Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Kommunens möjlighet att återkalla ett beslut om bostadsanpassningsbidrag och kommunens skyldighet att ändra ett sådant beslut

Granskad:

Kommunen kan i vissa fall återkalla ett beslut beslut om bostadsanpassningsbidrag. Kommunen kan dessutom vara skyldig att ändra ett beslut om bostadsanpassningsbidrag, om det kan ske utan att ändringen är till nackdel för sökanden.

Återkallelse av beslut att bevilja bidrag

19 §
  Före utbetalningen av kontantbidrag eller verkställighet av bidrag som beviljats enligt 16 § andra eller tredje stycket får den kommun som har beviljat bidraget återkalla beslutet, om de förutsättningar som låg till grund för beslutet inte längre finns.

Före utbetalning av beviljat kontantbidrag får kommunen återkalla bidragsbeslutet, om de förutsättningar som låg till grund för beslutet inte längre finns (19 § lagen om bostadsanpassningsbidrag). 

Återkallelse kan även ske före verkställighet av de båda bidragsformerna kommunalt åtagande och överlämnande av begagnad anordning, om de förutsättningar som låg till grund för beslutet inte längre finns.

Kritik från Lagrådet

Lagrådet har haft synpunkter på bestämmelsen om återkallelse i lagen om bostadsanpassningsbidrag. Synpunkterna sammanhänger med den tungt rotade principen att ett gynnande beslut inte får ändras till nackdel för någon enskild. Principen  finns numera direkt i 37 § förvaltningslagen (2017:900).

37 §
  En myndighet får ändra ett beslut som den har meddelat som första instans om den anser att beslutet är felaktigt på grund av att det har tillkommit nya omständigheter eller av någon annan anledning.

Ett beslut som till sin karaktär är gynnande för någon enskild part får dock ändras till den enskildes nackdel bara om
   1. det framgår av beslutet eller de föreskrifter som det har grundats på att beslutet under vissa förutsättningar får återkallas,
   2. tvingande säkerhetsskäl kräver att beslutet ändras omedelbart, eller
   3. felaktigheten beror på att parten har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter.

En myndighet får enligt 37 § förvaltningslagen ändra ett gynnande beslut till nackdel för en enskild om myndigheten anser att beslutet är felaktigt på grund av att det har tillkommit nya omständigheter eller av någon annan anledning, men bara om minst en av följande situationer råder:

  • Det framgår av beslutet eller de föreskrifter som det har grundats på att beslutet under vissa förutsättningar får återkallas.
  • Tvingande säkerhetsskäl kräver att beslutet ändras omedelbart.
  • Felaktigheten beror på att en part, till exempel en sökande i ett ärende om bostadsanpassningsbidrag, har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter.

Lagrådet ansåg att bestämmelsen om återkallelse i 19 § lagen om bostadsanpassningsbidrag går utöver bestämmelserna i 37 § förvaltningslagen om när återkallelse av ett gynnande beslut kan ske och att den inte är snävt avgränsad utan mycket allmänt hållen och inte ägnad att värna den enskildes berättigade intresse av förutsägbarhet. Lagrådet menade att regeringen i den fortsatta beredningen av lagstiftningsärendet borde överväga att ge bestämmelsen ett snävare tillämpningsområde. (Proposition 2017/18:80 sid. 56 och bilaga 8 sid. 116.) 

Regeringens bemötande av kritiken

Regeringen gjorde ingen ändring utifrån Lagrådets synpunkter. I propositionen till lagen om bostadsanpassningsbidrag konstaterade regeringen att systemet för bostadsanpassningsbidrag, där sökanden först beviljas ett bidrag och sedan måste redovisa nerlagda kostnader för att få bidraget utbetalat, skiljer sig från andra bidragssystem. Handläggningen av ett ärende upphör inte när beslutet meddelas utan först när bidraget betalas ut eller verkställs. Det finns därför behov av en möjlighet att kunna återkalla ett gynnande bidragsbeslut i vissa fall, menade regeringen. Med hänsyn till den särskilda process som gäller i ärenden om bostadsanpassningsbidrag, måste det kunna förutsättas att sökanden är medveten om sin skyldighet att minimera kommunens kostnader genom att underrätta kommunen om ändrade förutsättningar innan en anpassningsåtgärd vidtas eller om något inträffar under tiden en anpassningsåtgärd vidtas. (Proposition 2017/18:80 sid. 56.)

Återkallelseförbehåll i besluten

Det framgår vidare av propositionen till lagen om bostadsanpassningsbidrag att regeringen anser att bestämmelsen i 19 § utgör ett återkallelseförbehåll och att det med detta förbehåll direkt i lagen kommer stå klart för sökanden redan från början att kommunen kan komma att ändra det gynnande beslutet om det framkommer skäl för det. För att ytterligare förtydliga detta förhållande är det, enligt regeringen, ofta lämpligt att en upplysning om förbehållet också tas in i det beslut som meddelas i det enskilda fallet. (Proposition 2017/18:80 sid. 56.)

Kommunen ska visa att det finns förutsättningar för återkallelse

Det är kommunen som ska visa att de förutsättningar som låg till grund för beslutet inte längre finns. En sådan situation kan enligt propositionen vara att anpassningarna inte har utförts i enlighet med beslutet, exempelvis då inlämnade ritningar som beslutet grundar sig på inte har följts. På samma sätt kan beslutet återkallas till exempel om sökanden har flyttat till ett särskilt boende och därför inte längre har behov av en anpassningsåtgärd i den bostad som beslutet avser. (Proposition 2017/18:80 sid. 57.)

Skyldighet att ändra ett beslut

38 §
  En myndighet ska ändra ett beslut som den har meddelat som första instans om
   1. den anser att beslutet är uppenbart felaktigt i något väsentligt hänseende på grund av att det har tillkommit nya omständigheter eller av någon annan anledning, och
   2. beslutet kan ändras snabbt och enkelt och utan att det blir till nackdel för någon enskild part.

Av 38 § förvaltningslagen framgår att kommunen i vissa fall är skyldig att ändra sitt beslut om bostadsanpassningsbidrag.

Det gäller närmare bestämt om

  • kommunen finner att beslutet är uppenbart felaktigt i något väsentligt hänseende på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, 
  • beslutet kan ändras snabbt och enkelt, och
  • beslutet kan ändras utan att det blir till nackdel för sökanden.

Varför beslutet har blivit uppenbart felaktigt saknar betydelse för tillämpningen av bestämmelsen i 38 § förvaltningslagen (proposition 2016/17:180 sid. 330).

Uppenbart felaktigt

Med uttrycket "uppenbart felaktigt" markeras att det ska vara fråga om ett fel som är enkelt för myndigheten att konstatera. Det innebär till exempel att kravet sällan torde vara uppfyllt om det krävs omfattande kompletterande utredningsåtgärder för att klarlägga om sakförhållandena som beslutet grundar sig på är felaktiga. (Proposition 2016/17:180 sid. 330.)

Väsentligt hänseende

Kravet att felaktigheten ska avse ett "väsentligt hänseende" innebär bland annat att ändring av felaktigheter som rör förhållanden som i praktiken saknar betydelse för utgången i ärendet eller som av andra skäl kan bedömas som mindre väsentliga i många fall kan underlåtas även om de är enkla att konstatera (proposition 2016/17:180 sid. 330).

Inte till nackdel

Observera att skyldigheten att ändra ett beslut enligt 38 § förvaltningslagen förutsätter att ändringen inte är till nackdel för sökanden.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen