På Boverket.se används cookies för att webbplatsens funktioner ska visas korrekt. Klicka på "Jag förstår-knappen" för att acceptera att cookies används. Läs mer om Cookies

Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Investeringsstöd för energilagring i hemmet

Granskad: 

Investeringsstödet för energilagring i hemmet kan sökas av privatpersoner som vill lagra sin egenproducerade el. Länsstyrelserna fattar besluten om att ge stöd och stödet betalas ut för installationer som påbörjades tidigast den 1 januari 2016 och som slutförts senast den 30 juni 2021. Sökanden lämnar in ansökningar till länsstyrelsen via Boverkets e-tjänst.

Mer information finns på Energimyndighetens webbplats.

Logga in i Boverkets e-tjänst för bidrag och stöd

Genom att logga in i e-tjänsten för bidrag och stöd kan du ansöka om stöd, ansöka om utbetalning för din beviljade stödansökan samt följa allt som händer med ditt ärende. Du måste ha en e-legitimation för att använda tjänsten.

Följ ditt ärende

Genom att ansöka elektroniskt sparar du tid och portokostnader, svarstiderna blir kortare och du får allt som rör din ansökan samlat på ett ställe. Tjänsten är öppen dygnet runt så du kan när som helst komma åt dina uppgifter. Fyll i din e-postadress och/eller mobiltelefonnummer för att få en avisering när det händer något i ditt ärende. Du behöver då logga in i e-tjänsten för att läsa vad som hänt.

Du behöver e-legitimation

För att logga in i e-tjänsten behöver du en e-legitimation att identifiera dig med. En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling och med den kan du på ett säkert sätt identifiera dig på Internet. Har du ingen e-legitimation kan du enkelt skaffa en hos din internetbank. Har du inte internbank kan du via Skatteverket och Telia skaffa e-legitimation. Se länk i "Relaterad information".

Du kan även använda dig av Mobilt BankID som kan användas från mobiltelefoner och surfplattor.

Support

Skulle det uppstå några problem med e-legitimationen vid inloggning eller när du signerar din ansökan ska du i första hand vända dig till utgivaren.

Se "Relaterad information" om du har problem med e-legitimationen, inloggning och signering.

Har du fortfarande problem eller har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta oss via vårt e-postformulär det finns på webbsidan "Problem med e-legitimation, inloggning och signering". Du hittar webbsidan i "Relaterad information" eller via e-post till registraturen@boverket.se.

Har du frågor om din ansökan eller stödet ska du vända dig till länsstyrelsen, se "Relaterad information".

Vem gör vad?

Länsstyrelserna

Länstyrelsernas logotype. Illustration: länsstyrelserna

Ansvarar för handläggning och beslutar om stöd. Ansökan om stöd och ansökan om utbetalning av stöd ska skickas till det län där fastigheten är belägen. Länsstyrelsen svarar också på frågor.

 

Energimyndigheten

Energimyndighetens logotyp.

Energimyndigheten har huvudansvaret för stödet och ansvarar för föreskrifterna inklusive ansökningsformulären, för uppföljning av stödet samt tillsyn av förordningens efterlevnad. Länsstyrelsens beslut får överklagas till Energimyndigheten. Myndigheten ansvarar även för fördelningen av medel till länsstyrelserna samt svarar på specifika frågor om föreskrifter och fördelning av stödmedel.

Boverket

Boverkets logotype. Illustration: Boverket

Stödet söks via Boverkets e-tjänst där ärendet kan följas under dess hantering. Om länsstyrelsen har beviljat stöd administrerar Boverket utbetalningen av stödet. Boverket svarar på tekniska frågor som rör e-tjänsten.

Regeringen

Logotype som symboliserar myndighet.

Regeringen bestämmer villkor för stöd i en förordning.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen