På Boverket.se används cookies för att webbplatsens funktioner ska visas korrekt. Klicka på "Jag förstår-knappen" för att acceptera att cookies används. Läs mer om Cookies

Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

CE-märkning av byggprodukter

Granskad: 

Du har kommit till en lättläst sida.

Många byggprodukter måste vara CE-märkta för att få säljas.
Det gäller i Europa.
CE-märkningen beskriver produktens egenskaper.
Den visar också vem som har tillverkat produkten.

Alla som tillverkar byggprodukter beskriver dem
med samma metoder. Därför gör CE-märkningen det enklare
att handla med byggprodukter inom Europa.

CE-märkning för andra slags produkter,
exempelvis leksaker eller elprodukter,
betyder ett godkännande.

Men för byggprodukter visar CE-märkningen
att produktens egenskaper beskrivits
på samma sätt för hela Europa.

Den som använder en byggprodukt måste själv bestämma
om den är lämplig att använda. Informationen i CE-märkningen
ska hjälpa till med det.

Du kan läsa lättläst om
När du vill bygga
Bygga nytt, bygga om eller bygga till
Så här går det till att söka bygglov
Bygga utan bygglov
Boverkets regler för hur du får bygga
Energideklaration
Från lag till allmänt råd

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen