Regeringen initierar uppdrag till olika myndigheter baserat på sin övergripande digitaliseringsstrategi. Visionen är ett hållbart digitaliserat Sverige och det övergripande målet är att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.
Roller och ansvar i digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen
Vem gör vad?
Regeringen

Boverket

Boverket har i uppdrag att verka för en enhetlig digital tillämpning av plan- och bygglagen. Det innefattar bland annat att främja digitala standarder, att på ett strukturerat sätt beskriva information och processer och att föreslå författningsändringar som innebär krav på digital planerings- och bygginformation, standarder, gränssnitt och informationsflöden mellan aktörer i samhällsbyggnadsprocessen.
Lantmäteriet

Lantmäteriet arbetar med regeringsuppdraget att växla upp arbetet med en smartare samhällsbyggnadsprocess. Lantmäteriet tar fram lösningar för nationellt tillgängliggörande av alla geodata inom samhällsbyggnadsprocessen.
Boverket och Lantmäteriet arbetar tillsammans med digitalisering och tillgängliggörande av information i samhällsbyggnadsprocessen. Det första fokusområdet är detaljplaner.
DIGG – myndigheten för digital förvaltning

DIGG har i uppdrag att samordna och stödja den förvaltningsgemensamma digitaliseringen i syfte att göra den offentliga förvaltningen mer effektiv och ändamålsenlig. DIGG har regeringens uppdrag att etablera ett nationellt ramverk för grunddata och att etablera en förvaltningsgemensam infrastruktur för informationsutbyte.
Kommuner och SKR

Kommunerna har enligt plan- och bygglagen ansvar för att ta fram mycket av informationen i samhällsbyggnadsprocessen. I olika grad pågår digitaliseringsarbetet redan i kommunerna. För att stötta kommunerna arbetar Boverket med vägledning och kompetensinsatser tillsammans med Lantmäteriet och SKR.