Jämställda utemiljöer i förskola och skola
Projektägare: Skellefteå kommun
Typ av åtgärd: Strategisk/metodutvecklande åtgärd
Beviljat stöd: 743 754 kronor
Beslut: 2014
Skellefteå kommun har kartlagt sina verksamheters utemiljöer ur ett jämställhetsperspektiv genom att göra observationer på förskole- och skolgårdar för att se hur barnen och eleverna leker, rör sig och vistas på gården.
Barnen har varit delaktiga genom teckningar, ljudinspelningar, elevernas egna foton, intervjuer och trygghetsvandringar.
De yngre barnen har fått samtala i grupp kring vad som är det bästa med deras utemiljö. Sedan har barnen fått visa sin utemiljö och svara på frågor om var de leker, hur många som leker och om könsuppdelad lek.
På låg- och mellanstadiet har barnen fått arbeta med foto där de själva har fotograferat sin utemiljö utifrån orden: flicka, pojke, tillsammans, ensam, svag och stark.
På högstadiet har barnen intervjuats kring hur de använder sin skolgård, vad det bästa är med den och hur miljön kan förbättras.
Även trygghetsvandringar har genomförts, där barnen har berättat och ritat på kartor samt fotograferat otrygga och trygga platser.
Dessutom har nyckelpersoner inom berörda förvaltningar utbildats om jämställdhet.
Resultatet har blivit ett funktionsprogram, som innehåller en checklista som kan användas när utomhusmiljön vid förskolor och skolor är i behov av förändring och/eller vid nybyggnationer.
Se slutrapport med bilagor i fulltext under "Relaterad information".