Så här bor vi i Sverige
Du har kommit till en lättläst sida.
I Sverige finns det flera olika sätt att bo.
Du kan bo i hyresrätt, bostadsrätt eller kooperativ hyresrätt.
Du kan också ha äganderätt.
Hyresrätt
Hyresrätt betyder att du hyr
en lägenhet av en hyresvärd.
Hyresvärden äger en
eller flera fastigheter med hyreslägenheter.
Du kan också hyra
någon annans privata bostad.
Men då har du inte samma besittningsskydd.
Besittningsskydd betyder
att du har rätt att bo kvar.
Bostadsrätt
Bostadsrätt betyder att du är medlem
i en bostadsrättsförening,
som äger en fastighet med lägenheter.
Varje medlem har varsin lägenhet.
En bostadsrätt kan du sälja
på bostadsmarknaden
men föreningen måste säga ja till köparen.
Kooperativ hyresrätt
Kooperativ hyresrätt innebär att
en förening äger eller hyr en fastighet.
Föreningens medlemmar
hyr sina lägenheter av föreningen.
När du flyttar in
betalar du en deposition till föreningen,
en summa pengar.
Depositionen får du tillbaka
när du flyttar därifrån.
Du kan alltså inte sälja din lägenhet
utan du lämnar tillbaka den
till föreningen när du flyttar.
Äganderätt
Äganderätt kan vara både villa och ägarlägenhet.
Då äger man själv sin bostad.
Det går att bygga nya flerbostadshus med ägarlägenheter
eller att bygga om byggnader
som inte är bostadshus till ägarlägenheter.
Ägarlägenheter betyder
att du äger din egen lägenhet,
inte bara rätten att använda bostaden,
som i bostadsrätt.
Det betyder att du till exempel kan sälja lägenheten
eller hyra ut den utan tillstånd,
precis som en villa.