Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Val av förfarande

Granskad:

När kommunen har fattat beslut om att ta fram ett förslag till detaljplan, och startar en planprocess, väljer kommunen vilket förfarande förslaget ska handläggas med. Kommunen tar då hänsyn till ett antal kriterier som regleras i plan- och bygglagen.

Olika förfaranden

Förslaget till detaljplan kan handläggas med ett standardförfarande eller med ett utökat förfarande. Under vissa förutsättningar är det möjligt att handlägga en detaljplan med ett begränsat standardförfarande och då endast genomföra ett kommunikationssteg. I vissa fall kan även ett samordnat förfarande tillämpas vilket innebär att detaljplaneprocessen enligt plan- och bygglagen, PBL, samordnas med processer enligt andra lagar.

Val av förfarande – standardförfarande och utökat förfarande

I de allra flesta fall är det ett av två planförfaranden som ska tillämpas vid framtagande av en detaljplan, ett standardförfarande eller ett utökat förfarande. Kriterier för när kommunen ska tillämpa respektive förfarande finns i PBL. Standardförfarandet kan tillämpas om förslaget till detaljplan är förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande, inte är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse. Detaljplanen får inte heller antas medföra en betydande miljöpåverkan. När något av dessa kriterier inte medger standardförfarande ska ett utökat förfarande tillämpas. Om detaljplaneärendet påbörjas efter 11 september 2024 ska kommunen också bedöma om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell.

7 §
  Särskilda bestämmelser om ett utökat planförfarande finns i 11 c § första stycket, 11 d och 17 §§, 18 § andra och tredje styckena samt 25 § för en detaljplan som
   1. inte är förenlig med översiktsplanen eller länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §,
   2. är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse, eller
   3. kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Det utökade planförfarandet ska även tillämpas om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget inte är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

7 a §
  Särskilda bestämmelser om ett samordnat planförfarande finns i 11 c § andra stycket, 16 och 18 a §§, 21 § tredje stycket och 23 § andra stycket för en detaljplan som är förenlig med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 § och som enbart gäller
   1. en verksamhet som har tillståndsprövats eller ska tillståndsprövas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, eller
   2. en åtgärd som har prövats eller ska prövas genom upprättande och fastställande av en vägplan enligt väglagen
(1971:948) eller en järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om byggande av järnväg.

Bestämmelserna om ett samordnat planförfarande är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

I valet av förfarande ska kommunen alltså göra en bedömning av vilken effekt och påverkan planen antas ha på sin omgivning.

Förenlig med översiktsplanen

Kommunen ska vid valet av planförfarande bedöma om planförslaget är förenligt med översiktsplanen. Bedömningen utgår från de intentioner som uttrycks i översiktsplanen om områdets användning och utformning. För att underlätta bedömningen behöver översiktsplanen ha prövat förutsättningar för lokalisering på ett tydligt sätt. Om översiktsplanen inte berör det område som förslaget till detaljplan gäller bör det enligt förarbetena vara möjligt för kommunen att trots det använda standardförfarandet om översiktsplanens allmänna intentioner inte motverkas. Det behövs därmed inte ett uttalat stöd i översiktsplanen för det aktuella förslaget till detaljplan. Om förslaget inte är förenligt med översiktsplanen ska det utökade förfarandet tillämpas. (Jfr prop. 2013/14:126, sid. 74)

En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)

7 §
  Särskilda bestämmelser om ett utökat planförfarande finns i 11 c § första stycket, 11 d och 17 §§, 18 § andra och tredje styckena samt 25 § för en detaljplan som
   1. inte är förenlig med översiktsplanen eller länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §,
   2. är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse, eller
   3. kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Det utökade planförfarandet ska även tillämpas om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget inte är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

7 a §
  Särskilda bestämmelser om ett samordnat planförfarande finns i 11 c § andra stycket, 16 och 18 a §§, 21 § tredje stycket och 23 § andra stycket för en detaljplan som är förenlig med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 § och som enbart gäller
   1. en verksamhet som har tillståndsprövats eller ska tillståndsprövas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, eller
   2. en åtgärd som har prövats eller ska prövas genom upprättande och fastställande av en vägplan enligt väglagen
(1971:948) eller en järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om byggande av järnväg.

Bestämmelserna om ett samordnat planförfarande är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

Förenlig med länsstyrelsens granskningsyttrande

Även om kommunen bedömer att detaljplaneförslaget är förenligt med översiktsplanen så ska kommunen alltid beakta länsstyrelsens granskningsyttrande till översiktsplanen. Om länsstyrelsen har motsatt sig översiktsplanens utformning när det gäller de delar som har betydelse i detaljplaneärendet ska planen handläggas med utökat förfarande.

7 §
  Särskilda bestämmelser om ett utökat planförfarande finns i 11 c § första stycket, 11 d och 17 §§, 18 § andra och tredje styckena samt 25 § för en detaljplan som
   1. inte är förenlig med översiktsplanen eller länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §,
   2. är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse, eller
   3. kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Det utökade planförfarandet ska även tillämpas om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget inte är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

7 a §
  Särskilda bestämmelser om ett samordnat planförfarande finns i 11 c § andra stycket, 16 och 18 a §§, 21 § tredje stycket och 23 § andra stycket för en detaljplan som är förenlig med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 § och som enbart gäller
   1. en verksamhet som har tillståndsprövats eller ska tillståndsprövas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, eller
   2. en åtgärd som har prövats eller ska prövas genom upprättande och fastställande av en vägplan enligt väglagen
(1971:948) eller en järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om byggande av järnväg.

Bestämmelserna om ett samordnat planförfarande är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

Om länsstyrelsen däremot inte har några invändningar mot översiktsplanens utformning i granskningsyttrandet som berör detaljplaneärendet kan kommunen tillämpa standardförfarandet om övriga kriterier inte hindrar detta.

Betydande intresse för allmänheten

En plan som är av betydande intresse för allmänheten berör en större krets än den som underrättas om planförslaget i egenskap av sakägare eller boende i eller i anslutning till planområdet. Bedömningen utgår till stor del från den berörda platsens karaktär.

Ett område som används av allmänheten för rekreation och friluftsliv kan till exempel ha ett större intresse för allmänheten än ett område som från början är otillgängligt. Förändringar av vissa betydelsefulla kulturmiljöer, liksom miljöer eller byggnadsverk som har ett stort lokalt intresse kan också vara av betydande intresse för allmänheten. Även områden där strandskyddet påverkas kan anses vara av betydande intresse för allmänheten, men endast i de fall då tidigare allmänt tillgänglig mark tas i anspråk. (jfr prop. 2013/14:126 sid. 74–75)

En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)

Om kommunen ska ändra eller ta fram en ny detaljplan som berör mark, som i en gällande detaljplan utgör allmän plats, ska kommunen ta hänsyn till allmänhetens intresse för den allmänna platsen. Det är bara i de fall där intresset för den allmänna platsen är betydande från allmänhetens sida som planen ska handläggas med det utökade förfarandet. Exempel på det är gågator, torg och parker som används av många. Detta skiljer sig från tidigare praxis då allmän plats mer generellt bedömdes vara av betydande intresse för allmänheten. (jfr prop. 2013/14:126 sid. 75)

En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)

Bedömer kommunen att förslaget är av betydande intresse för allmänheten ska detaljplanen handläggas med det utökade förfarandet.

Av stor betydelse

Kommunen ska vid valet av förfarande, utöver att bedöma om det är av betydande intresse för allmänheten, även bedöma om planförslaget i övrigt är av stor betydelse. I förarbetena räknas det upp ett antal exempel på företeelser som innebär att planer ska bedömas vara av stor betydelse. Det kan till exempel vara planer som:

  • omfattar större områden,
  • reglerar många motstridiga intressen,
  • berör särskilt känsliga miljöer,
  • är av principiellt intresse,
  • medför större ekonomiska eller andra åtaganden för kommunen,
  • omfattar eller berör sevesoverksamheter. Även planer som innefattar mindre allvarliga risker kan anses tillhöra denna kategori,
  • kan komma att medföra allvarliga risker i förhållande till människors hälsa och säkerhet. (jfr prop. 2013/14:126 sid. 75-76)

En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)

Att planförslaget kan ha stor betydelse för en enskild sakägare innebär inte nödvändigtvis att planförslaget har stor betydelse utifrån allmän synpunkt. Det utökade förfarandet tillämpas när planen är av ingripande karaktär för flera enskilda, till exempel om kommunen avser att ta ut gatukostnader eller ansluta ett område till det kommunala vatten- och avloppsnätet. En detaljplan som innebär att mark tvångsvis kan tas i anspråk anses vanligtvis vara av stor betydelse. Med detta avses bland annat de fall då privatägd mark enligt ett förslag till detaljplan ska användas som allmän plats där kommunen ska vara huvudman. För sådan mark finns det en absolut inlösenrätt i plan- och bygglagen. (jfr prop. 2013/14:126 sid. 75–76)

En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)

Antas medföra en betydande miljöpåverkan

Kommunen ska vid valet av planförfarande undersöka om planförslaget kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Om kommunen bedömer att genomförandet av detaljplanen får en betydande miljöpåverkan ska ett utökat förfarande tillämpas.

7 §
  Särskilda bestämmelser om ett utökat planförfarande finns i 11 c § första stycket, 11 d och 17 §§, 18 § andra och tredje styckena samt 25 § för en detaljplan som
   1. inte är förenlig med översiktsplanen eller länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §,
   2. är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse, eller
   3. kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Det utökade planförfarandet ska även tillämpas om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget inte är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

7 a §
  Särskilda bestämmelser om ett samordnat planförfarande finns i 11 c § andra stycket, 16 och 18 a §§, 21 § tredje stycket och 23 § andra stycket för en detaljplan som är förenlig med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 § och som enbart gäller
   1. en verksamhet som har tillståndsprövats eller ska tillståndsprövas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, eller
   2. en åtgärd som har prövats eller ska prövas genom upprättande och fastställande av en vägplan enligt väglagen
(1971:948) eller en järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om byggande av järnväg.

Bestämmelserna om ett samordnat planförfarande är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

Val av förfarande - Samordnat förfarande

För att undvika dubbla prövningar för åtgärder eller verksamheter som processas enligt annan lagstiftning kan ett samordnat förfarande tillämpas. Förfarandet kan användas för verksamheter som tillståndsprövas enligt miljöbalken, eller åtgärder som prövas enligt väglagen eller lagen om byggande av järnväg. Grundförutsättningen är att förslaget till detaljplan ska vara förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande. Om detaljplaneärendet påbörjas efter 11 september 2024 ska kommunen också bedöma om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell. Finns det andra planfrågor utöver de som prövas enligt miljöbalken, väglagen eller lagen om byggande av järnväg som behöver regleras i detaljplanen så kan inte ett samordnat förfarande tillämpas. (jfr prop. 2009/10:170 sid 242–244)

En enklare plan- och bygglag, prop. 2009/10:170 (på Sveriges riksdags webbplats)

7 §
  Särskilda bestämmelser om ett utökat planförfarande finns i 11 c § första stycket, 11 d och 17 §§, 18 § andra och tredje styckena samt 25 § för en detaljplan som
   1. inte är förenlig med översiktsplanen eller länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §,
   2. är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse, eller
   3. kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Det utökade planförfarandet ska även tillämpas om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget inte är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

7 a §
  Särskilda bestämmelser om ett samordnat planförfarande finns i 11 c § andra stycket, 16 och 18 a §§, 21 § tredje stycket och 23 § andra stycket för en detaljplan som är förenlig med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 § och som enbart gäller
   1. en verksamhet som har tillståndsprövats eller ska tillståndsprövas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, eller
   2. en åtgärd som har prövats eller ska prövas genom upprättande och fastställande av en vägplan enligt väglagen
(1971:948) eller en järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om byggande av järnväg.

Bestämmelserna om ett samordnat planförfarande är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

Särskilda regler gäller efter 11 september 2024

Om detaljplaneärendet påbörjas efter 11 september 2024 och kommunen vill använda standardförfarandet eller det samordnade förfarandet, måste den del av översiktsplanen som är relevant för planförslaget vara aktuell när ärendet påbörjas.

7 §
  Särskilda bestämmelser om ett utökat planförfarande finns i 11 c § första stycket, 11 d och 17 §§, 18 § andra och tredje styckena samt 25 § för en detaljplan som
   1. inte är förenlig med översiktsplanen eller länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §,
   2. är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse, eller
   3. kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Det utökade planförfarandet ska även tillämpas om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget inte är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

7 a §
  Särskilda bestämmelser om ett samordnat planförfarande finns i 11 c § andra stycket, 16 och 18 a §§, 21 § tredje stycket och 23 § andra stycket för en detaljplan som är förenlig med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 § och som enbart gäller
   1. en verksamhet som har tillståndsprövats eller ska tillståndsprövas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, eller
   2. en åtgärd som har prövats eller ska prövas genom upprättande och fastställande av en vägplan enligt väglagen
(1971:948) eller en järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om byggande av järnväg.

Bestämmelserna om ett samordnat planförfarande är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

1. Denna lag träder i kraft den 1 april 2020.
2. Bestämmelserna i 3 kap. 25 § i den nya lydelsen, 5 kap. 7 § andra stycket, 7 a § andra stycket och 38 b § fjärde stycket tillämpas för första gången vid den tidpunkt då en planeringsstrategi senast ska ha antagits.
3. Äldre bestämmelser, förutom 3 kap. 19 a och 22 §§, 7 kap. 10 § och 16 kap. 1 a §, gäller fortfarande för ärenden om översiktsplaner, detaljplaner, områdesbestämmelser och regionplaner som har påbörjats före den 1 april 2020 och mål och ärenden som avser överklagande och överprövning av sådana planer och bestämmelser till dess målet eller ärendet är slutligt avgjort.
4. Översiktsplaner antagna före den 1 januari 2004 ska upphöra att gälla vid utgången av 2025. Även en översiktsplan som har antagits den 1 januari 2004 eller senare men före den 1 april 2020 ska upphöra att gälla vid utgången av 2025, i den del planen innehåller en sådan ändring som avses i 3 kap. 27 § första stycket första meningen eller motsvarande äldre bestämmelser och där ändringen ursprungligen har antagits före den 1 januari 2004.

Senast 11 september 2024 ska kommunen ha antagit en planeringsstrategi, där det bland annat ska framgå om översiktsplanen är aktuell. Översiktsplanen kan vara aktuell i vissa delar, och inaktuell i andra. Om kommunen inte antagit någon planeringsstrategi senast 11 september 2024, blir hela översiktsplanen inaktuell.

25 §
  En översiktsplan är aktuell från det att planen har fått laga kraft eller kommunfullmäktige har antagit en planeringsstrategi enligt 23 § och fram till 24 månader efter nästa ordinarie val, om inte fullmäktige i en sådan strategi har bedömt att planen helt eller delvis inte är aktuell.

En översiktsplan upphör att vara aktuell när den tid som anges i första stycket har löpt ut, om inte fullmäktige innan dess antar en planeringsstrategi. Lag (2020:76) .

Om den del av översiktsplanen som är relevant för planförslaget är inaktuell ska det utökade planförfarandet tillämpas. Om kommunen påbörjat ett detaljplanearbete med standardförfarandet, behöver kommunen dock inte växla till utökat förfarande om översiktsplanen blir inaktuell under detaljplaneprocessens gång. Ärendet kan då avslutas med standardförfarandet.

7 §
  Särskilda bestämmelser om ett utökat planförfarande finns i 11 c § första stycket, 11 d och 17 §§, 18 § andra och tredje styckena samt 25 § för en detaljplan som
   1. inte är förenlig med översiktsplanen eller länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §,
   2. är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse, eller
   3. kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Det utökade planförfarandet ska även tillämpas om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget inte är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

7 a §
  Särskilda bestämmelser om ett samordnat planförfarande finns i 11 c § andra stycket, 16 och 18 a §§, 21 § tredje stycket och 23 § andra stycket för en detaljplan som är förenlig med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 § och som enbart gäller
   1. en verksamhet som har tillståndsprövats eller ska tillståndsprövas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, eller
   2. en åtgärd som har prövats eller ska prövas genom upprättande och fastställande av en vägplan enligt väglagen
(1971:948) eller en järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om byggande av järnväg.

Bestämmelserna om ett samordnat planförfarande är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

7 §
  Särskilda bestämmelser om ett utökat planförfarande finns i 11 c § första stycket, 11 d och 17 §§, 18 § andra och tredje styckena samt 25 § för en detaljplan som
   1. inte är förenlig med översiktsplanen eller länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §,
   2. är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse, eller
   3. kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Det utökade planförfarandet ska även tillämpas om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget inte är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

7 a §
  Särskilda bestämmelser om ett samordnat planförfarande finns i 11 c § andra stycket, 16 och 18 a §§, 21 § tredje stycket och 23 § andra stycket för en detaljplan som är förenlig med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 § och som enbart gäller
   1. en verksamhet som har tillståndsprövats eller ska tillståndsprövas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, eller
   2. en åtgärd som har prövats eller ska prövas genom upprättande och fastställande av en vägplan enligt väglagen
(1971:948) eller en järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om byggande av järnväg.

Bestämmelserna om ett samordnat planförfarande är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .

Film

Innehållet kan inte visas

För att visa det här innehållet behöver vi kunna spara kakor i din webbläsare.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen