Äldre

Du har kommit till en lättläst sida.

Det föddes många barn på mitten av 1940-talet.
De har nu blivit gamla
och de flesta går i pension.
Därför kommer antalet gamla människor
att öka i Sverige
de närmaste åren.

Människor lever också längre nu än tidigare.
År 2050 räknar man med
att antalet personer över 85 år
kommer att ha blivit dubbelt så många.

Allt fler gamla människor bor kvar hemma.
De kan få hemtjänst och annat stöd.
Därför minskar också antalet vårdboenden för äldre.

Trygghetsbostäder och seniorbostäder
är så kallade mellanboendeformer
mellan vanligt boende
och särskilda boenden.
Det behövs inte ett beslut från kommunen
att flytta in i en trygghetsbostad eller seniorbostad.

Här kan du läsa mer
om läget på bostadsmarknaden
när det gäller följande grupper
Läget på bostadsmarknaden
Ungdomar
Studenter
Särskilda boendeformer
Bostäder för nyanlända
Födda utanför Sverige bor annorlunda

Granskad: Sidansvarig: Webbredaktionen
Hjälpte informationen dig? Ja Nej