CE-märkning av byggprodukter

Du har kommit till en lättläst sida.

Många byggprodukter måste vara CE-märkta för att få säljas.
Det gäller i Europa.
CE-märkningen beskriver produktens egenskaper.
Den visar också vem som har tillverkat produkten.

Alla som tillverkar byggprodukter beskriver dem
med samma metoder. Därför gör CE-märkningen det enklare
att handla med byggprodukter inom Europa.

CE-märkning för andra slags produkter,
exempelvis leksaker eller elprodukter,
betyder ett godkännande.

Men för byggprodukter visar CE-märkningen
att produktens egenskaper beskrivits
på samma sätt för hela Europa.

Den som använder en byggprodukt måste själv bestämma
om den är lämplig att använda. Informationen i CE-märkningen
ska hjälpa till med det.


Du kan läsa om
När du vill bygga
Bygga nytt, bygga om eller bygga till
Så här går det till att söka bygglov
Bygga utan bygglov
Attefallshus
Boverkets regler för hur du får bygga
Energideklaration

Granskad: Sidansvarig: Webbredaktionen
Hjälpte informationen dig? Ja Nej