Cykling för transport och rekreation

Cykeln är ett färdsätt som är både klimatsmart och hälsosmart. Den som cyklar kan ta sig relativt långa sträckor, 5 km på 30 minuter, vilket gör cykeln till ett möjligt alternativ till bilen i stadsbygd såväl som i landsbygd.

Aktiv transport genom cykling ökar också chansen att tillgodose det dagliga behovet av fysisk aktivitet om minst 30 minuter. Liksom bilen transporterar cykeln oss från dörr till dörr och tar oss till arbete, station, skola, affär eller fritidsaktivitet. Cykling är också rekreation och motion.

Att cykla kräver utvecklade cykelvägar

Att använda cykeln i vardagen kräver ett sammanhängande nät av säkra, attraktiva och trygga cykelvägar där det finns möjlighet att gena. Vi måste planera för olika sorters cyklister – för den som cykelpendlar till arbetet så väl som för barnet som cyklar till fotbollen.

För att cykling ska vara ett attraktivt alternativ så måste cykling få ta plats i den byggda miljön. Detta gäller både plats på väg- och cykelbanan och plats för parkering vid målpunkter och bostäder. Fler cyklar, nya sorters cyklar som låd- och elcyklar samt snabbare cyklar ställer krav på planering, dimensionering och utformning av vårt gemensamma offentliga rum. Forskning visar att cyklisten stimuleras inte bara av säkerhet och trygghet utan även av grönska och natur längs vägen och att framkomligheten är god.

Att planera och utveckla cyklistens landskap bidrar både till mer hållbart resande och bättre folkhälsa, men vi behöver god kunskap om cyklisten och dess behov i planeringen samt samordna planering och genomförande av fysiska åtgärder med mobility management.

Läs mer och få lästips i vägledningen.

Granskad: Sidansvarig: Webbredaktionen
Hjälpte informationen dig? Ja Nej