Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Farligt gods i process för riskhantering

Granskad:

Informationen här är avgränsad till den riskhantering regioner eller kommuner behöver göra i samband med planläggning enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL, intill transportleder för farligt gods. Informationen kompletterar Vägledning om riskhantering i planläggning och byggande.

Processen för riskhantering vid planläggning

Processen för riskhantering består av tolv steg:

  1. Kommunicera och samverka, vilket sker kontinuerligt genom processen för riskhantering.
  2. Planera och organisera, som handlar om hur arbetet med riskhantering ska genomföras och organiseras.
  3. Kartlägg risker, som innebär att identifiera tänkbara riskkällor, riskobjekt och riskområden inom det aktuella planområdet och att kartlägga var inom det aktuella planområdet som såväl riskkällorna, riskobjekten eller riskområdena finns.
  4. Analysera risker, som handlar om att bedöma riskernas omfattning, det vill säga att analysera riskerna utifrån dels sannolikheten för att en olycka ska inträffa, dels vilka konsekvenser som en sådan olycka skulle kunna få.
  5. Värdera risker, som innebär att dels ta ställning till bedömd konsekvens och sannolikhet, dels bedöma underlagen och osäkerheterna i analyseringen av risker för att bedöma om riskerna är hanterbara eller om det krävs åtgärder för att hantera riskerna eller om risken måste förhindras helt.
  6. Ta fram åtgärder, som handlar om att vid behov ta fram åtgärder för att hantera risker, exempelvis att se till att det finns tillräckliga avstånd, att begränsa viss typ av markanvändning eller att utvärdera en annan lokalisering så att planerad markanvändning görs lämplig.
  7. Ta fram planhandlingar, som handlar om att arbeta in resultatet från arbetet med riskhantering i planhandlingar.
  8. Samråd och granskning, som handlar om att regionen respektive kommunen lyfter resultaten från arbetet med kartläggning, analysering och värdering av risker samt eventuella åtgärder för att hantera risker i de samråd- och granskningsprocesser som finns i planläggning.
  9. Ta fram beslutsunderlag, som handlar om att arbeta in resultatet från arbetet med riskhantering i underlag till beslut.
  10. Ta beslut, som handlar om riskhantering kopplad till att regionen respektive kommunen tar beslut att anta plan. Detta är egentligen inte en del av processen för riskhantering.
  11. Genomför plan, som handlar om göra det tydligt hur eventuella åtgärder för att hantera risker i planer ska genomföras.
  12. Följ upp, som handlar om att följa upp åtgärder i plan samt att återkoppla om hur det gick att utgå från strategin för riskhantering i arbetet med riskhantering.

Av punkterna ovan går det att få uppfattningen att riskhantering är en stegvis process, men så är det inte alltid i verkligheten. Det kan hela tiden finnas behov av att backa till föregående steg för att komplettera eller ändra något.

Du kan läsa mer om risker kopplade till planläggning intill transportleder för farligt gods i de olika processtegen genom länkarna i menyn till vänster eller genom att klicka på siffrorna i den grå rutan överst på sidan.

Du kan läsa mer om riskhantering i planläggning och byggande och processen för riskhantering i Vägledning om riskhantering i planläggning och byggande.

Vägledning om riskhantering i planläggning och byggande

Process för riskhantering vid planläggning eller beredning av beslut enligt PBL

Begreppet riskbedömning

Att kartlägga, analysera och värdera riskerna (riskkartläggning, riskanalys och riskvärdering) förs ibland ihop under begreppet ”riskbedömning”. Riskbedömningen ska ge en samlad bild av riskerna och ett underlag för prioritering inför det fortsatta arbetet med utformningen av ett planområde men också för arbetet med att ta fram åtgärder för att hantera risken. Observera att all riskbedömning är förenad med osäkerheter. Det är bra om det tydligt framgår i beslutsunderlaget vilka dessa är.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen