Anmäl en produkt till Boverkets marknadskontroll

Boverket utreder anmälningar om produkter. Anmälningarna kan komma från allmänheten, från konkurrerande företag eller från myndigheter i andra länder inom EU:s inre marknad. I första hand granskar vi då produktdokumentationen, men vi kan komma att utvidga kontrollen till provning eller beräkning av att de deklarerade egenskaperna är korrekta.

Efter att Boverket har fått in en anmälan kontaktar vi den berörda aktören och ber om att få ta del av relevant produktdokumentation. Uppgifterna i dokumentationen kontrolleras och följs upp genom kommunikation med den berörda aktören.

Samtliga ärenden avslutas med ett beslut. Innehållet i beslutet varierar beroende på om aktören har rättat de brister som påpekats eller om aktören åläggs sanktioner.

Boverket har inga formaliakrav på anmälan, dock bör den göras skriftligt (med post eller e-post) och innehålla åtminstone följande:

  • produktgrupp och produktnamn/modellbeteckning eller dylikt som gör det möjligt att identifiera produkten
  • företagets namn (vem tillverkar produkten/vem säljer produkten i Sverige?)
  • skäl för anmälan (är det fråga om eventuella brister i dokumentationen eller om produktsäkerhet?)

Det går även bra att skicka in bilder eller övrig information som kan underlätta handläggningen, exempelvis information om vilken harmoniserad standard byggprodukten omfattas av.

Den som har gjort en anmälan är inte part i ärendet och får ingen återkoppling på ärendets fortskridande. Däremot kan anmälaren kontaktas om ytterligare upplysningar behövs.

Observera att de kontaktuppgifter som används vid anmälan inte kan sekretessbeläggas.

Skicka e-post till Boverkets marknadskontroll, marknadskontroll@boverket.se

Vem gör vad?

Hallå konsument

Bild på Hallå konsuments logotyp

Kommunens konsumentvägledning och Konsument Europa.
Kan ge vägledning i en tvist mellan en konsument och en säljare

Hallå konsument
Granskad: Sidansvarig: Webbredaktionen
Hjälpte informationen dig? Ja Nej