Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Länsstyrelsens ansvar inom farligt gods

Granskad:

Länsstyrelserna ger råd till regioner och kommuner om hur transporter av farligt gods kan hanteras i planeringen och har tillsynsansvar när det bland annat gäller risk för olyckor. Med vägvalsstyrning kan transporter av farligt gods styras till de mest lämpliga vägarna. Länsstyrelsens yttrande i granskningen av översiktsplaner visar om ställningstagandena i planerna behandlar riskfrågan på så sätt att planerna blir vägledande för beslut i exempelvis detaljplaneskedet.

Länsstyrelsens ansvar

Länsstyrelsen ansvarar för att bevaka frågor som rör risker med transporter av farligt gods och mellankommunala intressen i den fysiska planeringen såväl hos regionen som kommunen. Länsstyrelsen ska också förse kommuner och regioner med planeringsunderlag och besvara frågor. I samrådsskedet ska länsstyrelsen bland annat ge stöd och råd till regioner och kommuner om allmänna intressen, såsom risker för människors hälsa och säkerhet och därmed begränsa risken för olyckor genom exempelvis transport av farligt gods. De ska också ge råd om tillämpningen av plan- och bygglagen (2010:900), PBL, tillhandahålla planeringsunderlag och samordna statens intressen. Tidigt under samrådsskedet ska kommunen ha avgränsningssamråd om miljökonsekvensbeskrivningen tillsammans med länsstyrelsen. Länsstyrelsen ska då med sin breda kunskap hjälpa kommunen att fånga upp de viktigaste frågorna, för att fokusera på det som kan antas få en betydande miljöpåverkan. En sådan fråga kan till exempel vara att risken för olyckor bedöms kunna medföra betydande miljöpåverkan.

Länsstyrelsen har ett tillsynsansvar och ska säkerställa att kommunen har beaktat riskerna kopplat till farligt gods. Under granskningen av både regionplanen och översiktsplanen ska länsstyrelsen i ett granskningsyttrande ange om en bebyggelse eller ett byggnadsverk kan bli olämpliga med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor. I översiktsplanen utgör denna fråga en ingripandegrund enligt PBL.

16 §
  Länsstyrelsen ska under granskningstiden lämna ett granskningsyttrande över planförslaget.

Länsstyrelsen ska i yttrandet enbart ange om
   1. förslaget inte tillgodoser ett riksintresse enligt 3 eller
4 kap. miljöbalken,
   2. förslaget kan medverka till att en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
   3. redovisningen av områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen inte är förenlig med 7 kap. 18 e § första stycket miljöbalken,
   4. sådana frågor rörande användningen av mark- och vattenområden som angår två eller flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt, och
   5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2020:76) .

Granskningsyttrande för översiktsplan kan vid behov även innehålla upplysningar om hur kommunen bör beakta ingripandegrunderna i efterföljande planering och prövning. Om länsstyrelsen anser att den bebyggelseutveckling som anges i planen enbart kan accepteras under vissa förutsättningar, exempelvis i förhållande till risken för olyckor med farligt gods, kan det vara lämpligt att det framgår av yttrandet vilka dessa förutsättningar är. (Proposition 2019/20:52 sidan 106.)

En utvecklad översiktsplanering. Prop. 2019/20:52 (på Sveriges riksdags webbplats)

Frågor om transporter av farligt gods kan utgöra en mellankommunal fråga, som även det utgör en ingripandegrund. I granskningsyttrandet ska länsstyrelsen ange om det finns frågor som inte samordnas på ett lämpligt sätt rörande användningen av mark- och vattenområden som angår två eller flera kommuner. Till exempel kan länsstyrelsen se behov av att en fråga om transporter av farligt gods behöver utredas i ett större sammanhang.

16 §
  Länsstyrelsen ska under granskningstiden lämna ett granskningsyttrande över planförslaget.

Länsstyrelsen ska i yttrandet enbart ange om
   1. förslaget inte tillgodoser ett riksintresse enligt 3 eller
4 kap. miljöbalken,
   2. förslaget kan medverka till att en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
   3. redovisningen av områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen inte är förenlig med 7 kap. 18 e § första stycket miljöbalken,
   4. sådana frågor rörande användningen av mark- och vattenområden som angår två eller flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt, och
   5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2020:76) .

Länsstyrelsens roll i processen kan du läsa mer om under de olika planeringsstegen på sidan om Process för översiktsplanering och strategisk miljöbedömning.

Process för översiktsplanering och strategisk miljöbedömning

För sin tillsyn avseende hänsyn till riskerna med transporter av farligt gods tillämpar nästan alla länsstyrelser rekommendationer. Dessa rekommendationer är antingen framtagna av länsstyrelsen själv eller av en annan länsstyrelse. Du kan kontakta länsstyrelsen i ditt län för mer information om vilka rekommendationer som finns där.

Länsstyrelsens tillsyn enligt 11 kapitlet PBL kan du läsa mer om på sidan Länsstyrelsens tillsyn.

Länsstyrelsens tillsyn

Styrning genom rekommenderade vägar och PBL

Det kan fraktas transporter med farligt gods på alla typer av vägar. Länsstyrelsen har dock viss möjlighet att med vägvalsstyrning styra en del av transporterna.

Vägvalsstyrning innebär att länsstyrelsen styr transporterna med farligt gods till vissa vägar, alternativt från vissa vägar. Genom vägvalsstyrning kan transporter ledas in på lämpligare vägar. Detta kan innebära vägar där trafiksäkerheten är högre, och olyckor därför bedöms inträffa mer sällan, eller där konsekvenserna av en olycka är lägre.

Det finns två sätt länsstyrelsen kan påverka var det går transporter med farligt gods:

  • Förbud och restriktioner i de lokala trafikföreskrifterna. Utfärdas av länsstyrelsen i enlighet med 10 kapitlet 1 § tredje stycket trafikförordningen (1998:1276), TrF.
  • Rekommendationer om lämpliga vägar för transport av farligt gods. Utfärdas av länsstyrelsen med stöd av 3 § förordningen (2017:868) med länsstyrelseinstruktion.

1 §
  Särskilda trafikregler får, utom i de fall som avses i 10 och 14 §§, meddelas genom lokala trafikföreskrifter för en viss väg eller vägsträcka eller för samtliga vägar inom ett visst område eller för ett område eller en färdled i terräng. Särskilda trafikregler om stannande eller parkering får även meddelas genom lokala trafikföreskrifter för samtliga vägar som inte är enskilda inom ett visst område.

De särskilda trafikreglerna får gälla följande:
   1. Att en viss väg eller vägsträcka ska vara huvudled, motorväg eller motortrafikled.
   2. Att en viss väg eller vägsträcka eller samtliga vägar inom ett område ska vara gågata, gångfartsområde eller cykelgata.
   3. Att ett visst område ska vara tättbebyggt område eller att ett särskilt miljökänsligt område inom tättbebyggt område ska vara miljözon.
   4. Att en viss plats ska vara cirkulationsplats eller cykelöverfart.
   5. Att ett visst körfält eller en viss körbana ska vara körfält eller körbana för fordon i linjetrafik m.fl.
   6. Att en viss plats på sträcka där förbud att stanna eller parkera råder enligt 3 kap. 53 § första stycket 2 ska vara busshållplats.
   7. Att en viss plats ska vara ändamålsplats och ändamålet för uppställning på platsen eller att en viss plats ska vara laddplats.
   8. Avvikelser från bestämmelserna om gågata enligt 8 kap. 1 § andra stycket och bestämmelserna om körfält för fordon i linjetrafik m.fl. enligt 8 kap. 2 §.
   9. Förbud mot trafik med fordon.
   10. Förbud eller påbud att svänga eller köra i viss riktning.
   11. Förbud mot omkörning.
   12. Väjningsplikt eller stopplikt med avvikelser från bestämmelserna i 3 kap. 18 eller 21 § eller i stället för bestämmelserna i 3 kap. 23 § första stycket.
   13. Stopplikt i korsning med järnväg eller spårväg.
   14. Avvikelser från bestämmelserna om hastighet i 3 kap. 17 § första stycket eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 § andra stycket, om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön.
   15. Begränsning till lägre hastighet än som följer av 3 kap.
17 § tredje stycket, 4 kap. 20 § eller 9 kap. 1 § eller föreskrifter som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 § fjärde stycket eller 9 kap. 1 § tredje stycket, om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön.
   16. Tillåtelse att stanna eller parkera fordon med avvikelse från bestämmelserna i 3 kap. 48 §, 49 a § första stycket,
52 §, 53 § första stycket 2-5, 9 och 10, 54 §, 55 § första stycket 3-5 eller 8 kap. 1 och 1 a §§ eller förbud mot att parkera eller mot att stanna och parkera fordon.
   17. Tidsbegränsning, avgiftsplikt eller andra villkor för parkering.
   18. Undantag från 3 kap. 77 § om belysning vid färd i terräng.
   19. Axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck eller bruttovikt på motordrivna fordon eller fordonståg med begränsning till lägre vikter än som följer av 4 kap. 12 §.
   20. Inskränkning till mindre bredd eller längd på motordrivna fordon, fordonståg eller last än som tillåts i 4 kap. 15, 17 eller 17 a §.
   21. Trafik med terrängmotorfordon eller terrängsläp med avvikelser från bestämmelserna i 5 kap. 1, 4 eller 5 §.
   22. Andra särskilda trafikregler.

Vidare får det genom lokala trafikföreskrifter meddelas särskilda trafikregler om att en vägtunnel ska tillhöra tunnelkategori B, C, D eller E, särskilda trafikregler för transport av farligt gods och för sådana tävlingar som länsstyrelsen har lämnat tillstånd till enligt 3 kap. 84 §.
Förordning (2021:355).

3 §
  Länsstyrelsen har uppgifter i fråga om
   1. de allmänna valen,
   2. livsmedelskontroll, djurskydd, allmänna veterinära frågor samt ledning och samordning av åtgärder mot djursjukdomar,
   3. regional tillväxt,
   4. infrastrukturplanering,
   5. hållbar samhällsplanering och boende,
   6. energi och klimat,
   7. kulturmiljö,
   8. skydd mot olyckor, krisberedskap, civilt försvar och höjd beredskap,
   9. naturvård, samt miljö- och hälsoskydd,
   10. lantbruk och landsbygd,
   11. fiske,
   12. folkhälsa,
   13. jämställdhet, och
   14. integration.

Länsstyrelsen har även andra uppgifter enligt vad som föreskrivs i denna förordning eller någon annan författning.

Även om det är tillåtet för transportörer att använda andra färdvägar, är det lämpligt att i första hand nyttja de rekommenderade vägarna för transporter av farligt gods, för att på så sätt minska riskerna som finns förknippade med dessa transporter. Det här betyder dock att det kan förekomma transporter av farligt gods även på vägar som inte är rekommenderade av länsstyrelsen.

Länsstyrelsens information om rekommenderade vägar för farligt gods är ett betydelsefullt planeringsunderlag för regioner och kommuner. Genom underlaget får regioner och kommuner kunskap om var transporter med farligt gods framför allt kan antas ske och kan ta hänsyn till detta vid sin tillämpning av PBL.

För att tillgodose framkomligheten för transporter med större volymer farligt gods kan vägvalsstyrning påverka lokaliseringen av ny bebyggelse eller att kommunen behöver vidta skyddsåtgärder. Trafik med farligt gods i närheten av bostadsbyggelse kan begränsa handlingsfriheten för framtida markanvändning, till exempel kan det medföra behov av skyddsavstånd eller helt bebyggelsefria områden.

Länsstyrelsens vägvalsstyrning kan du läsa mer om på sidan Transportstyrning.

Transportstyrning

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen