På Boverket.se används cookies för att webbplatsens funktioner ska visas korrekt. Klicka på "Jag förstår-knappen" för att acceptera att cookies används. Läs mer om Cookies

Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Från lag till allmänt råd

Granskad: 

Du har kommit till en lättläst sida.

Grundlagar

Sverige har fyra grundlagar.
Grundlagarna står över alla andra lagar.
Det betyder att andra lagar
inte får bryta mot grundlagarna.

Lagar

Riksdagen beslutar om Sveriges lagar.
Förordningar och föreskrifter beskriver mer exakt
vad som står lagarna.

Förordningar

Regeringen beslutar om förordningar.

Föreskrifter

Det är inte alltid som det räcker
med lagar och förordningar
utan det kan behövas ännu mer detaljerade regler.
Då författas föreskrifter.
Det är myndigheter som skriver föreskrifter.

Allmänna råd

Ett allmänt råd säger
hur någon kan eller bör göra
för att följa en regel i lag,
förordning eller föreskrift.
Ett allmänt råd får myndigheter skriva.

EU

EU påverkar svenska regler
med bland annat EU-direktiv och EU-förordningar.

EU-direktiv ska implementeras i Sveriges lagstiftningar.
Det betyder att Sveriges regler måste ändras
så att reglerna följer EU-direktivet.

En EU-förordning blir direkt
en del av svensk lagstiftning.
Om Sverige skulle ha regler
som strider mot en EU-förordning
så gäller inte dessa regler.

Du kan läsa lättläst om
Lag & rätt
PBL kunskapsbanken
Ämnessidor

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen