Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Samlastning

Granskad:

Älskade stad är en affärsmodell som först tillämpades i Stockholm. Det är ett initiativ mellan fastighetsägare, återvinningsentreprenör och godsleverantör för att minska förekomsten av tunga transporter och förenkla leverans och retur av gods i täta stadsmiljöer.

Stockholms stad - Från idé till handling

Det har blivit allt svårare för godstransporter att röra sig och hitta lastplats i staden, eftersom konkurrensen om gatuutrymmet har ökat. Tunga fordon genererar dessutom buller och luftföroreningar, främst vid lastning och lossning, vilket förorenar stadsmiljön. Genom samdistribution är förhoppningen att gods- och avfallstransporters rutter ska effektiviseras och optimeras för att därmed minska koldioxidutsläpp, buller och trängsel.

2013 lyfte Stockholms dåvarande Trafikborgarråd frågan om godstransporter som ett fokusområde i Framkomlighetsstrategin där idéer om samlastning fanns med. Intressenter bjöds in till en workshop där olika lösningar diskuterades. Ragn-Sells hade erfarenhet av ett liknande arbetssätt i ett samarbete med köpcentret Gallerian, vilket kom upp i diskussionerna. Det samarbetet innebar att Ragn-Sells distribuerade godset ut i fastigheten och tog med sig avfallet på vägen tillbaka. Detta minskade ställtiden för leveransfordon och därmed de långa köerna till lastkajen.

Året därpå avsatte Stockholms stad en budget för att utveckla initiativet och flertalet stora distributörer av gods var med i en projektgrupp för att skapa en samdistribution av gods och avfall. För transportföretagen var det viktigt att deras gods levererades av en neutral operatör och inte en konkurrent. Idén om samlastning går emot en traditionell företagslogik inom transportsektorn, eftersom transportföretagen vill hantera hela kedjan till slutkund.

Målet var att innan uppskattad start, årsskiftet till 2015, ha en fungerande affärsmodell eftersom initiativet inte skulle drivas av offentliga medel. 2016 fanns en affärsplan som var kommersiellt gångbar, en samlastningslokal och en avfallskedja. Under processen hade flera stora transportörer klivit av och slutligen fanns det ingen som ville skicka med gods. Då kontaktades Bring som inte varit med i samarbetet tidigare och nu visade intresse.

#Älskadestad

Initiativet är en affärsmodell som innebär ett kommersiellt samarbete mellan Ragn-Sells, Bring, Vasakronan och Stockholms stad. Älskade stad har resulterat i en affärsmodell där verksamheten har kunnat upprätthållas utan offentliga medel. Namnet Älskade stad syftar till strävan efter en förbättrad miljö och ökad trivsel i staden. Affärsmodellen innebär att Ragn-Sells distribuerar gods åt Bring och vid samma tillfälle hämtar med sig avfall från gemensamma kunder. Det hämtade avfallet innefattar upp till tolv återvinningsfraktioner, men dock inte hushållsavfall. Godset utgår från, och avfallet hämtas till, samlastningscentraler som tillhandahålls av fastighetsvärden Vasakronan. Stockholms stad har i initiativet fungerat som processledare och facilitator.

En tystare verksamhet

Älskade stad har köpt in mindre eldrivna fordon som kan hantera transport av både gods och avfall. Fordonen är tysta och har en låg maxhastighet, vilket lämpar sig väl i en tät stadsmiljö. Storleken underlättar framförandet av fordonen hela vägen fram till slutkund. Genom samarbetet med fastighetsägare tillhandahålls underjordiska garageytor för samlastning. Idag finns en samlastningscentral i bruk i Klara Zenit som täcker gods- och avfallstransporter till fem postnummerområden och Gamla stan. Här komprimeras avfallet och körs ut nattetid med gaslastbil. Den tekniska begränsningen av dessa ytor är 3,40m i höjd och som regel max 18 pallars lastbilar. Lokaliseringen i underjordiska garage innebär att buller från lastning och lossning inte påverkar den kringliggande staden. En andra central är på väg att tas i bruk vid Sergels torg.

Roller i samarbetet

  • Fastighetsägaren Vasakronan tillhandahåller garageytor av lämplig storlek som har omvandlats till samlastningscentraler. Att ha ytor i nära anslutning till distributionens kunder är en förutsättning för att verksamheten ska vara möjlig.
  • Bring lämnar sitt gods vid samlastningscentralen. Detta sker tidig morgon för distribution under dagen eftersom godsleveranser är tidskritiska.
  • Ragn-Sells hanterar kundernas avfall (det som inte är hushållssopor) och distribuerar samtidigt godset till Brings slutkund. De hämtar också samlastningscentralens avfall med större fordon och kör det till behandlingsanläggningar utanför staden. Detta sker utanför rusningstid, det vill säga tidig morgon eller sen kväll för att inte bidra till trängsel.

Ett kontinuerligt arbete

Samlastning är ett återkommande ämne som större städer behandlat under en längre tid och det har förekommit många pilotprojekt för att åstadkomma detta. Många av dessa har saknat en självständig affärsmodell som tar vid efter projekttidens slut och har därmed avslutats när finansiellt stöd har upphört. Projekten har inte heller planerat för att skalas upp. En förutsättning för Älskade stad var att affärsmodellen skulle finnas redan från start. Detta innebar ett kontinuerligt arbete och blev en framgångsfaktor.

För att få till en lyckad arbetsprocess har det varit viktigt att hitta samarbetspartners som kan bidra med kompetens eller godsflöden både för uppstarten och i det kontinuerliga arbetet. En fördel var att arbetsgruppen inte bestod av för många aktörer, eftersom det kan leda till en spretig och långdragen arbetsprocess. I uppstartsprocessen var det särskilt viktigt att det fanns personer, så kallade eldsjälar, som var drivande i samarbetet. För att sedan få en levande arbetsmodell måste dessa personer kunna gå vidare från verksamheten när den väl blivit etablerad. Om arbetsmodellen fortsättningsvis drivs av några få engagerade personer finns det annars en risk att det blir personbundet och arbetet avslutas i samband med att eldsjälar slutar.

Acceptans högt och lågt

En viktig lärdom för privata aktörer för att få acceptans och möjlighet till genomförande är att initiativet för denna typ av affärsmodell snabbt behöver diskuteras och beslutas på högsta ledningsnivå. Framförallt nya samarbetsformer, som Älskade stad, behöver både förankras och accepteras. Olika städer och stadsdelar har olika behov och förutsättningar. Arbetsmodellen måste därför anpassas efter dessa för att kunna lyckas. Stora bolag kan ha en internationellt beslutad arbetsmodell som är låst i sin struktur. En förändring som denna är ett risktagande och kräver att företagen tänker om i hur deras service ska genomföras.

Eldriven lastbil på gågata.
Älskade stad el-fordon. Foto: Ragn-Sells AB

En annan aktör som initiativet behöver få acceptans ifrån är avtalskunder och potentiella samarbetspartners. En åsikt som lyfts av potentiella transportörer för Älskade stad var ”ska sopgubbarna lämna ut vårt gods?”. Vid återkoppling med kunder framkom att dessa inte lägger någon värdering i vilket företag som är slutleverantör, det som spelar roll är personen som utför tjänsten. Inom transportsektorn har det traditionellt sett funnits en stark identitet i logotyper och att synas med sina fordon. Vid uppstart av Älskade stad var det därför viktigt att det skapades en gemensam logga som skulle kännas att alla kunde samlas kring. Älskade stad är därmed inte låst till någon specifik aktör, utan deltagarna fyller olika roller som kan ersättas med andra samarbetspartners vid till exempel nyetablering. Att delta i Älskade stad sker på lika och affärsmässiga villkor.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen