Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Lovplikt och prövning av lov för tillfälliga anläggningsboenden

Granskad:

Vid prövning av lov gör kommunens byggnadsnämnd en bedömning av om åtgärder uppfyller de krav som ställs i plan- och bygglagstiftningen. Olika krav kan ställas på olika åtgärder och kraven kan bli olika beroende på lokalisering och placering.

När detaljplanen tillåter någon form av tillfällig vistelse

Tillfälliga anläggningsboenden för asylsökanden och för människor som fått uppehållstillstånd, men ännu inte har fått en bostad, kan bedömas vara planenliga inom ett område som i gällande detaljplan har angetts för någon typ av tillfällig vistelse. Bygglov eller anmälan kan krävas om den nya verksamheten ställer krav på förändringar av byggnaderna. Det krävs i varje enskilt fall en bedömning av lovplikten.

När detaljplanen tillåter bostäder

Användningen bostad i detaljplan är inte förenlig med olika former av tillfällig vistelse oavsett vilken form eller benämning dessa har. Kommunen kan därför inte ge lov till att ett markområde, som i detaljplan har bestämts som bostäder, utnyttjas för ett tillfälligt anläggningsboende för asylsökanden och människor som fått uppehållstillstånd, men väntar på att få en bostad. Kommunen kan inte heller ge lov till att en byggnad inom ett sådant område utnyttjas för tillfällig vistelse.

Det finns i och för sig en gråzon i de fall då boendet sker under mer permanenta former, till exempel sociala bostäder där bostaden disponeras på samma sätt som en permanent bostad. Verksamhetens art och omfattning tillsammans med omgivningspåverkan är då avgörande faktorer. Om verksamheten bedrivs under mer institutionella former, till exempel om en grupp människor förläggs i en villa eller bostadslägenhet, utan att personerna själva har hyreskontrakt och besittningsskydd, kan verksamheten snarare vara att bedöma som tillfällig vistelse.

Väsentligen annat ändamål

Frågan om en ny verksamhet utgör ett väsentligen annat ändamål gentemot den tidigare ska bedömas utifrån verksamhetens art och omfattning samt eventuell förändrad omgivningspåverkan. Vid ändring behövs inte alltid bygglov om åtgärden inte är väsentligen annat ändamål – men anmälan kan likväl krävas om åtgärder som kräver anmälan behöver göras, till exempel ändringar som påverkar byggnadens brandskydd eller ventilation. Om en plan som är beslutad mellan 1987–2012 anger kontor är det om inget annat preciseras, planenligt att bedriva tillfällig vistelse men för anläggningsboende krävs bygglov för ändring till ett väsentligen annat ändamål om det senaste lovet eller verksamheten som bedrevs var kontor.

Oavsett om ändringen kräver bygglov eller anmälan så ska kraven i PBL, PBF, BBR och EKS vara uppfyllda i den utsträckning som anges i reglerna om ändring. För tillfälliga anläggningsboenden finns det särskilda krav som syftar till att underlätta etableringen av sådana. Se närmare om utformningskraven och de tekniska egenskapskraven nedan.

Att ändra detaljplanen eller att ge tidsbegränsat bygglov

Om det inte är tillåtet att bedriva tillfällig vistelse enligt gällande detaljplan kan kommunen göra bedömningen att tillfällig vistelse är lämplig på platsen och ändra detaljplanen så att verksamheten blir tillåten. Kommunen kan också medge ett tidsbegränsat lov i strid mot detaljplanen om kriterierna för detta är uppfyllda. Dock ska inte ett tidsbegränsat bygglov användas för att undvika en planändring när det handlar om åtgärder av permanent karaktär som strider mot detaljplanen. Prövningen av tidsbegränsade lov kan på medellång sikt skapa utrymme för fler tillfälliga boenden, men bara under en begränsad tid.

Det är viktigt att ha klart för sig att kraven på tekniska egenskaper som hanteras i startbeskedet inte kan undantas i prövningen av det tidsbegränsade lovet.

Utformningskrav och tekniska egenskapskrav

Som huvudregel gäller att alla byggnader ska uppfylla de utformningskrav och tekniska egenskapskrav som regleras i 8 kap. PBL. Kraven gäller både vid nybyggnad och vid ändring av en byggnad. Vid ändring av byggnader får hänsyn tas till ändringens omfattning, byggnadens förutsättningar, varsamhetskravet och förbudet mot förvanskning.

Kraven preciseras i 3 kap. PBF samt ytterligare i Boverkets föreskrifter och allmänna råd om tillämpningen av europeiska konstruktionsstandarder (EKS) och i Boverkets byggregler (BBR).

Flertalet av kraven är relevanta för alla byggnader. Alla byggnader ska uppfylla krav på bärförmåga, stadga och beständighet. Kraven ställs dock oftast med beaktande av byggnadens utformning och användning. Krav på brandsäkerhet varierar exempelvis beroende på om personer som vistas i byggnaden förväntas ha kännedom om byggnaden, om de kan förväntas utrymma på egen hand, om de förväntas vara vakna och om det finns förhöjd risk för uppkomst av brand. Ventilationen behöver bland annat anpassas till hur många människor som förväntas befinna sig i byggnaden. Särskilda krav på säkerhet vid användning gäller om barn ska vistas i byggnaden. Vissa regler, såsom reglerna om bostadsutformning, gäller endast för bostäder och därmed inte för hotell eller liknande tillfälliga boenden.

För tillfälliga anläggningsboenden gäller särskilda bestämmelser i PBF. Dessa regler innebär att vissa av de krav som ställs på byggnadsverk ska anpassas och avsteg från kraven ska göras i den utsträckning som är skälig i förhållande till åtgärdens art, omfattning och varaktighet. Anpassningarna och avstegen får dock inte medföra en oacceptabel risk för människors hälsa och säkerhet.

Byggregler för tillfälliga anläggningsboenden med mera

Frågor och svar

Ta del av frågor och svar med anledning av ämnet i fliken Frågor & svar.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen