Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

När kan man ge ett tidsbegränsat lov?

  • Det finns två typer av tidsbegränsat lov, en som kan tillämpas för alla olika åtgärder (9 kap. 33 § PBL), och en som kan tillämpas vid nybyggnad av bostadshus (9 kap. 33 a § PBL). Eftersom tillfälliga anläggningsboenden inte räknas som bostäder enligt PBL-systemet är det den första typen som kan användas för dessa (se MÖD 2015-12-15 mål nr P 1565–15). Här beskrivs hur denna typ av lov fungerar.
  • Till att börja med så måste sökanden uttryckligen ansöka om ett tidsbegränsat bygglov. Det går inte att ge tidsbegränsat bygglov om sökanden har sökt permanent bygglov, då behöver en ny ansökan lämnas.
  • Det går inte att ge tidsbegränsat bygglov om det uppfyller samtliga krav för permanent bygglov. Detta gäller även om åtgärden bara är avsedd att pågå under en begränsad tid. Detta innebär också att byggnadsnämnden får godkänna vissa avsteg från kraven i PBL, om detta bedöms lämpligt.
  • Enligt lagtexten får kommunen ge tidsbegränsat bygglov. Detta till skillnad från permanent bygglov, där kommunen ska ge bygglov om det uppfyller de krav som räknas upp i paragrafen (9 kap 30–31 §§). Detta innebär att kommunen kan neka tidsbegränsat bygglov om det ur allmän synpunkt kan anses olämpligt, till exempel för att de avsteg som sökanden vill göra är olämpliga med hänsyn till människors liv och hälsa, eller om åtgärden inte uppfyller kriterierna för att få ett tidsbegränsat bygglov.
  • Åtgärden måste vara tillfällig. Det betyder att sökanden måste kunna visa ett tillfälligt behov som åtgärden tillgodoser. En realistisk plan måste finnas som redovisar hur behovet kommer att lösas efter det att det tidsbegränsade bygglovet gått ut. Detta kan göras antingen genom att visa att behovet i sig kommer försvinna eller sjunka till en nivå som redan tillgodoses med permanenta åtgärder, eller att behovet kommer lösas genom åtgärder som håller på att utföras medan det tidsbegränsade lovet pågår. Det är inte tillräckligt att åtgärden är lätt att flytta eller ta bort, till exempel tält. Det måste därför finnas någon form av plan eller underlag som visar att behovet verkligen är tillfälligt.
  • Det väsentliga är att kommunen kan redovisa en realistisk plan för hur behovet kommer lösas när det tidsbegränsade lovet går ut. Behovet kan i vissa fall lösas utanför kommungränserna. När det gäller att lösa behovet av tillfälliga anläggningsboende i någon annan kommun så skulle planen kunna innefatta intyganden från den berörda kommunen och från Migrationsverket.

    Det är sökanden som ska lämna in de handlingar eller dokumentation som krävs för att kunna bedöma om behovet är tillfälligt. Det kan exempelvis göras genom att beskriva varför behovet är tillfälligt. I vissa fall kan dock behovet vara långsiktigt men åtgärden på den aktuella platsen är en tillfällig lösning. I sådana fall ska sökanden redovisa en konkret och realistisk lösning på hur behovet ska lösas när det tidsbegränsade lovet går ut, exempelvis att behovet ska tillgodoses på en annan plats.

 

Det finns ett antal rättsfall som belyser frågan om tillfälligt behov:

MÖD 2015-03-26 (P 8860-14) Ungdomsbostäder ansågs tillgodose ett tillfälligt behov.
MÖD 2015-04-24 (P 10151-14) Skolpaviljonger ansågs tillgodose ett tillfälligt behov.
MÖD 2015-04-24 (P 7171-14) Fotbollstält ansågs inte tillgodose ett tillfälligt behov.

 

Tillbaka till toppen