Information och dialog under ombyggnaden
En person som sköter kontakterna
Det kan vara bra att avsätta resurser i form av en person som tar hand om kontakterna med de boende och ser till att det i varje skede finns rätt information till hyresgästerna. Den här personen, som i allmännyttiga bostadsföretag ofta har titeln ombyggnadssamordnare, utgör "en väg in" i bostadsföretaget och tar hand om alla de frågor och praktiska problem som kan dyka upp för hyresgästerna i samband med ombyggnaden.
Kontaktpersonen kan utgöra en källa till trygghet för de boende och avlastar även den övriga personalen.
Haka på andra aktiviteter – eller ordna egna
Utnyttja gärna andra aktiviteter som pågår i området för att fånga intresset hos olika grupper bland hyresgästerna. Be att få en stund på olika föreningars möten, i skolan eller på fritidsgården. Men se till att hålla isär din information från den aktivitet som du hakar på.
Anslagstavla
Anslagstavlor är kanske inte det mest effektiva sättet att informera på i dag men en del fastighetsägare har en elektronisk anslagstavla i varje trapphus. De är lättare att hålla uppdaterad än traditionella anslagstavlor.
Webben och sociala medier
Många bostadsföretag lägger ut all information som man vill nå ut med till sina hyresgäster på den egna webbplatsen.
Allt fler hyresvärdar finns på Facebook och en del startar en eller flera Facebook-grupper eller Facebook-sidor kring olika frågor som berör hyresgästerna. Det kan varar ett sätt att sprida inbjudningar till möten. Det kan också vara en kanal för att fånga upp och svara på frågor och kommentarer. Ibland kan man använda sig av redan existerande Facebook-grupper eller Facebook-sidor.
Exempel på bostadsföretag som använder sig av Facebook är: Botkyrkabyggen, Uppsalahem, Örebrobostäder, Mimer och Gavlegårdarna.