Skäggetorpsskolan

Projektägare: Skäggetorpsskolan i Linköpings kommun och Fastighetsägarna i Skäggetorp

Typ av åtgärder: Fysiska och metodutvecklande åtgärder

Beviljat stöd: 750 000 kronor

Beslut 2016

Skolgårdens utemiljö på Skäggetorpsskolan har förbättrats ur ett jämställd-hetsperspektiv. I projektet deltog förutom elever och skolledning på Skäggetorpsskolan, också Fastighetsägarföreningen i Skäggetorp, Urban Utveckling och Samhällsplanering AB samt Urbio AB.

Genom observationer, enkäter, samtal, diskussioner, intervjuer och workshops tillsammans med elever och personal analyserades den yttre miljön vid skolan ur ett jämställdhetsperspektiv.

Eleverna besvarade i en enkät om hur de använder skolgården, diskuterade jämställdhet i könssepararerade grupper, ritade och på annat sätt beskrev sin drömskolgård i könsseparerade och icke könsseparerade grupper.

En gåtur med tre grupper tjejer genomfördes. Vissa genuskopplade mönster kunde skönjas, som att fotbollsplanen är en plats där flickor inte känner sig välkomna och att flickor till större delen spenderar sin tid utomhus genom att promenera i grupp runt skolan och till centrum.

De fysiska förändringar som genomfördes på skolgården handlade mycket om att skapa mindre rumsliga indelningar på de öppna kala ytor som omgärdar skolan. Många sittgrupper och hängplatser skapades.

 Se slutrapporten i fulltext under "Relaterad information".

Granskad: Sidansvarig: Webbredaktionen
Hjälpte informationen dig? Ja Nej