Skapa bra och tydliga relationer

Diskbänken i ett kök med vita luckor

Diligentia utser alltid en person som samordnar och slussar vidare alla kontakter med hyresgäster. Det skapar goda långsiktiga relationer vid stora ombyggnader.

Diligentia i Göteborg har lång erfarenhet av stora ombyggnader

– Vi tycker det är viktigt att börja dialogen med hyresgästerna tidigt, gärna ett och ett halvt år innan byggstart. I de senaste projekten har vi haft en dialoggrupp med representanter för hyresgästerna i bostadsområdet, berättar Per Sundequist, marknadsområdeschef på Diligentia.

Små grupper gärna trapphusvis

– När det gäller stora ombyggnader brukar vi tidigt börja med att ge en kort information om våra planer. Det är också viktigt att Hyresgästföreningen är med tidigt eftersom de ska förhandla den nya hyran, säger Per Sundequist.

Möten i visningslägenhet

Diligentia bygger gärna visningslägenheter för att beskriva vad som kommer att hända och vilka val hyresgästerna kan göra. Då är ofta projektledaren med för att beskriva hur arbetet ska gå till, vad de måste få tillgång till i lägenheterna och under hur lång tid.

Hyresgästerna kan välja

Diligentia informerar hyresgästerna om vilka tillval som finns. Om det gäller stambyten är ombyggnad av badrum ett krav men de kan till exempel välja nytt kök eller en total ombyggnad av lägenheten. När det gäller nivån på hyrorna kan de variera mycket men blir i snitt 30–35 procent högre. Hyresgästföreningen kan föra ärendet vidare till avgörande i hyresnämnden om hyresgäster inte är nöjda med hyreshöjningen.

Kontakt och dialog

I äldre fastigheter är det inte ovanligt att hantverkarna kan stöta på patrull i form av läckande rör eller fukt. Det innebär extra störningar i hemmiljön för hyresgästen.

Per Sundequist
Per Sundequist, Diligentia Foto: Diligentia

– Vi försöker alltid att finna praktiska lösningar när det uppstår problem, ibland kan det bli frågan om att ersätta hyresgäster. Men allt bygger på att vi har en bra kontakt för att kunna hitta smidiga lösningar. Vi tycker att dialogen med hyresgästerna och med hyresgästföreningen går bra. Det jobb som vi lägger ner på det plus att vi har en kontaktperson, en slags ombyggnadssamordnare, underlättar väldigt mycket. Vi ska också ha respekt för att det är tufft att bo i hus som stamrenoveras, säger Per Sundequist.

Granskad: Sidansvarig: Webbredaktionen
Hjälpte informationen dig? Ja Nej