Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Om vägledningen

Granskad:

Vägledningen om Sevesoverksamhet i riskhantering ger förslag på hur riskfrågor kopplade till Sevesoverksamhet kan hanteras vid planläggning av Sevesoverksamhet eller ändrad markanvändning i närheten av sådan verksamhet. Vägledningen riktar sig till dig som arbetar med planering, byggande, förvaltning och tillsyn enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL.

Syftet med vägledningen om Sevesoverksamhet i riskhantering

Syftet med vägledningen om riskhantering vid planläggning av, eller i närheten av, Sevesoverksamhet är att regionerna och kommunerna som ansvariga planmyndigheter, som Sevesodirektivet uttrycker det, förmår att, över tid, upprätthålla tillräckliga säkerhetsavstånd mellan verksamheter som omfattas av Sevesodirektivet och

  • bostadsområden
  • byggnader och områden som används av allmänheten
  • rekreationsområden och
  • så långt det är möjligt, större trafikleder samt
  • vid behov naturområden som är av särskilt intresse eller är särskilt ömtåliga.

För regionerna handlar det då främst om beslut om att anta en regionplan och dess innehåll med tonvikt lagd på kartläggning av risker, eftersom det är kommunerna som besitter det så kallade kommunala planmonopolet.

Vägledningens fokus är Sevesoverksamhet eller ändrad markanvändning i närheten av Sevesoverksamhet

Vägledningen fokuserar i huvudsak på riskhantering vid planläggning av Sevesoverksamhet eller ändrad markanvändning i närheten av sådan verksamhet. Vägledningen innehåller även viss information om Sevesoverksamhet i handläggning av lovärenden, under förvaltningsskedet samt information kopplad till byggnadsnämndens tillsyn.

Vad Sevesoverksamhet är kan du läsa om på sidan Vad är Sevesoverksamhet?

Vad är Sevesoverksamhet?

Denna vägledning är en fördjupning av Vägledning om riskhantering i planläggning och byggande

Vägledning om Sevesoverksamhet i riskhantering kompletterar vägledning om riskhantering i planläggning och byggande med fördjupande information om Sevesoverksamhet.

I vägledning om riskhantering i planläggning och byggande föreslår Boverket att regioner och kommuner tar fram en strategi för riskhantering. En sådan strategi ger ett generellt stöd som kan tillämpas i anslutande planläggning och beslut enligt PBL. Vägledningen beskriver hur regioner och kommuner kan arbeta med att ta fram en strategi för riskhantering. Dessutom innehåller vägledningen en beskrivning i tolv steg över processen för riskhantering när en regionplan, översiktsplan, detaljplan eller områdesbestämmelser tas fram eller vid beredning av beslut enligt PBL.

Vägledning om riskhantering i planläggning och byggande

Vägledningen vänder sig främst till regionala och kommunala handläggare

Denna vägledning riktar sig främst till dig som ska

  • planlägga eller handlägga ärenden enligt PBL på en kommun för, eller i närheten av, Sevesoverksamhet
  • kartlägga och bedöma risker kopplade till Sevesoverksamhet i en regionplan eller i annan planering på regional nivå.

Vägledningen innehåller även information om byggprocessen och förvaltningsskedet. Dessa skeden är viktiga för riskhantering, framför allt vad gäller genomförande, drift, skötsel och underhåll av åtgärder för att hantera risker kopplade till Sevesoverksamhet.

Struktur och innehåll

Vägledning om Sevesoverksamhet och riskhantering är uppbyggd i två delar.

  • En del som omfattar:
    • Hur vägledningen är uppbyggd.
    • Vad Sevesoverksamhet är.
    • Sevesodirektivet och Sevesoverksamhet i svensk lag, som kortfattat beskriver historiken kring Sevesodirektivet och vilka krav som ställs på medlemsstater vad gäller markanvändning, kopplingen mellan direktivet och svensk lagstiftning
    • Sevesoverksamhet från regionplan till tillsyn, som ger en introduktion till riskhantering kopplad till Sevesoverksamhet, från det att en region ska ta fram en regionplan till byggnadsnämndens tillsyn. 
    • Sevesoverksamhet i strategisk miljöbedömning, som tar upp kopplingen mellan Sevesoverksamhet och miljöbedömning.
    • Roller och ansvar kopplade till Sevesoverksamhet, som kortfattat beskriver roller och ansvar inom planläggning och beslut enligt PBL med fokus på Sevesoverksamhet.
    • Underlag till riskhantering kopplad till Sevesoverksamhet.
  • En del som förklarar processen för riskhantering i 12 steg i samband med att du ska planlägga eller fatta beslut om lov för eller i närheten av Sevesoverksamhet.

Du kan läsa mer om de olika delarna genom länkarna i menyn.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen