Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Planera och organisera

Granskad:

Processteget Planera och organisera handlar om att planera och organisera arbetet med riskhantering. Målet med processteget är att klargöra hur arbetet med riskhantering ska genomföras och organiseras. I det inledande skedet behöver ni som arbetar med planläggning eller bereder beslut enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL, klargöra arbetet med riskhantering vad gäller exempelvis organisation, tidplan, budget och avgränsning, men även hur den interna och externa dialogen ska ske. Efter processteget Planera och organisera kommer steget Kartlägg risker.

Klargör ramarna för riskhanteringen

Arbetet med riskhantering underlättas om alla aktörer i processen är överens om ramarna för riskhanteringen, exempelvis

  • vilka ansvarsområden som ska engageras
  • hur organisationen för arbetet ska se ut
  • mål, omfattning och avgränsning
  • tidplan
  • om det finns en budget att förhålla sig till samt tillgänglig personal som kan delta i arbetet.

Kommunikation och samverkan kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL.

Kommunikation och samverkan

Att planera arbetet och bygga upp en organisation för arbetet med riskhantering kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL.

Planering och organisation

Roller och ansvar kan du läsa mer om på sidan Roller och ansvar.

Roller och ansvar

Intern riskhanteringsgrupp

Att ha en intern riskhanteringsgrupp underlättar diskussionen om riskhanteringsfrågorna framför allt i planläggning och för att underlätta samråden vid planläggning. Gruppen kan bland annat diskutera och belysa behov av en regional eller kommunal policy kring riskvärdering och krav på beslutsunderlag, särskilt när det råder stora osäkerheter. Det är dock lämpligt att strategin för riskhanteringen är politiskt förankrad.

En intern riskhanteringsgrupp kan bestå av både förtroendevalda och tjänstepersoner med representanter från olika ansvars- och förvaltningsområden, som exempelvis fysisk planering, miljö, vård, skola, omsorg, näringsliv, markanskaffning och exploatering, teknisk försörjning. räddningstjänst, den interna krisorganisationen, klimatsamordnare, säkerhetssamordnare eller motsvarande.

Beskrivning om att bygga upp en intern riskhanteringsgrupp kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL på sidan Planering och organisation.

Planering och organisation

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen