Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Hur kan byggsanktionsavgifter hanteras?

Det finns inga särskilda undantag från reglerna om byggsanktionsavgifter med anledning av flyktingsituationen. Huvudregeln är därför att en byggsanktionsavgift ska tas ut för vissa överträdelser. Det kan till exempel handla om att en byggnad har uppförts utan att byggnadsnämnden meddelat startbesked, eller att ett anläggningsboende har inretts i en befintlig byggnad utan startbesked. Så länge det handlar om en åtgärd som kräver bygglov och startbesked kan alltså sanktionsavgift tas ut.

Det finns dock undantagsfall där sanktionsavgift inte ska tas ut. Dessa fall räknas upp i 11 kap 53 § PBL. Det finns inga andra fall där sanktionsavgift inte ska tas ut.

Situationer som inte anses motivera avgiftsbefrielse är exempelvis försumlighet hos uppdragstagare, dålig ekonomi, okunskap om gällande regler, glömska, tidsbrist, bristande rutiner eller att ett företag är nystartat. Det spelar med andra ord ingen roll att den som byggt utan startbesked inte kände till att bygglov och startbesked krävdes, eller att denne haft bråttom och inte ansett sig ha haft tid att kontakta byggnadsnämnden.

Däremot så kan felaktiga besked från en myndighet vara grund för avgiftsbefrielse om det felaktiga beskedet är orsaken till överträdelsen. Ett exempel kan vara att byggnadsnämnden bedömt att en ändring till anläggningsboende i en befintlig byggnad inte krävde bygglov. Om detta leder till att anläggningsboendet inreds i till exempel en befintlig lagerlokal, trots att bygglov krävs för detta, kan byggnadsnämndens felaktiga besked vara grund för att inte ta ut en avgift.

En avgift behöver heller inte tas ut, om rättelse görs innan frågan om sanktionsavgift tas upp på nästkommande sammanträde i byggnadsnämnden.

54 §
  En byggsanktionsavgift ska inte tas ut om rättelse sker innan frågan om sanktion eller ingripande enligt detta kapitel har tagits upp till överläggning vid ett sammanträde med tillsynsmyndigheten.

Det finns även vissa fall där sanktionsavgift ska tas ut, men där avgiften kan sättas ner.

53 a §
  En byggsanktionsavgift får i ett enskilt fall sättas ned om avgiften inte står i rimlig proportion till den överträdelse som har begåtts. Avgiften får sättas ned till hälften eller en fjärdedel.

Vid prövningen enligt första stycket ska det särskilt beaktas om överträdelsen inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet eller om överträdelsen av andra skäl kan anses vara av mindre allvarlig art. Lag (2013:307) .

3 a §
  Trots 2 § krävs det inte bygglov för nybyggnad om byggnaden
   1. placeras inom en allmän plats som kommunen är markägare till,
   2. placeras på platsen högst tre månader,
   3. inte får en större byggnadsarea än 15,0 kvadratmeter, och
   4. har en taknockshöjd som inte överstiger 3,0 meter.

Om en byggnad enligt första stycket flyttas inom samma allmänna plats krävs bygglov. Lag (2017:424) .

Boverket har tagit fram en allmän vägledning om byggnadsnämndens tillsyn där byggsanktionsavgifter ingår. 

Byggnadsnämndens tillsyn

Tillbaka till toppen