Upphävande av strandskydd genom detaljplan
Andelen upphävande av strandskydd i nya antagna detaljplaner har minskat något jämfört med föregående år, men sett över tid är andelen fortsatt stabil. Strandskydd upphävdes i närmare var femte antagen ny detaljplan under år 2022. Det vanligaste särskilda skälet för upphävande var liksom tidigare år att marken redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften.
Beslut av antingen kommun eller länsstyrelse
Kommunerna får, enligt 4 kap. 17 § plan- och bygglagen, upphäva strandskydd genom en planbestämmelse i detaljplan, och har därmed ett ansvar för att upphävandet följer reglerna i 7 kap. miljöbalken. Bestämmelsen infördes genom en lagändring i äldre plan- och bygglagen 1 juli 2009. Tidigare var det bara länsstyrelserna som kunde upphäva strandskydd i samband med planläggning. Sedan lagändringen genomfördes har andelen strandskydd som upphävs av länsstyrelsen i samband med planläggning stadigt minskat, för att de senaste 4 åren vara cirka 2–3 procent av det totala antalet upphävda strandskydd i samband med planläggning.
Länsstyrelserna har fortfarande beslutanderätt över de prövningar som till exempel gäller områden för byggande av försvarsanläggning, allmän väg eller järnväg, samt när en detaljplan som påbörjades före lagändringen 2009 ska antas.
Stabil andel upphävande
Andelen upphävanden av strandskydd i detaljplan, i förhållande till antalet antagna nya detaljplaner, har minskat något jämfört med föregående år. Totalt har strandskyddet upphävts i samband med antagandet av 131 detaljplaner, vilket motsvarar knappt 17 procent av de nya detaljplaner som antogs under år 2022. Sett över perioden 2005–2022 har andelen upphävanden av strandskydd i detaljplan legat stabilt mellan 15–20 procent.
Upphävande av strandskydd i samband med detaljplan gjordes i 89 av landets kommuner under år 2022.
Vanligaste skälet är att marken redan har tagits i anspråk
Precis som tidigare år är det vanligaste skälet vid upphävande av strandskydd i detaljplan att marken redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften. Närmare 65 procent av besluten hade detta skäl som grund år 2022. Det näst vanligaste skälet till att strandskydd upphävts är att marken behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan tillgodoses utanför området, se tabell nedan.
Skäl att upphäva strandskyddet | Antal under år 2022 |
Redan tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften | 85 |
Behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan tillgodoses utanför området | 43 |
Genom att en väg, järnväg, bebyggelse, verksamhet eller annan exploatering är väl avskilt från området närmast strandlinjen | 16 |
Behövs för en anläggning som för sin funktion måste ligga vid vattnet och behovet inte kan tillgodoses utanför området | 15 |
Omfattas av landsbygdsutveckling i strandnära läge, LIS | 13 |
Behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen inte kan genomföras utanför området | 11 |
Behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse | 0 |