Prövning av förhandsbesked

Granskad:

Utanför detaljplanerat område finns det möjlighet att ansöka om förhandsbesked för bygglovspliktiga åtgärder. Ett förhandsbesked innebär att byggnadsnämnden prövar om den aktuella åtgärden kan lokaliseras till en viss plats. I vissa ärenden krävs även medgivande från Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Prövning av förhandsbesked

Ett positivt förhandsbesked är bindande vid den kommande bygglovsprövningen, under förutsättning att ansökan om bygglov görs inom 2 år från den dag då förhandsbeskedet ficklaga kraft. Ett positivt förhandsbesked innebär inte att åtgärden får påbörjas. Efter ett positivt förhandsbesked måste bygglov sökas och ansökan beviljas, samt startbesked ges, för att åtgärden ska få påbörjas.

41 §
  Den som avser att vidta en bygglovspliktig åtgärd i ett område som inte omfattas av en detaljplan får begära ett förhandsbesked i frågan om åtgärden kan lokaliseras till en viss plats. Lag (2025:974) .

42 §
  Ett förhandsbesked som innebär att åtgärden kan lokaliseras till en viss plats är bindande vid den kommande bygglovsprövningen, om ansökan om bygglov görs inom två år från den dag då förhandsbeskedet fick laga kraft. Lag (2025:974) .

Syftet med att ansöka om ett förhandsbesked är vanligtvis att undvika långtgående projektering innan det är klarlagt om åtgärden överhuvudtaget kan lokaliseras till en viss plats. Ett förhandsbesked kan endast ges utanför detaljplanerat område. Det kan dock ges inom områdesbestämmelser.

41 §
  Den som avser att vidta en bygglovspliktig åtgärd i ett område som inte omfattas av en detaljplan får begära ett förhandsbesked i frågan om åtgärden kan lokaliseras till en viss plats. Lag (2025:974) .

Prövning vid MKB-projekt

Om en ansökan om förhandsbesked utanför detaljplan gäller ett så kallat MKB-projekt ska det i vissa fall göras en bedömning av om åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Denna bedömning ska göras för att kunna avgöra om åtgärden behöver föregås av en detaljplaneläggning eller inte. Bedömningen är en del av prövningen mot detaljplanekravet.

2 §
  Kommunen ska med en detaljplan pröva ett mark- eller vattenområdes lämplighet för bebyggelse och byggnadsverk samt reglera bebyggelsemiljöns utformning för
   1. en ny sammanhållen bebyggelse med bygglovspliktiga byggnadsverk, om det behövs med hänsyn till bebyggelsens karaktär, omfattning eller inverkan på omgivningen, till behovet av samordning eller till förhållandena i övrigt,
   2. en bebyggelse som ska förändras eller bevaras, om regleringen behöver ske i ett sammanhang med hänsyn till den fysiska miljö som åtgärden ska genomföras i, till åtgärdens karaktär eller omfattning eller till förhållandena i övrigt,
   3. en åtgärd som omfattas av krav på bygglov,
      a) om åtgärden innebär att ett område kan tas i anspråk för, eller om den vidtas i ett område som redan har tagits i anspråk för, att anlägga
   - ett industriområde,
   - ett köpcentrum, en parkeringsanläggning eller något annat stadsbyggnadsprojekt,
   - en skidbacke, skidlift eller linbana med tillhörande anläggningar,
   - en hamn för fritidsbåtar,
   - ett hotellkomplex eller en fritidsby med tillhörande anläggningar,

utanför sammanhållen bebyggelse,
   - en campingplats,
   - en nöjespark, eller
   - en djurpark, och
      b) om åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan,
   4. ett nytt byggnadsverk som inte är ett vindkraftverk, om byggnadsverket omfattas av krav på bygglov, eller är en annan byggnad än en sådan som avses i 9 kap. 4 eller 5 §, och
      a) byggnadsverket eller dess användning får betydande inverkan på omgivningen eller om det råder stor efterfrågan på området för bebyggande, eller
      b) byggnadsverket placeras i närheten av en verksamhet som omfattas av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, och
   5. en åtgärd som omfattas av krav på bygglov vid nyetablering av en verksamhet som omfattas av lagen om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor.

Första stycket 3 gäller inte åtgärder som enligt föreskrifter meddelade med stöd av 16 kap. 1 § 1 inte ska antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Trots första stycket 4 krävs det ingen detaljplan om byggnadsverket kan prövas i samband med en prövning av ansökan om bygglov eller förhandsbesked. Lag (2025:974) .

4 b §
  En åtgärd som avses i 4 kap. 2 § första stycket 3 a plan- och bygglagen (2010:900) ska inte antas medföra en betydande miljöpåverkan om
   1. åtgärden avser
   - ett industriområde,
   - ett köpcentrum, en parkeringsanläggning eller något annat stadsbyggnadsprojekt,
   - ett hotellkomplex eller en fritidsby med tillhörande anläggningar, utanför sammanhållen bebyggelse, eller
   - en campingplats, och
   2. ytan på det område som berörs av den åtgärd som avses i 1 understiger 5 000 kvadratmeter.

Första stycket gäller inte i följande fall:
   1. Åtgärden strider mot den översiktsplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området.
   2. Åtgärden kan antas medföra olägenheter eller risker för omgivningen som är mer omfattande än vad som normalt kan förväntas från bostadshus, kontor, detaljhandel eller liknande verksamhet.
   3. Åtgärden kan antas påtagligt skada
      a) ett område av riksintresse för naturvården, kulturmiljövården eller friluftslivet enligt 3 kap. 6 § miljöbalken, eller
      b) ett område av riksintresse enligt 4 kap. 2, 4 eller 5 § miljöbalken.
   4. Åtgärden förvanskar en byggnad eller ett bebyggelseområde som är särskilt värdefull respektive särskilt värdefullt från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen.
   5. Åtgärden skadar ett område som är upptaget på världsarvslistan i enlighet med Unescos konvention av den 16 november 1972 om skydd för världens kultur- och naturarv.
   6. Åtgärden har betydelse för möjligheten att följa en miljökvalitetsnorm.
   7. Åtgärden ska utföras i ett område som omfattas av strandskydd eller något annat skydd enligt 7 kap. miljöbalken. Dessutom ska åtgärden inte omfattas av en dispens från strandskyddet och det ska inte heller finnas skäl att anta att en sådan kommer att kunna ges.
   8. Det område där åtgärden ska utföras
      a) är ett mark- eller vattenområde som inte alls eller endast obetydligt är påverkat av exploateringsföretag eller andra ingrepp i miljön enligt 3 kap. 2 § miljöbalken,
      b) är ett mark- eller vattenområde som är särskilt känsligt från ekologisk synpunkt enligt 3 kap. 3 § miljöbalken,
      c) består av brukningsvärd jordbruksmark enligt 3 kap. 4 § miljöbalken, eller
      d) är en nationalstadspark enligt 4 kap. 7 § miljöbalken. Förordning (2021:786).

4 c §
  En åtgärd som innebär att en sådan skidbacke, skidlift eller linbana med tillhörande anläggningar som avses i 4 kap.
2 § första stycket 3 a plan- och bygglagen (2010:900) antingen anläggs inom ett område som redan har tagits i anspråk för ett sådant byggnadsverk eller ändras, ska inte antas medföra en betydande miljöpåverkan om
   1. det nya eller ändrade byggnadsverket är av begränsad omfattning i förhållande till de byggnadsverk som sedan tidigare finns på platsen,
   2. åtgärden inte är en sådan som avses i någon av bestämmelserna i 4 b § andra stycket 1-7, och
   3. det område där åtgärden ska vidtas inte är ett sådant som avses i någon av bestämmelserna i 4 b § andra stycket 8.
Förordning (2021:786).

4 d §
  Trots det som föreskrivs i 4 b och 4 c §§ får byggnadsnämnden i enskilda fall besluta att en bedömning ska göras av om en sådan åtgärd som avses i 4 b § första stycket eller 4 c § kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Ett sådant beslut får endast fattas om det finns behov av att pröva åtgärdens miljöpåverkan tillsammans med miljöpåverkan från åtgärder som sedan tidigare är beslutade eller genomförda. Förordning (2021:786).

Prövning av MKB-projekt

Anstånd med att avgöra förhandsbesked

Byggnadsnämnden kan avvakta med att avgöra en ansökan om förhandsbesked genom att besluta om anstånd. Det kan göras om det har påbörjats ett arbete med en ny detaljplan eller nya områdesbestämmelser eller med att ändra eller upphäva detaljplanen eller områdesbestämmelserna. Om planarbetet inte avslutas inom två år från det att ansökan inkommit till nämnden ska ansökan avgöras omedelbart.

102 §
  Trots 99 § får byggnadsnämnden besluta att ett ärende om lov eller förhandsbesked inte ska avgöras förrän
   1. frågan om dispens från strandskydd har avgjorts, om ärendet om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som också omfattas av en ansökan om dispens från strandskydd,
   2. frågan om expropriation har avgjorts, om ärendet om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som också omfattas av en ansökan om expropriationstillstånd, eller
   3. frågan om planarbete har avslutats, om ärendet om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som också omfattas av ett påbörjat arbete för att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser.

Om kommunen inte har avslutat planarbetet enligt första stycket 3 inom två år från det att ansökan om lov eller förhandsbesked kom in till byggnadsnämnden, ska dock ärendet om lov eller förhandsbesked avgöras utan dröjsmål. Lag (2025:974) .

Byggnadsnämnden kan även avvakta med att avgöra en ansökan om förhandsbesked om byggnaden eller markområdet omfattas av en ansökan om expropriationstillstånd eller om dispens från strandskydd. Dessa båda anstånd kan ske tills dess att frågan om expropriation eller strandskydd har avgjorts.

102 §
  Trots 99 § får byggnadsnämnden besluta att ett ärende om lov eller förhandsbesked inte ska avgöras förrän
   1. frågan om dispens från strandskydd har avgjorts, om ärendet om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som också omfattas av en ansökan om dispens från strandskydd,
   2. frågan om expropriation har avgjorts, om ärendet om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som också omfattas av en ansökan om expropriationstillstånd, eller
   3. frågan om planarbete har avslutats, om ärendet om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som också omfattas av ett påbörjat arbete för att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser.

Om kommunen inte har avslutat planarbetet enligt första stycket 3 inom två år från det att ansökan om lov eller förhandsbesked kom in till byggnadsnämnden, ska dock ärendet om lov eller förhandsbesked avgöras utan dröjsmål. Lag (2025:974) .

Anstånd med att avgöra lov och förhandsbesked

Prövning av förhandsbesked utanför detaljplan och områdesbestämmelser

Prövningen av en begäran om förhandsbesked är till stora delar lik den prövning som görs vid en ansökan om lov för en åtgärd i ett område som inte omfattas av en detaljplan eller områdesbestämmelser. I samband med förhandsbesked prövas dock inte plan- och bygglagens krav på ett byggnadsverks placering och utformning. 

Vid prövning av förhandsbesked ska det alltid göras en lokaliseringsprövning, alltså en prövning av om åtgärden kan lokaliseras till platsen. I lokaliseringsprövningen ingår bland annat frågor om en åtgärds förenlighet med bestämmelserna om hushållning med mark- och vattenområden i miljöbalken och om marken är lämpad för ändamålet med hänsyn till jord-, berg- och vattenförhållanden samt risken för bullerstörningar. Det ska också alltid göras en bedömning av om en detaljplan måste upprättas. Även omgivningspåverkan ska prövas, liksom kravet på skydd av bebyggelseområdets värden och kravet på att ändringar och tillägg i bebyggelsen ska göras varsamt. Vad som ska prövas beror dels på vilken plats åtgärden ska utföras och om det finns områdesbestämmelser, och dels på vad ansökan omfattar. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 264-266)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

74 §
  Ett förhandsbesked som innebär att en åtgärd kan lokaliseras till en viss plats får ges om åtgärden
   1. inte strider mot områdesbestämmelser,
   2. inte förutsätter planläggning enligt 4 kap. 2 eller 3 §, och
   3. uppfyller de krav på lokalisering som följer av 2 kap. i de delar som inte har prövats i områdesbestämmelser.

Vid bedömningen enligt första stycket 2 om en åtgärds miljöpåverkan förutsätter planläggning, ska hänsyn tas till de omständigheter som talar för eller emot en betydande miljöpåverkan och som motsvarar de omständigheter som hänsyn ska tas till vid en undersökning av en åtgärds miljöpåverkan enligt 6 kap. miljöbalken. Om åtgärden kräver tillstånd enligt
7 kap. 28 a § miljöbalken och redan har miljöbedömts enligt
6 kap. miljöbalken, ska hänsyn tas till resultatet av den bedömningen. Lag (2025:974) .

Vissa av de förutsättningar som ska prövas vid bygglov utanför detaljplan och områdesbestämmelser ska aldrig prövas vid förhandsbesked. Det gäller stora delar av det så kallade ”hänsynskravet”.  Det enda som ska prövas av det kravet är skydd av bebyggelseområdets särskilda värden samt varsamhet vid ändringar och tillägg i bebyggelsen.

6 §
  Vid planläggning, i ärenden om bygglov och vid åtgärder avseende byggnader som inte kräver lov enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till
   1. stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan,
   2. skydd mot uppkomst och spridning av brand och mot trafikolyckor och andra olyckshändelser,
   3. åtgärder för att skydda befolkningen mot och begränsa verkningarna av stridshandlingar,
   4. behovet av hushållning med energi och vatten och av goda klimat- och hygienförhållanden,
   5. möjligheterna att hantera avfall,
   6. trafikförsörjning och behovet av en god trafikmiljö,
   7. möjligheter för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga att använda området, och
   8. behovet av framtida förändringar och kompletteringar.

Första stycket gäller också i fråga om skyltar och ljusanordningar.

Vid planläggning och i andra ärenden samt vid åtgärder avseende byggnader som inte ingår i ett ärende enligt denna lag ska bebyggelseområdets särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden skyddas. Ändringar och tillägg i bebyggelsen ska göras varsamt så att befintliga karaktärsdrag respekteras och tillvaratas. Lag (2014:477) .

6 a §
  Vid planläggning och i ärenden om bygglov enligt denna lag ska bostadsbyggnader
   1. lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa i fråga om omgivningsbuller, och
   2. utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa i fråga om omgivningsbuller.

Med olägenhet för människors hälsa avses en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

Första stycket 1 tillämpas även i ärenden om förhandsbesked. Lag (2014:902) .

När det gäller kravet på omgivningsbuller vid bostäder är det endast kravet på lokalisering som ska prövas. Kravet på placering och utformning ska alltså inte prövas.

6 a §
  Vid planläggning och i ärenden om bygglov enligt denna lag ska bostadsbyggnader
   1. lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa i fråga om omgivningsbuller, och
   2. utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa i fråga om omgivningsbuller.

Med olägenhet för människors hälsa avses en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

Första stycket 1 tillämpas även i ärenden om förhandsbesked. Lag (2014:902) .

En ansökan om förhandsbesked utanför detaljplan kan bestå av endast en ansökningsblankett där det framgår vad man vill bygga, en översiktlig redogörelse för hur exempelvis trafiken och den tekniska försörjning som behövs kan ordnas för åtgärden, samt en karta som visar var åtgärden är tänkt att lokaliseras. Mer omfattande åtgärder kan kräva ytterligare utredningar, men även dessa bör kunna hållas på en förhållandevis generell nivå. Hur mycket utredning som krävs kan också bero på om det finns en aktuell översiktsplan som ger vägledning för den valda lokaliseringen. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 266)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

Det finns många faktorer att beakta vid prövningen. Åtgärden ska passa in på platsen med tanke på den bebyggelse som redan finns i närheten. Avståndet till exempelvis naturområden, fornminnen, vägar, ledningar i marken och luften ska vara tillräckligt. Närliggande anläggningar såsom skjutbanor, idrottsanläggningar och lantbruk är exempel på annat som ska beaktas. Det måste vara möjligt att anlägga en väg. Vatten och avlopp måste också gå att ordna. 

Om åtgärden ska lokaliseras till ett område med exempelvis höga kulturvärden kan det innebära att även kravet på skydd av bebyggelseområdets värden och kravet på varsamma ändringar och tillägg i bebyggelsen ska prövas. Detta gäller även om byggnadsnämnden inte har kännedom om exakt hur åtgärden ska placeras eller utformas. I sådana fall kan det behövas villkor i förhandsbeskedet för hur åtgärden ska placeras eller utformas för att den ska vara lämplig på platsen

En ansökan om förhandsbesked utanför detaljplan kan även innehålla mer detaljerade ritningar som inte bara visar åtgärdens lokalisering, utan även åtgärdens placering och utformning. Eftersom kraven på placering och utformning inte ska prövas i förhandsbesked bör byggnadsnämnden rekommendera sökanden att i stället ansöka om bygglov direkt eftersom det i sådana fall inte finns något syfte med att först pröva åtgärden i ett förhandsbesked. Om sökanden ändå vill få en ansökan om förhandsbesked prövad är det viktigt att upplysa om att det inte görs någon prövning av kraven på placering och utformning vid prövningen av förhandsbeskedet. Det innebär att sökanden kan få ett positivt förhandsbesked men att bygglovsansökan kan komma att avslås på grund av placering eller utformning.

Prövning av bygglov utanför detaljplan och områdesbestämmelser

Prövning av förhandsbesked inom områdesbestämmelser

Det finns inget som hindrar att en ansökan om förhandsbesked görs inom ett område med områdesbestämmelser. Vissa frågor kan dock redan vara avgjorda genom områdesbestämmelserna beroende på vad områdesbestämmelserna reglerar. Om områdesbestämmelserna inte reglerar vad som får byggas på platsen kan ett förhandsbesked sökas för att pröva om platsen är en lämplig lokalisering för en viss åtgärd.

Ett positivt förhandsbesked får ges för en åtgärd om den inte strider mot områdesbestämmelser. Det finns inte någon möjlighet för byggnadsnämnden att medge avvikelser från områdesbestämmelserna. Den som vill få prövat om en åtgärd kan medges som en avvikelse från områdesbestämmelserna får i stället ansöka om bygglov. Eftersom ett positivt förhandsbesked inte kan ges i strid med områdesbestämmelser behöver grannar inte underrättas om en begäran om förhandsbesked för en åtgärd som avviker från områdesbestämmelser. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 453)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

74 §
  Ett förhandsbesked som innebär att en åtgärd kan lokaliseras till en viss plats får ges om åtgärden
   1. inte strider mot områdesbestämmelser,
   2. inte förutsätter planläggning enligt 4 kap. 2 eller 3 §, och
   3. uppfyller de krav på lokalisering som följer av 2 kap. i de delar som inte har prövats i områdesbestämmelser.

Vid bedömningen enligt första stycket 2 om en åtgärds miljöpåverkan förutsätter planläggning, ska hänsyn tas till de omständigheter som talar för eller emot en betydande miljöpåverkan och som motsvarar de omständigheter som hänsyn ska tas till vid en undersökning av en åtgärds miljöpåverkan enligt 6 kap. miljöbalken. Om åtgärden kräver tillstånd enligt
7 kap. 28 a § miljöbalken och redan har miljöbedömts enligt
6 kap. miljöbalken, ska hänsyn tas till resultatet av den bedömningen. Lag (2025:974) .

Prövningen av en begäran om förhandsbesked inom områdesbestämmelser är till stora delar lik den prövning som görs vid en ansökan av lov för en åtgärd i ett område som omfattas av områdesbestämmelser. Men beroende på vad områdesbestämmelserna reglerar och vad ansökan avser ska alltså endast vissa av förutsättningarna för bygglov inom områdesbestämmelser prövas. En bedömning av vilka andra förutsättningar som ska prövas måste göras i varje enskilt fall.

Vissa av de förutsättningar som ska prövas vid bygglov inom områdesbestämmelser ska aldrig prövas vid förhandsbesked. Det gäller stora delar av det så kallade ”hänsynskravet”. Det enda som ska prövas av det kravet är den del som rör skydd av bebyggelseområdets särskilda värden samt varsamhet vid  ändringar och tillägg i bebyggelsen.

6 §
  Vid planläggning, i ärenden om bygglov och vid åtgärder avseende byggnader som inte kräver lov enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till
   1. stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan,
   2. skydd mot uppkomst och spridning av brand och mot trafikolyckor och andra olyckshändelser,
   3. åtgärder för att skydda befolkningen mot och begränsa verkningarna av stridshandlingar,
   4. behovet av hushållning med energi och vatten och av goda klimat- och hygienförhållanden,
   5. möjligheterna att hantera avfall,
   6. trafikförsörjning och behovet av en god trafikmiljö,
   7. möjligheter för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga att använda området, och
   8. behovet av framtida förändringar och kompletteringar.

Första stycket gäller också i fråga om skyltar och ljusanordningar.

Vid planläggning och i andra ärenden samt vid åtgärder avseende byggnader som inte ingår i ett ärende enligt denna lag ska bebyggelseområdets särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden skyddas. Ändringar och tillägg i bebyggelsen ska göras varsamt så att befintliga karaktärsdrag respekteras och tillvaratas. Lag (2014:477) .

6 a §
  Vid planläggning och i ärenden om bygglov enligt denna lag ska bostadsbyggnader
   1. lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa i fråga om omgivningsbuller, och
   2. utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa i fråga om omgivningsbuller.

Med olägenhet för människors hälsa avses en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

Första stycket 1 tillämpas även i ärenden om förhandsbesked. Lag (2014:902) .

När det gäller kravet på omgivningsbuller vid bostäder är det endast kravet på lokalisering som ska prövas, kravet på placering och utformning ska alltså inte prövas.

6 a §
  Vid planläggning och i ärenden om bygglov enligt denna lag ska bostadsbyggnader
   1. lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa i fråga om omgivningsbuller, och
   2. utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa i fråga om omgivningsbuller.

Med olägenhet för människors hälsa avses en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

Första stycket 1 tillämpas även i ärenden om förhandsbesked. Lag (2014:902) .

Prövning av bygglov inom områdesbestämmelser

Prövning av förhandsbesked inom strandskyddsområde

Strandskyddsområde och vissa andra mark- och vattenområden omfattas av särskilt skydd enligt 7 kapitlet miljöbalken. Om en ansökan om förhandsbesked avser en åtgärd som är tänkt att lokaliseras inom strandskyddsområde innebär det två olika prövningar.

Förhandsbeskedet ska prövas enligt plan- och bygglagen och dispens från strandskyddet ska prövas enligt miljöbalken. Det ska tas två olika beslut, även om de tas vid samma tillfälle, eftersom besluten grundar sig på olika lagstiftning.

Förhandsbesked ska inte prövas mot 7 kapitlet miljöbalken. Det innebär att förhandsbesked inte kan nekas med motiveringen att strandskyddsdispens inte kan medges. Vid prövningen av förhandsbesked ska det dock tas hänsyn till olika intressen, varav några är närliggande med syftet med bestämmelserna om strandskydd. Detta innebär att även om strandskydd inte ska prövas i ett förhandsbesked kan innebörden av ett strandskyddsområde vara ett viktigt underlag vid bedömningen av markens lämplighet. (MÖD 2013-06-26 mål nr P11305-12 och MÖD 2017-10-30 mål nr P 10756-16)

Mål: P 11305-12 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Mål: P 10756-16 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Samma resonemang gäller även för andra typer av områdesskydd enligt miljöbalken, som exempelvis naturreservat, kulturreservat, biotopskydd och Natura 2000. (MÖD 2013-06-26 mål nr P11305-12 och MÖD 2017-10-30 mål nr P 10756-16)

Mål: P 11305-12 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Mål: P 10756-16 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Villkor i förhandsbesked

Ett förhandsbesked som innebär att en åtgärd kan lokaliseras till en viss plats ska innehålla de villkor som behövs för att förhandsbeskedet ska vara förenligt med de förutsättningar som gäller för den kommande bygglovsprövningen. Det kan exempelvis vara ett villkor om minsta avstånd från väg på grund av trafiksäkerhet eller buller. Det kan även vara villkor att en byggnad måste utformas på ett visst sätt för att uppfylla kravet på skydd för kulturhistoriska värden. Villkor som sökanden inte kan uppfylla eller råder över bör inte ingå i beslutet om förhandsbesked. (MÖD 2017-12-22 mål nr P3026-17)

Mål: P 3026-17 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

104 §
  Ett positivt förhandsbesked ska innehålla
   1. en upplysning om att förhandsbeskedet endast gäller om bygglov för åtgärden söks inom två år efter det att beslutet om förhandsbesked fick laga kraft,
   2. en upplysning om att förhandsbeskedet inte innebär att åtgärden får påbörjas, och
   3. de villkor som behövs för att förhandsbeskedet ska vara förenligt med de förutsättningar som gäller för den kommande bygglovsprövningen. Lag (2025:974) .

Villkor i förhandsbesked

Medgivande från Försvarsmakten eller MSB

För att förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska höra Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, om krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha hörts. 

80 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
För att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap om enligt 97 § krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha underrättats. Lag (2025:974) .

/Rubriken träder i kraft I:2026-01-01/

80 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
För att lov eller positivt förhandsbesked ska kunna ges för en åtgärd i en ansökan som byggnadsnämnden ska underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar om enligt
97 § krävs det ett medgivande från den myndighet som ska ha underrättats. Lag (2025:1079) .

97 §
   /Upphör att gälla U:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:974) .

97 §
   /Träder i kraft I:2026-01-01/
Byggnadsnämnden ska i de fall som avses i 94 §, genom ett meddelande enligt 95 §, även underrätta Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar, inom deras respektive ansvarsområden, om åtgärden i ansökan om lov eller förhandsbesked
   1. ska vidtas inom eller i anslutning till ett område som är av riksintresse på grund av att det behövs för totalförsvarets anläggningar, och
   2. omfattas av krav på bygglov enligt bestämmelser som avses i
2 § andra stycket eller enligt det som följer av 3-7, 9-13,
15-17, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 36, 39 och 40 §§ eller krav på marklov enligt det som följer av 47-50 §§.

En sådan underrättelse krävs inte om Försvarsmakten eller Myndigheten för civilt försvar för viss åtgärd inom ett särskilt område har beslutat detta och underrättat kommunen om beslutet. Lag (2025:1079) .

Du kan läsa mer om hörande av Försvarsmakten och MSB på sidan Att höra Försvarsmakten och MSB.

Att höra Försvarsmakten och MSB

Att höra grannar och andra

Vid prövningen av förhandsbesked gäller samma bestämmelser om grannehörande som för prövning av bygglov. Vid prövning av förhandsbesked utanför detaljplan och områdesbestämmelser är huvudregeln att grannar och andra ska underrättas genom ett meddelande som skickas och kungörs  och ges möjlighet att yttra sig. Om åtgärden avser en kompletteringsåtgärd till ett en- eller tvåbostadshus behöver grannar och andra inte underrättas. 

94 §
  Byggnadsnämnden ska underrätta enligt det som framgår av
95-97 §§, om en ansökan om lov eller förhandsbesked avser
   1. en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
   2. en åtgärd som
      a) ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan,
      b) inte är reglerad i områdesbestämmelser, och
      c) inte endast kompletterar ett en- eller tvåbostadshus med en sådan tillbyggnad eller komplementbyggnad som avses i 59 § 1.

Underrättelse behöver inte ske om det är uppenbart att lov inte kan ges, eller att ansökan saknar betydelse för ägaren eller innehavaren av den särskilda rätten som avses i 96 § första stycket 1.

Om ansökan ändras efter underrättelsen behöver en ny underrättelse endast ske om ändringen strider mot detaljplanen eller områdesbestämmelserna. De som har haft synpunkter på den ursprungliga ansökan ska dock alltid ges tillfälle att yttra sig. Lag (2025:974) .

95 §
  Underrättelse ska ske med ett meddelande som innehåller information om
   1. ansökans huvudsakliga innehåll,
   2. var ansökan hålls tillgänglig, och
   3. på vilket sätt, till vem och inom vilken tid synpunkter på ansökan kan lämnas. Lag (2025:974) .

96 §
  Meddelandet ska
   1. skickas till ägaren eller innehavaren av en särskild rätt till en tomt eller fastighet som gränsar till den tomt eller fastighet som åtgärden i ansökan avser, eller som skiljs åt från denna endast av en väg eller gata, och
   2. kungöras genom att det anslås på kommunens anslagstavla.

Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2025:974) .

 Vid prövningen av förhandsbesked inom områdesbestämmelser är huvudregeln att grannar och andra ska underrättas genom ett meddelande som skickas och kungörs,  och ges möjlighet att yttra sig, om åtgärden inte är reglerad i områdesbestämmelserna. Om åtgärden avser en kompletteringsåtgärd, i form av en liten tillbyggnad eller en liten komplementbyggnad, till ett en- eller tvåbostadshus behöver grannar och andra inte underrättas.  Eftersom ett positivt förhandsbesked inte kan ges i strid med områdesbestämmelser behöver grannar inte underrättas om en begäran om förhandsbesked för en åtgärd som avviker från områdesbestämmelser. (jfr prop. sid. 453)

Ett nytt regelverk för bygglov, prop. 2024/25:169 (på Sveriges riksdags webbplats)

94 §
  Byggnadsnämnden ska underrätta enligt det som framgår av
95-97 §§, om en ansökan om lov eller förhandsbesked avser
   1. en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
   2. en åtgärd som
      a) ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan,
      b) inte är reglerad i områdesbestämmelser, och
      c) inte endast kompletterar ett en- eller tvåbostadshus med en sådan tillbyggnad eller komplementbyggnad som avses i 59 § 1.

Underrättelse behöver inte ske om det är uppenbart att lov inte kan ges, eller att ansökan saknar betydelse för ägaren eller innehavaren av den särskilda rätten som avses i 96 § första stycket 1.

Om ansökan ändras efter underrättelsen behöver en ny underrättelse endast ske om ändringen strider mot detaljplanen eller områdesbestämmelserna. De som har haft synpunkter på den ursprungliga ansökan ska dock alltid ges tillfälle att yttra sig. Lag (2025:974) .

95 §
  Underrättelse ska ske med ett meddelande som innehåller information om
   1. ansökans huvudsakliga innehåll,
   2. var ansökan hålls tillgänglig, och
   3. på vilket sätt, till vem och inom vilken tid synpunkter på ansökan kan lämnas. Lag (2025:974) .

96 §
  Meddelandet ska
   1. skickas till ägaren eller innehavaren av en särskild rätt till en tomt eller fastighet som gränsar till den tomt eller fastighet som åtgärden i ansökan avser, eller som skiljs åt från denna endast av en väg eller gata, och
   2. kungöras genom att det anslås på kommunens anslagstavla.

Kungörandet ska ske enligt lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m. Lag (2025:974) .

74 §
  Ett förhandsbesked som innebär att en åtgärd kan lokaliseras till en viss plats får ges om åtgärden
   1. inte strider mot områdesbestämmelser,
   2. inte förutsätter planläggning enligt 4 kap. 2 eller 3 §, och
   3. uppfyller de krav på lokalisering som följer av 2 kap. i de delar som inte har prövats i områdesbestämmelser.

Vid bedömningen enligt första stycket 2 om en åtgärds miljöpåverkan förutsätter planläggning, ska hänsyn tas till de omständigheter som talar för eller emot en betydande miljöpåverkan och som motsvarar de omständigheter som hänsyn ska tas till vid en undersökning av en åtgärds miljöpåverkan enligt 6 kap. miljöbalken. Om åtgärden kräver tillstånd enligt
7 kap. 28 a § miljöbalken och redan har miljöbedömts enligt
6 kap. miljöbalken, ska hänsyn tas till resultatet av den bedömningen. Lag (2025:974) .

Byggnadsnämnden kan, om den anser att det behövs, även ge grannar och andra tillfälle att yttra sig för att få ett underlag för att göra bedömningen om åtgärden innebär en betydande olägenhet.

9 §
  Planläggning av mark och vattenområden samt lokalisering, placering och utformning av byggnadsverk enligt denna lag får inte ske så att den avsedda användningen eller byggnadsverket kan medföra en sådan påverkan på grundvattnet eller omgivningen i övrigt som innebär fara för människors hälsa och säkerhet eller betydande olägenhet på annat sätt. Lag (2025:974) .

Att höra grannar och andra

Remittering

Vid prövning av förhandsbesked finns det inga krav på att skicka ärendet på remiss till andra myndigheter eller liknande. Byggnadsnämnden kan dock remittera till andra myndigheter för att få ett bättre underlag för sin bedömning. Det kan exempelvis vara Trafikverket vid prövning av förhandsbesked i närheten av statliga vägar.

Boverket (2025). Prövning av förhandsbesked. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/provning_lov_fb/provning-av-forhandbesked/ Hämtad 2025-12-24