Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Tillsyn inom PBL och på andra områden

Granskad:

För att byggnadsnämnden ska kunna samordna sitt tillsynsarbete inom kommunen och med andra myndigheters arbete med tillsyn är det viktigt att ha en övergripande kunskap om vilka regler om tillsyn som finns på andra relevanta tillsynsområden.

Tillsyn på andra områden än PBL

Det finns tillsynsområden som det finns särskild anledning för byggnadsnämnderna att överväga om det finns ett behov av att samordna sitt tillsynsarbete med. Här redovisas några exempel på sådana tillsynsområden och de myndigheter som ansvarar för tillsynen på respektive tillsynsområde.

Tillsyn enligt miljölagstiftningen

Kommunerna har tillsyn över en mängd olika regler på miljöområdet. En stor del av tillsynen riktas mot det som kallas miljöfarlig verksamhet. Det innebär tillsyn mot exempelvis bensinstationer, biltvätthallar, verkstäder, mejerier, vattenverk, stenkrossar och störande bygg­verksamhet, skolor och förskolor samt anläggningar för transport. Förutom tillsyn över miljöfarlig verksamhet har kommunerna också tillsyn över exempelvis hanteringen av kemikalier och avfall och tillämpningen av reglerna om strandskydd, buller och nerskräpning.

Även statliga myndigheter utför viss tillsyn på miljöområdet, exempelvis Naturvårdsverket, länsstyrelserna och Kemikalieinspektionen.

Tillsyn enligt lagen om skydd mot olyckor med mera

Kommunerna har enligt lagen om skydd mot olyckor, LSO, viss tillsyn över regler om brandskydd i byggnader och andra anläggningar. Utöver tillsynen av byggnader och andra anläggningar ska en kommun i brandförebyggande syfte utöva kontroll, brandskyddskontroll, över fasta förbränningsanordningar och imkanaler i restauranger, storkök och liknande anordningar. Kommunen ska även kontrollera sotningsverksamheten i kommunen. Även Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och länsstyrelserna har viss tillsyn.

Vid tillsynen har kommunerna enligt LSO rätt att få tillträde till byggnader och anläggningar, att få de upplysningar och handlingar som behövs för tillsynen och att meddela de förelägganden och förbud som behövs. Alla dessa frågor regleras i LSO. Enligt LSO finns det även en möjlighet för kommunen att förena sina beslut med vite och att vidta åtgärder på den försumliges bekostnad.

Kommunal tillsyn enligt lagen om skydd mot olyckor (på MSB:s webbplats)

Kommunen har även tillsyn enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor.

Tillsyn enligt livsmedelslagstiftningen

Kommunerna har ansvar för tillsyn och kontroll av verksamheter som hanterar livsmedel som exempelvis restauranger, affärer och skolkök. Tillsynen avser även produktion av livsmedel i industrier och transport av livsmedel.

Länsstyrelsen kontrollerar primärproduktionen, framför allt jordbruk med till exempel uppfödning av slaktdjur, mjölkproduktion samt odling av spannmål, grönsaker och bär. Andra exempel på primärproduktion är jakt, fiske, fiskodling och bärplockning.

Livsmedelsverket kontrollerar de flesta anläggningar där animaliska livsmedel hanteras och levereras till andra livsmedelsföretag. Livsmedelsverket ansvarar även för kontroll av sådana produkter som ska kontrolleras vid EU:s gräns.

Tillsyn enligt alkohol- och tobakslagstiftningen

Kommunerna och Polismyndigheten har tillsyn över att reglerna i alkohollagen och lagen om tobak och likande regler följs när det gäller bland annat servering av alkoholdrycker och försäljning av folköl i detaljhandeln, handeln med tobaksvaror i detaljhandeln och partihandeln. De får meddela förelägganden och förbud med vite, återkalla tillstånd och utfärda varningar. 

Även andra myndigheter har viss tillsyn enligt alkohollagen och lagen om tobak och liknande produkter, exempelvis Skatteverket, länsstyrelserna och Folkhälsomyndigheten.

Tillsyn enligt arbetsmiljölagstiftningen

Arbetsmiljöverket har tillsyn över tillämpningen av arbetsmiljölagstiftningen. Det huvudsakliga uppdraget består i att inspektera arbetsställen dvs. besöka arbetsplatser för att kontrollera efterlevnaden av arbetsmiljö- och arbetstidslagstiftningen, produktregler samt regler om utstationering.

Arbetsmiljöverket får enligt arbetsmiljölagen, AML, besluta de förelägganden eller förbud som behövs gentemot den som har skyddsansvar. Sådana beslut förenas oftast med ett vite. Arbetsmiljöverket kan också förelägga om sanktionsavgift och har rätt att erhålla de upplysningar, handlingar och prov samt påkalla de undersökningar som behövs för tillsyn enligt AML. Myndigheten kan vända sig mot arbetsgivare eller annan som har skyddsansvar så länge upplysningarna behövs för tillsyn. Inom denna ram finns det inga begränsningar i bestämmelsen om vilka upplysningar som kan inhämtas.

Inspektionerna som genomförs på ett arbetsställe kan antingen vara anmälda till företaget i fråga i förväg eller så genomförs en inspektion oanmält. På vilket sätt inspektionen lämpligen planeras och genomförs anpassas efter det företag eller den arbetsplats det rör sig om.

I arbetstidslagen finns motsvarande bestämmelser som i AML om tillträdesrätt, rätt att erhålla de upplysningar som behövs, polishandräckning, befogenhet att meddela föreläggande och förbud och sanktionsavgift.

Arbetsmiljöverket har enligt PBF även ett visst tillsynsansvar för motordrivna anordningar som är installerade i byggnadsverk som omfattas av tillsyn enligt arbetsmiljölagen.

7 §
  I den mån en motordriven anordning som är installerad i ett byggnadsverk omfattas av tillsyn enligt arbetsmiljölagen
(1977:1160) ansvarar Arbetsmiljöverket även för tillsynen över att bestämmelserna om kontroll av motordrivna anordningar i 5 kap. och anslutande föreskrifter om kontroll av motordrivna anordningar följs.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen