Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Stegen vid prövning av påtaglig skada

Granskad:

En prövning av om en detaljplan kan medföra påtaglig skada på ett riksintresse innehåller ett antal processteg. Motsvarande gäller om länsstyrelsen på kommunens begäran ska avge ett planeringsbesked.

Anspråk respektive riksintresse

När en myndighet pekar ut ett område som ett riksintresse enligt 3 kapitlet miljöbalken (MB) för ett visst ändamål, så utgör det endast ett anspråk. Att området verkligen utgör ett riksintresse blir fastslaget först i samband med ett rättsverkande beslut. En förutsättning för att ett område ska vara av riksintresse är att det uppfyller de i lagen och förarbetena uppställda kriterierna för ett riksintresse.

Riksintressena enligt 4 kapitlet MB är utpekade i lagen, men där anges avgränsningen enbart översiktligt med hjälp av geografiska termer. Om det inte redan är gjort i översiktsplanen kan det därför behöva göras en bedömning av den närmare avgränsningen av riksintresseområdet.

Är frågan redan löst i översiktsplanen

Har en detaljplan ett tydligt stöd i översiktsplanen och översiktsplanen är aktuell och tillräckligt detaljerad, och om länsstyrelsen godtagit kommunens bedömning av riksintressena i översiktsplanen, så bör frågan om påtaglig skada redan vara avgjord. I sådana fall bör översiktsplanens intentioner kunna genomföras. (jfr  prop. 1985/86:3 sid. 35)

Med förslag till lag om hushållning med naturresurser m.m., prop. 1985/86:3 (på Sveriges riksdags webbplats)

Om redovisningen i översiktsplanen däremot endast är översiktlig eller otydlig eller länsstyrelsen granskningsyttrande innehåller invändningar mot kommunens bedömningar, måste bedömningen av påtaglig skada göras i det enskilda ärendet. Motsvarande gäller om det har tillkommit nya riksintresseanspråk som inte har bedömts i översiktsplanen.

Riksintressen i detaljplan

Kan åtgärden antas medföra påtaglig skada på ett riksintresse

Vid en prövning av om en detaljplan kan medför påtaglig skada bör det tydliggöras vilka värden och egenskaper av betydelse för riksintresset som påverkas och hur de påverkas. Är påverkan så stor att den kan betecknas som påtaglig skada?

Avvägning mot andra allmänna eller enskilda intressen inte aktuell

Medför åtgärden påtaglig skada på riksintresset och det motstående intresset inte utgörs av ett annat riksintresse, så är åtgärden otillåten. Då ska ingen avvägning eller "samlad bedömning" mot enskilda intressen eller andra allmänna intressen göras eftersom åtgärden i vilket fall är otillåten.

5 §
  Mark- och vattenområden som har betydelse för rennäringen eller yrkesfisket eller för vattenbruk skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra näringarnas bedrivande.

Områden som är av riksintresse för rennäringen eller yrkesfisket skall skyddas mot åtgärder som avses i första stycket.

6 §
  Mark- och vattenområden samt fysisk miljö i övrigt som har betydelse från allmän synpunkt på grund av deras naturvärden eller kulturvärden eller med hänsyn till friluftslivet skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt skada natur- eller kulturmiljön. Behovet av grönområden i tätorter och i närheten av tätorter skall särskilt beaktas.

Områden som är av riksintresse för naturvården, kulturmiljövården eller friluftslivet skall skyddas mot åtgärder som avses i första stycket.

7 §
  Mark- och vattenområden som innehåller värdefulla ämnen eller material skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra utvinningen av dessa.

Områden som innehåller fyndigheter av ämnen eller material som är av riksintresse skall skyddas mot åtgärder som avses i första stycket.

8 §
  Mark- och vattenområden som är särskilt lämpliga för anläggningar för industriell produktion, energiproduktion, energidistribution, kommunikationer, vattenförsörjning eller avfallshantering skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av sådana anläggningar.

Områden som är av riksintresse för anläggningar som avses i första stycket skall skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna.

9 §
  Mark- och vattenområden som har betydelse för totalförsvaret skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt motverka totalförsvarets intressen.

Områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar skall skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna.

Avvägning mellan motstående riksintressen

Utgångspunkten är att inget riksintresse ska påtagligt skadas. Det är alltså enbart i den situation det inte går att förena två motstående riksintressen utan att det uppstår påtaglig skada på det ena, som påtaglig skada kan tillåtas.

Går det inte att förena två motstående riksintressen ska det ändamål som på lämpligast sätt främjar en långsiktig hushållning med mark, vatten och den fysiska miljön i övrigt ges företräde. En sådan bedömning innefattar ekologiska, sociala, kulturella och samhällsekonomiska hänsynstaganden.  (jfr prop. 1997/98:45 del 2 sid. 35)

Miljöbalk, prop. 1997/98:45 (på Regeringskansliets webbplats)

10 §
  Om ett område enligt 5-8 §§ är av riksintresse för flera oförenliga ändamål, skall företräde ges åt det eller de ändamål som på lämpligaste sätt främjar en långsiktig hushållning med marken, vattnet och den fysiska miljön i övrigt. Behövs området eller del av detta för en anläggning för totalförsvaret skall försvarsintresset ges företräde.

Beslut med stöd av första stycket får inte strida mot bestämmelserna i 4 kap.

En avvägning mellan olika riksintressen får dock inte strida mot bestämmelserna i miljöbalkens fjärde kapitel. Det är alltså först om åtgärden är tillåten enligt 4 kapitlet som en prövning enligt 3 kapitlet kan bli aktuell och en avvägning mellan eventuellt motstående riksintressen enligt 3 kapitlet göras.

Totalförsvaret har företräde

Behövs ett område för totalförsvarets anläggningar, så ska försvarsintresset ges företräde framför andra riksintressen enligt 3 kapitlet MB. Det avser sådana områden som måste få disponeras av totalförsvaret om den fastlagda försvarsgraden för landet ska kunna upprätthållas. Även i denna situation är dock utgångspunkten att bägge riksintressena ska tillgodoses, det är endast när detta inte är möjligt som totalförsvarets intressen kan tillåtas påtagligt skada det motstående intresset. (jfr prop. 1997/98:45 del 2 sid 35)

Miljöbalk, prop. 1997/98:45 (på Regeringskansliets webbplats)

10 §
  Om ett område enligt 5-8 §§ är av riksintresse för flera oförenliga ändamål, skall företräde ges åt det eller de ändamål som på lämpligaste sätt främjar en långsiktig hushållning med marken, vattnet och den fysiska miljön i övrigt. Behövs området eller del av detta för en anläggning för totalförsvaret skall försvarsintresset ges företräde.

Beslut med stöd av första stycket får inte strida mot bestämmelserna i 4 kap.

Inte heller bestämmelserna i 4 kapitlet MB utgör något hinder för utförandet av anläggningar som behövs för totalförsvaret. Det avser sådana anläggningar för landets gränsförsvar och annan försvarsverksamhet där alternativ lokalisering inte kan väljas. (jfr prop. 1997/98:45 del 2 sid 37)

Miljöbalk, prop. 1997/98:45 (på Regeringskansliets webbplats)

1 §
  De områden som anges i 2-8 §§ är, med hänsyn till de natur-
och kulturvärden som finns i områdena, i sin helhet av riks-
intresse. Exploateringsföretag och andra ingrepp i miljön får komma till stånd endast om
   1. det inte möter något hinder enligt 2-8 §§ och
   2. det kan ske på ett sätt som inte påtagligt skadar områdenas natur- och kulturvärden.

Bestämmelserna i första stycket 2 och i 2-6 §§ utgör inte hinder för utvecklingen av befintliga tätorter eller av det lokala näringslivet eller för utförandet av anläggningar som behövs för totalförsvaret. Om det finns särskilda skäl utgör bestämmelserna inte heller hinder för anläggningar för utvinning av sådana fyndigheter av ämnen eller material som avses i 3 kap. 7 § andra stycket. Lag (2001:437) .

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen