Regeringen initierar uppdrag till olika myndigheter baserat på sin övergripande digitaliseringsstrategi. Visionen är ett hållbart digitaliserat Sverige och det övergripande målet är att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.
Regeringen (länk till annan webbplats)Roller och ansvar i digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen
Vem gör vad?
Regeringen

Boverket

Boverkets arbete är inriktat på att verka för en enhetlig digital tillämpning av plan- och bygglagen. Det innefattar bland annat att främja digitala standarder, att på ett strukturerat sätt beskriva information och processer och att föreslå författningsändringar som innebär krav på digital planerings- och bygginformation, standarder, gränssnitt och informationsflöden mellan aktörer i samhällsbyggnadsprocessen.
Lantmäteriet

Lantmäteriet ansvarar för att geodata ska kunna utbytas och tillgängliggöras nationellt och utvecklar tekniska lösningar för en smartare samhällsbyggnadsprocess. Boverket och Lantmäteriet arbetar tillsammans med digitalisering och tillgängliggörande av information i samhällsbyggnadsprocessen. De första fokusområdena är detaljplaner och byggnadsinformation.
Lantmäteriet (länk till annan webbplats)DIGG – myndigheten för digital förvaltning

DIGG har i uppdrag att samordna och stödja den förvaltningsgemensamma digitaliseringen i syfte att göra den offentliga förvaltningen mer effektiv och ändamålsenlig. DIGG har regeringens uppdrag att etablera ett nationellt ramverk för grunddata och att etablera en förvaltningsgemensam infrastruktur för informationsutbyte.
DIGG – myndigheten för digital förvaltning (länk till annan webbplats)Länsstyrelsen

Länsstyrelserna ansvarar för att bevaka statens intressen i planeringsprocessen och stöder kommunerna, exempelvis genom att erbjuda information via söktjänsten Planeringskatalogen. Regeringen har gett länsstyrelserna i uppdrag att utveckla och införa enhetliga digitala processtöd och gemensamma rutiner för deras medverkan i samhällsplaneringen.
Länsstyrelsen (länk till annan webbplats)Kommuner och SKR

Kommunerna har enligt plan- och bygglagen ansvar för att ta fram mycket av informationen i samhällsbyggnadsprocessen. I olika grad pågår digitaliseringsarbetet redan i kommunerna. Organisationen Sveriges kommuner och regioner (SKR) stöttar kommunerna genom att aktivt samverka med bland annat Boverket med vägledning och kompetensinsatser.
Sveriges kommuner och regioner (länk till annan webbplats)