 §
  Utöver de uppgifter som byggnadsnämnden har enligt andra bestämmelser i denna lag ska nämnden
   1. verka för en god byggnadskultur samt en god och estetiskt tilltalande stads-
och landskapsmiljö,
   2. uppmärksamt följa den allmänna utvecklingen inom kommunen och dess närmaste omgivning samt ta de initiativ som behövs i frågor om planläggning, byggande och fastighetsbildning,
   3. samarbeta med de myndigheter, organisationer och enskilda vars arbete och intressen rör nämndens verksamhet, och 4. lämna råd och upplysningar i frågor som rör nämndens verksamhet.

6 §
  En myndighet ska se till att kontakterna med enskilda blir smidiga och enkla.

Myndigheten ska lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen. Hjälpen ska ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Den ska ges utan onödigt dröjsmål.

Annan sökande än fastighetsägaren

Det finns inget som hindrar att andra än fastighetsägaren ansöker om lov eller förhandsbesked. Exempel på detta är ansökan om att få uppföra en telemast eller ett vindkraftverk. Det kan också vara fallet när någon ansöker om att få utföra en bygglovspliktig åtgärd på en arrendetomt.

För att kunna påbörja byggnadsarbetena krävs, förutom beslut om lov och startbesked, att fastighetsägaren ger sitt tillstånd till att bygga. Detta tillstånd är ett civilrättsligt avtal mellan byggherren och fastighetsägaren som inte har med bygglovet att göra. Beslut om bygglov kan alltså fattas utan att fastighetsägaren har gett sitt tillstånd men för att kunna använda sig av sitt bygglov måste byggherren ha fastighetsägarens tillstånd. Byggnadsnämnden ska dock underrätta fastighetsägaren om ansökan och låta denne yttra sig innan beslut fattas.

98 §
  Innan byggnadsnämnden beslutar om lov eller förhandsbesked ska nämnden, om det inte är uppenbart obehövligt, underrätta sökanden och fastighetsägaren om allt underlag av betydelse för beslutet och ge dem tillfälle att inom en bestämd tid yttra sig över underlaget. Lag (2025:974) .

Diarieföring

Eftersom medborgarna har rätt att ta del av allmänna handlingar är det viktigt att byggnadsnämnden registrerar sina handlingar eller på annat sätt håller reda på dem.

1 §
  Till främjande av ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande ska var och en ha rätt att ta del av allmänna handlingar. Lag
(2018:1801).

1 §
  Allmänna handlingar ska registreras så snart de har kommit in till eller upprättats hos en myndighet, om inte annat följer av andra-fjärde styckena.

Om en myndighet hos en annan myndighet har elektronisk tillgång till en upptagning för automatiserad behandling som är en allmän handling ska handlingen registreras endast av den myndighet som gjort upptagningen tillgänglig för den andra myndigheten.

Handlingar som inte omfattas av sekretess behöver inte registreras om de hålls ordnade så att det utan svårighet kan fastställas om de har kommit in eller upprättats.

Om det är uppenbart att en allmän handling är av ringa betydelse för myndighetens verksamhet, behöver den varken registreras eller hållas ordnad.

För de handlingar som registreras ska det av registret framgå:

  • datum då handlingen kom in eller upprättades
  • diarienummer eller annan beteckning
  • i förekommande fall uppgifter om handlingens avsändare eller mottagare och
  • i korthet vad handlingen rör.

2 §
  Beträffande handlingar som registreras enligt 1 § ska det av registret framgå
   1. datum då handlingen kom in eller upprättades,
   2. diarienummer eller annan beteckning handlingen fått vid registreringen,
   3. i förekommande fall uppgifter om handlingens avsändare eller mottagare, och
   4. i korthet vad handlingen rör.

Uppgifter enligt första stycket 3 eller 4 ska utelämnas eller särskiljas om det behövs för att registret i övriga delar ska kunna hållas tillgängligt för allmänheten.

Ett lämpligt tillvägagångssätt för bygglovsansökningar är att registrera alla ärenden i ett diariesystem där de får ett diarienummer. Diarienumret är unikt och det ska finnas på alla handlingar som tillhör ärendet. I diariesystemet kan man till exempel se alla inkomna och upprättade handlingar i ärendet, vem som är ärendets handläggare och var i handläggningsprocessen ärendet befinner sig. Om uppgifter till ärendet lämnas via telefon eller vid besök och de tillför ärendet en sakuppgift ska tjänstepersonen göra en tjänsteanteckning som också ska diarieföras på ärendet. Även e-post räknas som inkommande post till kommunen. Man måste därför avgöra om e-posten är en allmän handling och därmed ska diarieföras.

3 §
  Med handling avses en framställning i skrift eller bild samt en upp-tagning som endast med tekniska hjälpmedel kan läsas eller avlyssnas eller uppfattas på annat sätt. Lag
(2018:1801).

4 §
  En handling är allmän, om den förvaras hos en myndighet och enligt 9 eller 10 § är att anse som inkommen till eller upprättad hos en myndighet. Lag (2018:1801) .

27 §
  En myndighet som får uppgifter på något annat sätt än genom en handling ska snarast dokumentera dem, om de kan ha betydelse för ett beslut i ärendet. Det ska framgå av dokumentationen när den har gjorts och av vem.

Mottagningsbevis

När en ansökan har inkommit till byggnadsnämnden ska skriftlig information, ett så kallat mottagningsbevis, skickas till sökanden så snart som möjligt. Mottagningsbeviset ska innehålla information om:

  • tidsfristen för beslutet
  • reduktion av avgift om tidsfristen överskrids
  • möjligheten att överklaga.

100 §
  Byggnadsnämnden ska
   1. när en ansökan om lov eller förhandsbesked har kommit in, skriftligen informera sökanden om
      a) vilka tidsfrister som gäller för nämndens beslut i ärendet,
      b) att den avgift som nämnden får ta ut reduceras om tidsfristen för beslut överskrids, och
      c) möjligheterna att överklaga nämndens beslut,
   2. om tidsfristen för beslut till följd av 99 § första stycket
2, 3 eller 4 börjar löpa vid en annan tidpunkt än ansökningsdagen, skriftligen informera sökanden om den ändrade tidpunkten, och
   3. om tidsfristen förlängs enligt 99 § andra stycket, innan den ursprungliga tidsfristen gått ut skriftligen informera sökanden om förlängningen och skälen för den. Lag (2025:974) .

Förutom de krav på innehåll som finns i PBL kan mottagningsbeviset innehålla andra uppgifter. Det kan till exempel vara vilken handläggningstid ärendet förväntas få, vem som är handläggare och kontaktuppgifter.

Mottagningsbeviset måste vara skriftligt men kan skickas på olika sätt till exempel via brev, e-post eller annan elektronisk form. Det finns inga krav på att mottagaren ska bekräfta att den tagit emot mottagningsbeviset. När byggnadsnämnden skickar ett mottagningsbevis är det viktigt att man i efterhand kan se att det har skickats och när det har skickats. (jfr prop. 2017/18:210 sid. 26)

Reduktion av avgift för lov, förhandsbesked och anmälan, prop. 2017/18:210 (på Sveriges riksdags webbplats)

Information om tidsfristen för beslut

I mottagningsbeviset ska byggnadsnämnden informera sökande om vilka tidsfrister som gäller för beslutet. Det innebär att byggnadsnämnden ska informera om när ansökan kom in till nämnden och när tidsfristen för beslut går ut, det vill säga 10 veckor från den dag då ansökan kom in. Sökanden ska även informeras om att tidpunkten för när tidsfristen börjar löpa kan ändras om sökande kommer in med ytterligare underlag eller ändrar ansökan, Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ska lämna medgivande till åtgärden eller byggnadsnämnden förelägger om komplettering inom 3 veckor från den dag då ansökan eller ytterligare underlag kom in. Det ska även framgå att tidsfristen kan förlängas med ytterligare 10 veckor om det är nödvändigt på grund av handläggning eller utredningen i ärendet. Information bör även innefatta att det inte innebär att ansökan är beviljad om beslut inte fattas inom 10 respektive 20 veckor. (jfr prop. 2017/18:210 sid. 26)

Reduktion av avgift för lov, förhandsbesked och anmälan, prop. 2017/18:210 (på Sveriges riksdags webbplats)

100 §
  Byggnadsnämnden ska
   1. när en ansökan om lov eller förhandsbesked har kommit in, skriftligen informera sökanden om
      a) vilka tidsfrister som gäller för nämndens beslut i ärendet,
      b) att den avgift som nämnden får ta ut reduceras om tidsfristen för beslut överskrids, och
      c) möjligheterna att överklaga nämndens beslut,
   2. om tidsfristen för beslut till följd av 99 § första stycket
2, 3 eller 4 börjar löpa vid en annan tidpunkt än ansökningsdagen, skriftligen informera sökanden om den ändrade tidpunkten, och
   3. om tidsfristen förlängs enligt 99 § andra stycket, innan den ursprungliga tidsfristen gått ut skriftligen informera sökanden om förlängningen och skälen för den. Lag (2025:974) .

Tidsfrister för handläggning 

Information om reduktion av avgift

I mottagningsbeviset ska byggnadsnämnden informera om att den avgift som nämnden får ta ut reduceras om tidsfristen för beslut om ansökan överskrids av byggnadsnämnden.

100 §
  Byggnadsnämnden ska
   1. när en ansökan om lov eller förhandsbesked har kommit in, skriftligen informera sökanden om
      a) vilka tidsfrister som gäller för nämndens beslut i ärendet,
      b) att den avgift som nämnden får ta ut reduceras om tidsfristen för beslut överskrids, och
      c) möjligheterna att överklaga nämndens beslut,
   2. om tidsfristen för beslut till följd av 99 § första stycket
2, 3 eller 4 börjar löpa vid en annan tidpunkt än ansökningsdagen, skriftligen informera sökanden om den ändrade tidpunkten, och
   3. om tidsfristen förlängs enligt 99 § andra stycket, innan den ursprungliga tidsfristen gått ut skriftligen informera sökanden om förlängningen och skälen för den. Lag (2025:974) .

Reduktion av avgift

Information om möjligheten att överklaga

I mottagningsbeviset ska det framgå vilka möjligheter som finns att överklaga nämndens beslut. Det vill säga att beslutet om lov, förhandsbesked och avgift kan överklagas. (jfr prop. 2017/18:210 sid. 27)

Reduktion av avgift för lov, förhandsbesked och anmälan, prop. 2017/18:210 (på Sveriges riksdags webbplats)

100 §
  Byggnadsnämnden ska
   1. när en ansökan om lov eller förhandsbesked har kommit in, skriftligen informera sökanden om
      a) vilka tidsfrister som gäller för nämndens beslut i ärendet,
      b) att den avgift som nämnden får ta ut reduceras om tidsfristen för beslut överskrids, och
      c) möjligheterna att överklaga nämndens beslut,
   2. om tidsfristen för beslut till följd av 99 § första stycket
2, 3 eller 4 börjar löpa vid en annan tidpunkt än ansökningsdagen, skriftligen informera sökanden om den ändrade tidpunkten, och
   3. om tidsfristen förlängs enligt 99 § andra stycket, innan den ursprungliga tidsfristen gått ut skriftligen informera sökanden om förlängningen och skälen för den. Lag (2025:974) .

Nya handlingar

Om det kommer in nya ritningar eller andra handlingar i ett lovärende, som ska ersätta de tidigare, är det viktigt att det är tydligt vilka handlingar som gäller. Det syns på datumstämpeln vilka som är de aktuella, det vill säga de senast inkomna.

Skriftlig information att tidsfristen ändras

Om sökanden kommer in med ytterligare underlag på eget initiativ eller ändrar ansökan ändras tidsfristen för handläggningen. Byggnadsnämnden ska då skriftligen informera sökande om den ändrade tidpunkten för tidsfristen.

För ärenden där Försvarsmakten eller MSB ska underrättas och där medgivande från dem krävs, räknas tidsfristen från den dag då besked inkommer till byggnadsnämnden. När byggnadsnämnden uppmärksammar att ärendet behöver skickas till Försvarsmakten eller MSB ska nämnden informera den sökande om att tidsfristen kommer att ändras. När beskedet från Försvarsmakten eller MSB inkommer ska nämnden informera sökanden igen om den ändrade tidsfristen. 

99 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:974) .

99 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:1079) .

100 §
  Byggnadsnämnden ska
   1. när en ansökan om lov eller förhandsbesked har kommit in, skriftligen informera sökanden om
      a) vilka tidsfrister som gäller för nämndens beslut i ärendet,
      b) att den avgift som nämnden får ta ut reduceras om tidsfristen för beslut överskrids, och
      c) möjligheterna att överklaga nämndens beslut,
   2. om tidsfristen för beslut till följd av 99 § första stycket
2, 3 eller 4 börjar löpa vid en annan tidpunkt än ansökningsdagen, skriftligen informera sökanden om den ändrade tidpunkten, och
   3. om tidsfristen förlängs enligt 99 § andra stycket, innan den ursprungliga tidsfristen gått ut skriftligen informera sökanden om förlängningen och skälen för den. Lag (2025:974) .

Tidsfrister för handläggning

Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt. Beslut i ärenden om lov eller förhandsbesked ska fattas inom tio veckor. Tiden kan förlängas med ytterligare tio veckor om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet. Från vilken dag tidsfristen ska räknas är reglerat i PBL. Tiden ska räknas från den dag då ansökan kom in till nämnden den senare dag då sökande kom in med ytterligare underlag på eget initiativ  eller den dag sökande kom in med en ändring av ansökan. Om byggnadsnämnden har förelagt om komplettering inom tre veckor från den dag då ansökan, ytterligare underlag på sökandes egna initiativ eller en ändrin gav ansökan kom in till byggnadsnämnden, räknas tiden i stället från den dag då bristerna i ansökan har avhjälpts av sökanden. (Jfr prop. 2017/18:210 sid 25-26)

Om ärendet är ett sådant där Försvarsmakten eller MSB ska underrättas och medgivande krävs, gäller tidsfristen från den dag då besked från Försvarsmakten eller MSB inkommer till byggnadsnämnden. 

Reduktion av avgift för lov, förhandsbesked och anmälan, prop. 2017/18:210 (på Sveriges riksdags webbplats)

99 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:974) .

99 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:1079) .

Tidsfrister för handläggning 

En första granskning

Så snart som möjligt efter det att en ansökan kommit in till byggnadsnämnden bör en första granskning av ärendet göras. Med hänsyn till hur tidsfristerna för handläggning ska beräknas bör denna granskning göras inom tre veckor från att ansökan kommit in.

Det är lämpligt att då kontrollera om åtgärden verkligen kräver bygglov, marklov eller rivningslov. Det förekommer att ansökningar lämnas in för åtgärder som inte kräver lov. Det kan bero på att sökanden inte är medveten om att åtgärden inte kräver lov. Det kan även bero på att sökanden vill få en lovansökan prövad även om lov inte krävs, till exempel på grund av en konflikt med en granne. Sökanden har rätt att få en lovansökan prövad även om åtgärden inte kräver lov.

79 §
  Vid prövning av en ansökan enligt 52-54 §§ ska lov ges om åtgärden uppfyller de krav på lokalisering, placering och utformning som finns på åtgärden i denna lag eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen. Lag (2025:974) .

/Rubriken upphör att gälla U:2026-01-01/

52 §
  Även om en åtgärd inte omfattas av krav på bygglov, rivningslov eller marklov, får den som avser att vidta åtgärden ansöka om lov för åtgärden. Lag (2025:974) .

Vid den första granskningen kontrolleras också om ansökan är komplett, det vill säga om alla nödvändiga handlingar finns med. Även ritningarnas kvalitet och tydlighet bedöms.

Det kan också vara lämpligt att kontrollera om ärendet är ett sådant där Försvarsmakten eller MSB ska underrättas och godkännande krävs, om det kan göras relativt enkelt utan en fullständig granskning av ansökan. Byggnadsnämnden kan då tidigt se till att ärendet skickas i väg. Detta för att hantering av ärendet hos Försvarsmakten och MSB kan ta tid.  Det bör främst vara aktuellt i fall där det inte krävs omfattande utredningsarbete för att konstatera det, till exempel om ansökan rör en fastighet utanför detaljplanelagt område som byggnadsnämnden enkelt kan konstatera ligger inom eller i anslutning till område som omfattas av riksintresse för totalförsvaret. 

Ofullständig ansökan

Om ansökan inte är fullständig får byggnadsnämnden förelägga sökanden att inom en viss tid komplettera sin ansökan med det som saknas. Sådant föreläggande bör ske inom 3 veckor från det att ansökan kommit in till byggnadsnämnden. I annat fall räknas tidsfristen för handläggning fortfarande från den dag då ansökan kom in till nämnden eller från den dag då sökande inkom med ytterligare underlag eller ändrade ansökan på eget initiativ. Alltså inte från den dag då komplettering inkommit.

91 §
  Om en ansökan är ofullständig, får byggnadsnämnden förelägga sökanden att avhjälpa bristerna inom en viss tid. Föreläggandet ska innehålla en upplysning om att ansökan kan komma att avvisas eller att ärendet kan komma att avgöras i befintligt skick om föreläggandet inte följs.

Om föreläggandet inte följs, får byggnadsnämnden avvisa ansökan eller avgöra ärendet i befintligt skick. Lag (2025:974) .

99 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:974) .

99 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:1079) .

När en ansökan är ofullständig kan det innebära att den helt saknar någon uppgift eller ritning som krävs för prövningen. Men det kan också vara så att ritningarna inte är utförliga nog eller av tillräckligt bra kvalitet. Det finns inget krav på att ritningarna ska utföras av någon med en speciell utbildning. Men det är lämpligt att de är fackmannamässigt utförda. Om det är uppenbart att en tilltänkt åtgärd är olämplig eller otillåten och därför inte kan medges lov, finns det inga skäl att begära utförligare uppgifter. Ett sådant avslagsbeslut kan alltså fattas på ofullständiga handlingar.

Föreläggande om komplettering

Ett föreläggande om komplettering bör vara ett skriftligt beslut. Detta på grund av att det är avgörande för hur tidsfristerna för handläggningen ska räknas och om avgiften ska reduceras eller inte. Om byggnadsnämnden inte beslutar om föreläggande skriftligt räknas inte tidsfristerna från den dag då kompletteringen kom in utan i stället ifrån den dag då ansökan kom in, från den senare dag då sökande kom in med ytterligare underlag på eget initiativ eller sökande kom in med en ändring av ansökan.

Föreläggandet ska innehålla:

  • vilka brister i ansökan som ska avhjälpas
  • när bristerna senast ska vara avhjälpta
  • upplysning om att ansökan kan komma att avvisas eller att ärendet kan komma att avgöras i befintligt skick om föreläggandet inte följs.

91 §
  Om en ansökan är ofullständig, får byggnadsnämnden förelägga sökanden att avhjälpa bristerna inom en viss tid. Föreläggandet ska innehålla en upplysning om att ansökan kan komma att avvisas eller att ärendet kan komma att avgöras i befintligt skick om föreläggandet inte följs.

Om föreläggandet inte följs, får byggnadsnämnden avvisa ansökan eller avgöra ärendet i befintligt skick. Lag (2025:974) .

Det är viktigt att byggnadsnämnden är mycket tydlig med vad som saknas i ansökan och hur lång tid sökanden har på sig att komplettera den. Det kan även vara lämpligt att, utöver det skriftliga föreläggandet, ta personlig kontakt med sökanden för att undvika missförstånd.

Om ansökan förblir ofullständig trots föreläggande om komplettering får byggnadsnämnden avvisa ansökan eller avgöra ärendet i befintligt skick. Avvisning kan vara aktuellt om ansökningshandlingarna är så ofullständiga att ärendet överhuvudtaget inte går att pröva i sak.

91 §
  Om en ansökan är ofullständig, får byggnadsnämnden förelägga sökanden att avhjälpa bristerna inom en viss tid. Föreläggandet ska innehålla en upplysning om att ansökan kan komma att avvisas eller att ärendet kan komma att avgöras i befintligt skick om föreläggandet inte följs.

Om föreläggandet inte följs, får byggnadsnämnden avvisa ansökan eller avgöra ärendet i befintligt skick. Lag (2025:974) .

Tidsfrister för handläggning

Skriftlig information att tidsfristen ändras

Om byggnadsnämnden har förelagt om komplettering inom tre veckor från den dag då ansökan kom in, från den senare dag då sökande kom in med ytterligare underlag på eget initiativ eller ändrade ansökan, ändras tidsfristerna för handläggningen.

När sökande har avhjälpt de brister i ansökan som föreläggandet avser ska byggnadsnämnden skriftligen informera sökande om den nya tidsfristen.

Om ärendet är ett sådant där Försvarsmakten eller MSB ska underrättas och där medgivande krävs, räknas tidsfristen från den dag besked inkommer till byggnadsnämnden. Byggnadsnämnden ska informera sökande om att tidsfristen kommer att ändras när de upptäcker att Försvarsmakten eller MSB behöver underrättas och lämna besked om medgivande. När beskedet kommer in till byggnadsnämnden ska de informera den sökande om den ändrade tidsfristen. 

99 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:974) .

99 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och besluta i ärendet inom tio veckor från
   1. den dag ansökan kom in till nämnden (ansökningsdagen),
   2. den dag efter ansökningsdagen då ytterligare underlag eller en ändring av ansökan kom in till nämnden från sökanden på sökandens initiativ,
   3. den dag efter ansökningsdagen då besked enligt 80 § kom in från Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, eller
   4. den dag då sökanden avhjälpt en brist i ansökan, om nämnden inom tre veckor från den dag som anges i 1 eller 2 har förelagt sökanden enligt 91 § första stycket att avhjälpa bristen.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tioveckorsfristen i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor. Lag (2025:1079) .

100 §
  Byggnadsnämnden ska
   1. när en ansökan om lov eller förhandsbesked har kommit in, skriftligen informera sökanden om
      a) vilka tidsfrister som gäller för nämndens beslut i ärendet,
      b) att den avgift som nämnden får ta ut reduceras om tidsfristen för beslut överskrids, och
      c) möjligheterna att överklaga nämndens beslut,
   2. om tidsfristen för beslut till följd av 99 § första stycket
2, 3 eller 4 börjar löpa vid en annan tidpunkt än ansökningsdagen, skriftligen informera sökanden om den ändrade tidpunkten, och
   3. om tidsfristen förlängs enligt 99 § andra stycket, innan den ursprungliga tidsfristen gått ut skriftligen informera sökanden om förlängningen och skälen för den. Lag (2025:974) .

Lovföreläggande

Om en lovpliktig åtgärd har gjorts utan lov ska byggnadsnämnden utfärda ett föreläggande att inkomma med en ansökan, ett lovföreläggande. Detta ska dock bara ske om det är sannolikt att lov kan ges för åtgärden. Föreläggandet ska ställas till fastighetens eller byggnadsverkets ägare. Av föreläggandet ska framgå vilken tid sökanden har på sig att lämna in med ansökan.

17 §
  Om en åtgärd som kräver bygglov, rivningslov eller marklov har vidtagits utan lov, ska byggnadsnämnden i ett föreläggande ge fastighetens eller byggnadsverkets ägare tillfälle att inom en viss tid ansöka om lov, om det är sannolikt att lov kan ges för åtgärden (lovföreläggande).

Lovföreläggande

När flera beslut krävs

Ansökan om lov eller förhandsbesked och ansökan om strandskyddsdispens kommer ibland in samtidigt. I ett sådant fall får byggnadsnämnden besluta att ärendet om lov eller förhandsbesked inte ska avgöras förrän ärendet om strandskyddsdispens har avgjorts. 

102 §
  Trots 99 § får byggnadsnämnden besluta att ett ärende om lov eller förhandsbesked inte ska avgöras förrän
   1. frågan om dispens från strandskydd har avgjorts, om ärendet om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som också omfattas av en ansökan om dispens från strandskydd,
   2. frågan om expropriation har avgjorts, om ärendet om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som också omfattas av en ansökan om expropriationstillstånd, eller
   3. frågan om planarbete har avslutats, om ärendet om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som också omfattas av ett påbörjat arbete för att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser.

Om kommunen inte har avslutat planarbetet enligt första stycket 3 inom två år från det att ansökan om lov eller förhandsbesked kom in till byggnadsnämnden, ska dock ärendet om lov eller förhandsbesked avgöras utan dröjsmål. Lag (2025:974) .

Byggnadsnämnden är inte skyldig att besluta om anstånd även om strandskyddsdispens är sökt utan det är en möjlighet. Eftersom det kan ta tid innan ett beslut om strandskyddsdispens får laga kraft är det viktigt att byggnadsnämnden tar hänsyn till den enskildes önskemål och inte beslutar om anstånd om sökande är emot det. Ett beslut om anstånd kan överklagas. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 309-310)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024:25:169 (på Sveriges riksdags webbplats) 

Det är bara om det finns en ansökan om strandskyddsdispens som byggnadsnämnden får besluta om anstånd. Finns det inte någon ansökan om strandskyddsdispens kan byggnadsnämnden således inte besluta om anstånd, även om åtgärden för vilken lov eller förhandsbesked söks omfattas av krav på strandskyddsdispens. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 310)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024:25:169 (på Sveriges riksdags webbplats) 

Att ansökan om strandskyddsdispens ska ha avgjorts innebär att beslutet ska ha fått laga kraft. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 466-467)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024:25:169 (på Sveriges riksdags webbplats) 

Arkivering

När ärendet ska arkiveras är det lämpligt att en rensning av akten sker. Syftet med att rensa akten är att det ska bli lättare att förstå ärendet i framtiden. Alla oviktiga handlingar ska tas bort från akten. Exempel på oviktiga handlingar är anteckningar och meddelanden av endast tillfällig betydelse, utkast och liknade som inte tillför ärendet en sakuppgift samt kopior.

Kommunen beslutar själv vilka regler den ska ha för gallring och arkivering, förutom vad som följer av arkivlagen och andra lagar eller förordningar. Samrådsgruppen för kommunala arkivfrågor, som är ett samarbetsorgan mellan Statens arkiv och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), ger dock ut råd om arkivering. Deras gallringsråd nummer 11 behandlar bevarande och gallring av handlingar som rör kommunens uppgifter inom plan- och byggväsendet. Där sägs att om det finns ritningar och andra handlingar med olika ankomstdatum i ett bygglovsärende så är det viktigt att det tydligt framgår vilka ritningar som tillhör själva lovbeslutet. Övriga ritningar kan antingen kastas, om det är möjligt utifrån kommunens arkivregler, eller tydligt markeras med att de inte tillhör beslutet så att inga missförstånd uppstår.

Boverket (2025). Ansökan om lov och förhandsbesked. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/ansokan-om-lov-och-forhandsbesked/ Hämtad 2025-12-07