Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Sevesoverksamhet i planläggning

Granskad:

I regionplanering och översiktsplanering avgörs grunddragen för hur regionen eller kommunen bedömer lokalisering av Sevesoverksamheter och ändrad markanvändning i närheten av sådan verksamhet. Det är viktigt att redan i regionplan och översiktsplan identifiera vilka områden som är särskilt utsatta för olika risker och tänka igenom hur lokalisering av bebyggelse sedan kan anpassas utifrån det. Det viktigt för att kommunen ska kunna bedöma och hantera riskfrågor i efterföljande bindande planläggning och lovprövning, samt vid byggande och förvaltning. Men också för att regionen ska kunna bedöma och lämna underlag i regionala frågor om länets fysiska miljö, yttranden om översiktsplaner och verka för insatser som avser bostadsförsörjning och att minska länets klimatpåverkan.

Lämplig lokalisering är avgörande 

Lämplig lokalisering är avgörande vid planläggning för och i närheten av Sevesoverksamhet. För regionerna handlar det om att beakta Sevesoverksamhet i riskhanteringen när de tar fram regionplanen. Kommunen, som besitter det så kallade kommunala planmonopolet, har enligt artikel 13 Sevesodirektivet ansvaret att säkerställa att kommunen kan upprätthålla tillräckliga säkerhetsavstånd mellan verksamheter som omfattas av Sevesodirektivet och

  • bostadsområden
  • byggnader och områden som används av allmänheten
  • rekreationsområden
  • så långt det är möjligt större trafikleder
  • vid behov naturområden som är av särskilt intresse eller är särskilt ömtåliga och som ligger nära Sevesoverksamheter.

EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2012/18/EU av den 4 juli 2012 om åtgärder för att förebygga och begränsa faran för allvarliga olyckshändelser där farliga ämnen ingår och om ändring och senare upphävande av rådets direktiv 96/82/EG (Sevesodirektivet på EUR Lex webbplats)

Ta hänsyn till behov av räddningsinsatser

Kommunen bör undvika att lokalisera, eller placera, verksamheter som är svårutrymda i sådana omgivningar som kan påverkas av en olycka. Möjligheten till evakuering förutsätter också vägnät samt personell och materiell förmåga till undsättning i räddningsplaner.

Farliga verksamheter eller lagerhållning av farliga ämnen förutsätter möjligheter till utrymning av arbetsplatser och evakuering av större angränsande områden. Sevesoverksamheter – främst de som hör till den högre kravnivån – ska avskiljas från befintliga bostäder och offentliga miljöer. Kommunen måste också ta särskild hänsyn till de behov som sjukhus, vårdinrättningar, äldreomsorg och undervisningslokaler kan ha. Här finns det än större anledning att dessa inte placeras i närheten av Sevesoverksamheter.

Det kan vara lämpligt att kommunen beaktar att det kan finnas behov av att räddningsinsatser ska kunna genomföras från skilda riktningar i händelse av olycka. Det är dock inte alltid det är möjligt men det är bra att lyfta behovet framför allt om det handlar om stora Sevesoverksamheter.

Plan för räddningsinsatser för Sevesoverksamheter kan du läsa om i på sidan Roller och ansvar kopplade till Sevesoverksamhet.

Roller och ansvar kopplade till Sevesoverksamhet

De olika kravnivåerna för Sevesoverksamhet kan du läsa mer om på sidan Sevesodirektivet och Sevesoverksamhet i svensk lag under rubriken Vad Sevesodirektivet är och omfattar.

Sevesodirektivet och Sevesoverksamhet i svensk lag

Regionplanen fyller en viktig funktion för planering av Sevesoverksamhet

Regionplanen täcker vidsträckta områden och hanterar av naturliga skäl inte frågor på detaljerad nivå. Men regionplanen fyller en viktig funktion för kommunövergripande frågor, däribland uppmärksammandet av vissa, större Sevesoverksamheter. Stora Sevesoverksamheter kan komma att påverka betydande geografiska områden i händelse av en olycka. Det är därför lämpligt att regionen anger dem i en regionplanen och inte lämnar över det till kommunen att ha med dem i översiktsplanen.

Riskhantering i regionplanering kan du läsa mer om på sidan Riskhantering i regionplanering.

Riskhantering i regionplanering

Översiktsplanen är grundläggande för planering av Sevesoverksamhet

I översiktsplanen formulerar kommunen de stora dragen för var det är lämpligt och olämpligt att placera miljöstörande verksamhet, hit hör Sevesoverksamhet.

God planering utifrån ett riskperspektiv innebär att kommunen tidigt, det vill säga redan i översiktsplaneprocessen, identifierar riskkällor och konflikter utifrån riskaspekter. Kommunen ska också i sin översiktsplan redovisa de miljö- och riskfaktorer som behöver beaktas vid beslut om användningen av mark- och vattenområden. Detta underlag ska sedan kommunen beakta i detaljplaneläggning och vid lokalisering av verksamheter, byggnader och anläggningar så de lokaliseras till ur risksynpunkt lämpliga platser.

Under detaljplaneprocessen avgör sedan kommunen i vilken mån särskilda åtgärder för att hantera risker krävs för att planområdet ska kunna anses lämpligt för den användning planen anger.

Hur kommuner belyser frågor om risk för olyckor i samband med Sevesoverksamhet i översiktsplanen beror på kommunens egna förutsättningar och behov. Om kommunen vill fördjupa frågeställningarna kan kommunen göra det genom en ändring av översiktsplanen. Kommunen kan göra en ändring genom ett tillägg (om risker), eller genom en ändring för en viss del av kommunen.

Riskhantering i översiktsplanering kan du läsa mer om på sidan Riskhantering i översiktsplanering.

Riskhantering i översiktsplanering

Översiktsplanering kan du läsa mer om på sidan Översiktsplanering.

Översiktsplanering

Processen för att upprätta och ändra översiktsplan kan du läsa om på sidan Upprätta och ändra översiktsplan.

Upprätta och ändra översiktsplan

Områdesbestämmelser kan ha en funktion vid ändrad markanvändning i närheten av Sevesoverksamhet

Områdesbestämmelser har inte samma detaljeringsgrad som detaljplan och inte heller den rättsverkan som kan följa av detaljplanernas planbestämmelser, däribland villkorade bygglov. Detta kan påverka riskbilden när kommunen tar fram områdesbestämmelser.

Observera att nytillkommande Sevesoverksamheter omfattas av detaljplanekravet.

Riskhantering i områdesbestämmelser kan du läsa mer om på sidan Riskhantering i områdesbestämmelser.

Riskhantering i områdesbestämmelser

Sevesoverksamhet inom gällande områdesbestämmelser

Enligt 4 kapitlet 2 § plan- och bygglagen (2010:900), PBL, finns det krav på detaljplan för

  • ett nytt lovpliktigt byggnadsverk, som inte är ett vindkraftverk, om det placeras i närheten av en verksamhet som omfattas av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, Sevesolagen
  • en åtgärd som kräver bygglov vid nyetablering av en verksamhet som omfattas av Sevesolagen.

2 §
  Kommunen ska med en detaljplan pröva ett mark- eller vattenområdes lämplighet för bebyggelse och byggnadsverk samt reglera bebyggelsemiljöns utformning för
   1. en ny sammanhållen bebyggelse med bygglovspliktiga byggnadsverk, om det behövs med hänsyn till bebyggelsens karaktär, omfattning eller inverkan på omgivningen, till behovet av samordning eller till förhållandena i övrigt,
   2. en bebyggelse som ska förändras eller bevaras, om regleringen behöver ske i ett sammanhang med hänsyn till den fysiska miljö som åtgärden ska genomföras i, till åtgärdens karaktär eller omfattning eller till förhållandena i övrigt,
   3. en åtgärd som kräver bygglov,
      a) om åtgärden innebär att ett område kan tas i anspråk för, eller om den vidtas i ett område som redan har tagits i anspråk för, att anlägga
   - ett industriområde,
   - ett köpcentrum, en parkeringsanläggning eller något annat stadsbyggnadsprojekt,
   - en skidbacke, skidlift eller linbana med tillhörande anläggningar,
   - en hamn för fritidsbåtar,
   - ett hotellkomplex eller en fritidsby med tillhörande anläggningar, utanför sammanhållen bebyggelse,
   - en campingplats,
   - en nöjespark, eller
   - en djurpark, och
      b) om åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan,
   4. ett nytt byggnadsverk som inte är ett vindkraftverk, om byggnadsverket kräver bygglov eller är en annan byggnad än en sådan som avses i 9 kap. 4 a §, och
      a) byggnadsverket eller dess användning får betydande inverkan på omgivningen eller om det råder stor efterfrågan på området för bebyggande, eller
      b) byggnadsverket placeras i närheten av en verksamhet som omfattas av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, och
   5. en åtgärd som kräver bygglov vid nyetablering av en verksamhet som omfattas av lagen om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor.

Första stycket 3 gäller inte åtgärder som enligt föreskrifter meddelade med stöd av 16 kap. 1 § 1 inte ska antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Trots första stycket 4 krävs det ingen detaljplan om byggnadsverket kan prövas i samband med en prövning av ansökan om bygglov eller förhandsbesked. Lag (2021:785) .

Inom gällande områdesbestämmelser är det dock inte säkert att det krävs detaljplan för nyetablering av Sevesoverksamhet eller för ett nytt byggnadsverk som ska uppföras i närheten av en sådan verksamhet. Det finns möjlighet för kommunen att göra undantag:

  • Om byggnadsverket som ska byggas i närheten av Sevesoverksamheten kan beviljas i samband med prövning av ansökan om bygglov eller förhandsbesked.
  • För nyetablering av Sevesoverksamhet om tillräcklig reglering redan har gjorts med områdesbestämmelser.

2 §
  Kommunen ska med en detaljplan pröva ett mark- eller vattenområdes lämplighet för bebyggelse och byggnadsverk samt reglera bebyggelsemiljöns utformning för
   1. en ny sammanhållen bebyggelse med bygglovspliktiga byggnadsverk, om det behövs med hänsyn till bebyggelsens karaktär, omfattning eller inverkan på omgivningen, till behovet av samordning eller till förhållandena i övrigt,
   2. en bebyggelse som ska förändras eller bevaras, om regleringen behöver ske i ett sammanhang med hänsyn till den fysiska miljö som åtgärden ska genomföras i, till åtgärdens karaktär eller omfattning eller till förhållandena i övrigt,
   3. en åtgärd som kräver bygglov,
      a) om åtgärden innebär att ett område kan tas i anspråk för, eller om den vidtas i ett område som redan har tagits i anspråk för, att anlägga
   - ett industriområde,
   - ett köpcentrum, en parkeringsanläggning eller något annat stadsbyggnadsprojekt,
   - en skidbacke, skidlift eller linbana med tillhörande anläggningar,
   - en hamn för fritidsbåtar,
   - ett hotellkomplex eller en fritidsby med tillhörande anläggningar, utanför sammanhållen bebyggelse,
   - en campingplats,
   - en nöjespark, eller
   - en djurpark, och
      b) om åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan,
   4. ett nytt byggnadsverk som inte är ett vindkraftverk, om byggnadsverket kräver bygglov eller är en annan byggnad än en sådan som avses i 9 kap. 4 a §, och
      a) byggnadsverket eller dess användning får betydande inverkan på omgivningen eller om det råder stor efterfrågan på området för bebyggande, eller
      b) byggnadsverket placeras i närheten av en verksamhet som omfattas av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, och
   5. en åtgärd som kräver bygglov vid nyetablering av en verksamhet som omfattas av lagen om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor.

Första stycket 3 gäller inte åtgärder som enligt föreskrifter meddelade med stöd av 16 kap. 1 § 1 inte ska antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Trots första stycket 4 krävs det ingen detaljplan om byggnadsverket kan prövas i samband med en prövning av ansökan om bygglov eller förhandsbesked. Lag (2021:785) .

4 §
  Trots 2 och 3 §§ behöver reglering inte göras med en detaljplan, om tillräcklig reglering har gjorts med områdesbestämmelser.

Observera att utbyggnad av befintlig Sevesoverksamhet inte omfattas av detaljplanekrav.

Detaljplanekravet och plankrav för vissa bygglovspliktiga åtgärder som kan antas medföra betydande miljöpåverkan kan du läsa mer om på sidan Detaljplanekravet.

Detaljplanekravet

I de flesta fall krävs detaljplan för Sevesoverksamhet

I de flesta fall krävs det detaljplan för ny Sevesoverksamhet och ändrad markanvändning i närheten av en sådan verksamhet.

I en detaljplan ska kommunen beakta riskerna med befintliga och tillkommande Sevesoverksamheter. Det är viktigt att kommunen beskriver de Sevesoverksamheter och riskerna kring dessa, som kan påverka planområdet. Att stora kemikalieanläggningar räknas som Sevesoverksamheter är tydligt, men att även exempelvis lager och logistikcenter kan omfattas kan vara lätt att förbise. För att inte omfattas av de regler som gäller för en Sevesoverksamhet, väljer vissa verksamhetsutövare att ha mindre lagerkapacitet. Detta medför i stället att det krävs fler transporter. Det är då viktigt att beakta att det ofta är vid transporter som olyckor sker.

Riskhantering i detaljplaneläggning kan du läsa mer om på sidan Riskhantering i detaljplaneläggning.

Riskhantering i detaljplaneläggning

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen