Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Ska nybyggda hotell vara tillgängliga?

Enligt 8 kap. 1 § 3 och 4 § 8 PBL gäller ett övergripande krav på tillgänglighet för alla byggnader. När det gäller tillgänglighet i hotellbyggnader finns preciserade krav i BBR avseende kommunikationsutrymmen och publika delar av ett hotell som exempelvis lobby, reception och restaurang. Men Boverket kan inte ge någon vägledning om vad de generella tillgänglighetskraven för byggnader i 8 kap. PBL innebär för enskilda hotellrum, för vilka det saknas preciserade tillgänglighetskrav i BBR. En vanlig fråga är om samtliga enskilda hotellrum ska vara tillgängliga. Ett sätt att resonera skulle kunna vara att "funktionen hotell" är tillgänglig, och uppfyller PBL-kravet, om vissa hotellrum är tillgängliga. Frågan har dock inte kommit under prövning och Boverket kan inte ge några svar om den närmare innebörden av det övergripande PBL-kravet på tillgänglighet.

Hotell omfattas även av Arbetsmiljöverkets regler.

Tillbaka till toppen