Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Konsekvenser

Granskad:

I planbeskrivningen ska kommunen redovisa detaljplanens konsekvenser. Konsekvenserna kan redovisas i ett eget avsnitt av planbeskrivningen eller i anslutning till en viss fråga.

Att beskriva konsekvenser skapar förståelse

En detaljplan och dess genomförande medför konsekvenser av olika slag och kan påverka flera olika aktörer. Kommunens beskrivning av konsekvenserna är mycket viktig för förståelsen av vad detaljplanen innebär, särskilt för de som berörs av planen.

Konsekvenser kan redovisas på olika sätt

Hur konsekvenserna ska redovisas får avgöras från fall till fall. Det viktiga är att redovisningen blir tydlig för den som läser.

Konsekvenser i sitt sammanhang

En konsekvens behöver oftast beskrivas i sitt sammanhang. Till exempel är det lämpligt att redovisa konsekvenserna av en fastighetsrättslig reglering i det avsnitt där dessa frågor i övrigt beskrivs. Det kan också vara lämpligt att beskriva mer omfattande eller komplexa frågor i ett sammanhang, till exempel hantering av geotekniska frågor eller dagvatten, så att konsekvenserna av de lösningar som beskrivs framgår tydligt.

En sammanfattande konsekvensbeskrivning

Vissa typer av konsekvenser kan också vara lämpliga att redovisa i ett separat konsekvensavsnitt. Ett sådant avsnitt syftar till att läsaren enkelt ska kunna få en överblick av planens konsekvenser. Där kan till exempel mer övergripande konsekvenser beskrivas och konsekvenser som inte har något annat naturligt sammanhang i planbeskrivningen. Ett exempel på det är sociala konsekvenser som kan vara lämpliga att beskriva ett särskilt konsekvensavsnitt.

I en sammanfattande konsekvensbeskrivning kan det vara lämpligt att redovisa att olika gränsvärden följs och till exempel konsekvenser för riksintressen. Även konsekvenserna för angränsande kommuner kan vara lämpligt att beskriva på ett övergripande sätt. På detta vis kan läsaren direkt se hur dessa frågor har tagits omhand.

Dessutom finns det allmänna konsekvenser av planen i sig som kan behöva beskrivas för de berörda. Det kan till exempel vara att byggrätten endast är garanterad under genomförandetiden, att planen normalt inte kan ändras under genomförandetiden eller att strandskyddet återinträder.

Beräknade värden för buller

Om en detaljplan avser en eller flera bostadsbyggnader ska redovisningen, om det inte anses obehövligt med hänsyn till bullersituationen, innehålla en redovisning av beräknade värden för omgivningsbuller vid bostadsbyggnadens fasad och vid en eventuell uteplats. Detta är en typisk redovisning av planens konsekvenser som visar att planens reglering gör platsen lämplig för bostäder.

33 a §
  Om en detaljplan avser en eller flera bostadsbyggnader ska planbeskrivningen, om det inte kan anses obehövligt med hänsyn till bullersituationen, innehålla en redovisning av beräknade värden för omgivningsbuller
   1. vid bostadsbyggnadens fasad, och
   2. vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden. Lag (2014:902) .

Miljökonsekvensbeskrivning

Även planens konsekvenser för miljön ska beskrivas. Om detaljplanen kan antas innebära en betydande miljöpåverkan ska kommunen genomföra en strategisk miljöbedömning vilket medför krav på planbeskrivningens innehåll. Planbeskrivningen ska då bland annat ha det innehåll som motsvarar kraven på en miljökonsekvensbeskrivning.

34 §
  Om en betydande miljöpåverkan kan antas enligt det beslut som avses i 5 kap. 11 a § tredje stycket eller föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av 6 kap. 4 § miljöbalken, ska redovisningen enligt 33 § första stycket 4 i fråga om miljökonsekvenserna ha det innehåll som följer av
6 kap. 11, 12 och 16 §§ miljöbalken.

Redovisningen ska också uppfylla kraven i 6 kap. 35 § 1-7, 36,
37 och 43 §§ miljöbalken och föreskrifter som har meddelats i anslutning till dessa bestämmelser, om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan på grund av att planområdet får tas i anspråk för att anlägga
   1. ett industriområde,
   2. ett köpcentrum, en parkeringsanläggning eller något annat stadsbyggnadsprojekt,
   3. en skidbacke, skidlift eller linbana med tillhörande anläggningar,
   4. en hamn för fritidsbåtar,
   5. ett hotellkomplex eller en fritidsby med tillhörande anläggningar, utanför sammanhållen bebyggelse,
   6. en campingplats,
   7. en nöjespark,
   8. en djurpark,
   9. en spårväg, eller
   10. en tunnelbana. Lag (2021:785) .

Om detaljplanen inte kan antas innebära en betydande miljöpåverkan ska skälen för bedömningen anges.

33 b §
  Om en betydande miljöpåverkan inte kan antas enligt det beslut som avses i 5 kap. 11 a § tredje stycket, ska skälen för bedömningen i den frågan anges i redovisningen enligt 33 § första stycket 4. Lag (2021:785) .

Sortering och taggning av digital information

Planbeskrivningens information, så som text, bilder, kartor, diagram, tabeller med mera, sorteras och taggas digitalt i teman, grupper och ibland även undergrupper. Sorteringen innebär att den digitala informationen blir sökbar på den nivå den sorterats under.

Sorteringen och taggningen ska göras enligt listan i bilagan till Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning. Detaljplanens konsekvenser ska sorteras och taggas under temat ”Konsekvenser” eller under det tema som konsekvensen hör till. Innehållet grupperas utifrån vilken typ av information det handlar om. Om det finns en passande undergrupp så ska informationen också sorteras till denna. Finns ingen passande undergrupp behöver informationen inte sorteras på den nivån.  Läs mer i bilagan sist i Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning.

Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2020:8) om planbeskrivning

Föreskrifterna innehåller inga regler om hur planbeskrivningen ska redovisas och struktureras i ett dokument. Sorteringen i teman, grupper och undergrupper behöver alltså inte användas som rubriker, utan samma stycke i planbeskrivningen kan tillhöra flera olika grupper. Så länge det blir tydligt är kommunen fri att utforma planbeskrivningen efter behov. Om det finns frågor inom temat som hör till olika grupper men som för tydlighetens skull behöver beskrivas i ett sammanhang är det ofta lämpligt att redovisa dessa frågor tillsammans.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen