Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Nord2000 - ny beräkningsmetod för trafikbuller

Granskad:
Nyhet

Boverket tillsammans med övriga myndigheter inom Nationella bullersamordningen rekommenderar den nya beräkningsmetoden Nord2000 vid beräkning av buller från väg- och spårtrafik.

Beräkningsmetoden Nord2000 bör användas från 1 juni 2024 för vägtrafik och från 1 januari 2025 för spårtrafik vid beräkning av buller i samband med: 

  • planering och byggande av trafikinfrastruktur och bullerskyddsåtgärder
  • vid planarbete och bygglovsärenden enligt plan- och bygglagen (2010:900)
  • vid tillsyn enligt miljöbalken (1998:808).

En övergång till Nord2000, i stället för det tidigare rekommenderade Nord96-Väg respektive Nord96-Spår, ger bättre förutsättningar för mer noggranna och rättvisande beräkningsresultat. Vilket bedöms ge ökad samhällsnytta och bättre hänsyn till ljudmiljön vid planering och utformning av bebyggelse, transportsystem och bullerminskande åtgärder. Följer man beräkningsmetoden kan beräkningarna bli enhetliga och jämförbara.

I vissa situationer som vid påbörjade detaljplaner eller vid tillsyn av redan existerande förhållanden, kommer de tidigare rekommenderade beräkningsmetoderna behöva användas.

Nationell samordning

I Nationell samordning av omgivningsbuller medverkar Boverket, Folkhälsomyndigheten, Naturvårdsverket, Trafikverket, Transportstyrelsen samt representanter för länsstyrelserna. Naturvårdsverket har i uppdrag att samordna arbetet med att utveckla samsyn för enhetlig tillämpning och vägledning, gemensam kunskapsbas, samt förståelse för olika roller och uppdrag i bullerfrågorna. 

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen