Byggskadefunktionens arbetssätt

Byggskadefunktion består av tjänstepersoner på Boverket som skapar och underhåller dialoger med branschaktörer, identifierar problem och ser till att branschen får information om aktuella problem.

Byggskadefunktionens arbetsmetod kan delas in i fyra steg:

Steg 1: Identifiera

Identifiering av problem kommer i första hand ske genom att byggskadefunktionen:

  • följer upp tips som byggbranschens aktörer på eget initiativ lämnar
  • arrangerar eller deltar vid seminarier och konferenser
  • bevakar vad som händer i branschen och följer upp det genom personliga möten.

Dialogen med branschen ska vara öppen och ha ett förtroendefullt samtalsklimat.

Steg 2: Utreda

När ett problem är identifierat så ska Boverket genom utredningar slå fast att det är eller kan bli ett problem och, om det är möjligt, klarlägga omfattningen. Utredningar kan ske både internt och externt och ska resultera i en problembeskrivning.

Steg 3: Hitta lösningar

Byggskadefunktionen tar initiativ till att samla eller kontakta berörda aktörer för att branschen ska ta tag i problem och med gemensamma krafter hittar lösningar. Är problemet av allvarlig karaktär kommer Boverket att gå ut med tydlig information om vad som gäller för att undvika att problemet upprepas.

Steg 4: Förebygga

Boverket följer utvecklingen och kommunicerar hur branschens ansträngningar för att lösa problemet går framåt. När ett problem är löst sprider Boverket kunskapen till de målgrupper som är i behov av den.

 

Granskad: Sidansvarig: Webbredaktionen
Hjälpte informationen dig? Ja Nej