Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Håll samråd och genomför granskning i handläggning av lovärende

Granskad:

Till skillnad från vad som är fallet med en översiktsplan, områdesbestämmelser och detaljplan finns det inga formella krav i PBL på att kommunen ska samråda med sakägare som grannar och andra berörda.

De krav som finns

Det krav som allmänt finns är att kommunen ska underrätta kända sakägare och kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs samt kända hyresgästorganisationer och ge dem tillfälle att yttra sig. Beslut om lovärenden ska också delgivas de sakägare som berörs för att ges möjlighet till överklagande.

25 §
  Byggnadsnämnden ska underrätta dem som avses i 5 kap. 11 § första stycket 2 och 3 och ge dem tillfälle att yttra sig över en ansökan som avser en åtgärd som
   1. innebär en avvikelse från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
   2. ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan, inte är reglerad i områdesbestämmelser och inte heller är en sådan åtgärd som avses i 31 a § 1.

Om ett stort antal personer ska underrättas, får nämnden tillämpa 5 kap. 35 § första stycket 2.

Underrättelse enligt första stycket behöver inte ske om det är uppenbart att lov inte kan ges. Lag (2015:668) .

Underrättelse vid lov inom områdesbestämmelser och detaljplan

För lov inom områdesbestämmelser ska kommunen underrätta kända sakägare och kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs samt kända hyresgästorganisationer och ge dem tillfälle att yttra sig om lovet avser en åtgärd som innebär en avvikelse från områdesbestämmelserna eller som inte är reglerad i områdesbestämmelserna.

25 §
  Byggnadsnämnden ska underrätta dem som avses i 5 kap. 11 § första stycket 2 och 3 och ge dem tillfälle att yttra sig över en ansökan som avser en åtgärd som
   1. innebär en avvikelse från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
   2. ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan, inte är reglerad i områdesbestämmelser och inte heller är en sådan åtgärd som avses i 31 a § 1.

Om ett stort antal personer ska underrättas, får nämnden tillämpa 5 kap. 35 § första stycket 2.

Underrättelse enligt första stycket behöver inte ske om det är uppenbart att lov inte kan ges. Lag (2015:668) .

Vid lov inom detaljplan ska kommunen underrätta kända sakägare och kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs samt kända hyresgästorganisationer och ge dem tillfälle att yttra sig, om lovet avser en åtgärd som innebär en avvikelse från detaljplanen. Kommunen ska också delge de sakägare som berörs av beslutet om lov, för att de ska ges möjlighet att överklaga.

25 §
  Byggnadsnämnden ska underrätta dem som avses i 5 kap. 11 § första stycket 2 och 3 och ge dem tillfälle att yttra sig över en ansökan som avser en åtgärd som
   1. innebär en avvikelse från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
   2. ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan, inte är reglerad i områdesbestämmelser och inte heller är en sådan åtgärd som avses i 31 a § 1.

Om ett stort antal personer ska underrättas, får nämnden tillämpa 5 kap. 35 § första stycket 2.

Underrättelse enligt första stycket behöver inte ske om det är uppenbart att lov inte kan ges. Lag (2015:668) .

Bra att informera om risker

Även om det inte finns en formell skyldighet vid en underrättelse att redovisa eventuella risker som en lovpliktig åtgärd kan medföra kan det vara lämpligt att kommunen ändå tydligt informerar om riskerna, deras sannolikhet och konsekvenser. Detta gör att grannar och andra berörda blir medvetna om riskerna och det underlättar deras möjlighet att yttra sig över ärendet. Deras yttranden utgör nämligen en del av det underlag som ligger till grund för byggnadsnämndens beslut där byggnadsnämnden ska göra en avvägning mellan såväl de allmänna som de olika enskilda intressena. Att tydligt kommunicera risker, deras sannolikhet och konsekvenser tidigt i handläggningen av lovärendet ökar förståelsen för beslutet.

Kommunikation och samverkan kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL.

Kommunikation och samverkan

Informera om utredningar

Om nämnden har gjort egna utredningar som kan ha betydelse för de som ska underrättas, men som inte ingår i ansökan, kan det vara lämpligt att infoga dessa i beslutet eller ange vilken bedömning nämnden gör i frågan eller att nämnden anger vad som kan vara särskilt viktigt att de ska yttra sig över.

Att höra grannar och andra berörda kan du läsa mer om på sidan Att höra grannar och andra.

Att höra grannar och andra

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen