Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Ett barnvänligt samhällsbyggande

Granskad:

Barn och unga har rätt att vara delaktiga och att ha inflytande över hur deras livsmiljöer utformas. Generellt sett har barn svårare än vuxna att göra sin röst hörd. I arbetet med samhällsbyggnad är det många intressen som påverkar hur barns livsmiljöer planeras och gestaltas. Det är viktigt att barns intressen får ta plats och att barns skilda förutsättningar och livsvillkor beaktas under hela processen. Den här delen av vägledningen bidrar med kunskap om barns behov i samhället och tar upp vad kommuner, regioner och länsstyrelser behöver tänka på för att skapa jämlika livsmiljöer för alla barn. 

Jämlika livsmiljöer

Två barn som gungar högt upp mot himlen.

Hur livsmiljöer utformas påverkar barns och ungas mående, förutsättningar och livskvalitet. Fysisk planering och stadsutveckling är viktiga processer i arbetet med att tillgodose alla barns rätt till goda uppväxtmiljöer.

Delaktighet och inflytande

Två barn i regnkläder som cyklar på en grusväg.

Delaktighet och inflytande i beslutsprocesser kan bidra till att barns och ungas välbefinnande, demokratiska kunskaper och tillit till samhället ökar. Barns delaktighet kan se olika ut i olika skeden, pågå under olika lång tid och medföra en varierad grad av inflytande.

Anordna dialog

Sex ungdomar som sitter runt ett bord. De tittar ner i en telefon och en dator.

Det finns mycket att tänka på när man ska prata med barn och unga. Det är viktigt att syftet med dialogen är tydligt och att dialogmetod väljs efter det. Hur dialogen anordnas påverkar vad som sägs och vilka barn som får komma till tals.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen