Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Kommunicera och samverka

Granskad:

Samarbete underlättar riskhanteringsprocessen. Det är därför bra om kommunikation och samverkan sker kontinuerligt genom processen för riskhantering. Att arbeta med riskhantering är inget ensamarbete och det är ofta nödvändigt att samarbeta över förvaltnings- och myndighetsgränser.

Kommunicera och samverka i vägledning om riskhantering i planläggning och byggande

Denna sida kompletterar den grundläggande informationen om att kommunicera och samverka under arbetet med riskhantering i vägledning om riskhantering i planläggning och byggande med information inriktad på planläggning intill transportleder för farligt gods.

Kommunikation och samverkan

Kommunicera och samverka

Kommunicera och samverka i planläggning

Upprätta en tidig och kontinuerlig dialog

De samråd som är reglerade i plan- och bygglagen (2010:900), PBL, är goda verktyg i kommunikation och samverkan för att kommunicera om riskhanteringsprocessen och inhämta kunskap och synpunkter.

Det är viktigt att tidigt i planarbetet inhämta synpunkter från flera parter för att hämta in deras kunskap. Upprätta därför en tidig och kontinuerlig dialog med de aktörer som behöver vara med i planarbetet.

Aktörer som kan behöva involveras i planarbetet är, förutom länsstyrelsen som är en självklar samrådspart:

  • Den egna regionen eller kommunen och dess förvaltningar, till exempel ansvariga för miljö, mark och exploatering, teknisk försörjning och den interna krisorganisationen.
  • Den kommunala räddningstjänsten som har lednings- och samordningsansvar vid olyckor och överhängande fara för olyckor för att hindra och begränsa skador på människor, egendom och miljö. Det kan till exempel gälla brandbekämpning, trafikolyckor, dykolyckor, storskalig oljebrandsläckning, släckning av skogsbrand och insatser vid kemikalieolyckor. Den kommunala räddningstjänsten har också ansvar för räddningstjänst till sjöss när det gäller hamnar, kanaler och strandlinjer.
  • Transportörer och verksamhetsutövare som kan vara avsändare eller mottagare av farligt gods. Det är till stor del de som har kunskapen om vad som transporteras, vilken väg godset transporteras på, vägarnas standarder etc. Transportnäringen har därmed stora möjligheter att bidra till ökad säkerhet. Vissa större företag har till exempel tillbudsrapportering av olycksincidenter, vilket kan hjälpa till att identifiera svaga länkar i transportkedjan. Transportörer som järnvägsföretag och järnvägsinfrastrukturförvaltare som är involverade i farligt gods-transporter har inom järnvägstrafiken kunskapen om vilket farligt gods som förekommer på järnvägsnätet samt i vilken omfattning.
  • Polismyndigheten som är tillsynsmyndighet för vägtransporter av farligt gods. Polismyndigheten är behörig myndighet när det gäller tillstånd för lastning och lossning på offentlig plats inom tättbebyggt område, underrättelse om lastning och lossning på offentlig plats utanför tättbebyggt område och medgivande för längre färduppehåll nära bebodd plats eller samlingsplats vid transport av vissa slag av farligt gods.
  • Transportstyrelsen som är ansvarig för tillsynen över järnvägstransporter, men även över transport av farligt gods på sjö och i luft.
  • Kustbevakningen som är tillsynsmyndighet för farligt gods i hamnars landområden och kan också på Transportstyrelsens begäran utföra tillsyn över transport av farligt gods på sjön.
  • Tullverket som har rätt att ingripa mot införsel och utförsel av brandfarliga eller explosiva varor enligt klassificeringen i lag om brandfarliga och explosiva varor.
  • Strålsäkerhetsmyndigheten som ansvarar för tillsyn av radioaktiva ämnen, oavsett om det gäller väg, järnväg, sjö eller flyg.
  • Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som har tillsyn över bestämmelser om säkerhetsrådgivare, transportskydd och utbildningsanordnare för transport av farligt gods, samt marknadskontroll över transportabla tryckbärande anordningar.

Aktörerna inom godstransportområdet kan du läsa mer om på sidan Godstransporter i planeringsprocessen.

Godstransporter i planeringsprocessen

Roller och ansvar inom riskhantering kopplat till planläggning och beslut enligt PBL kan du läsa mer om i Vägledning om riskhantering i planläggning och byggande på sidan Roller och ansvar.

Roller och ansvar

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen