Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Vad är problemet med dagens byggregler och vad hoppas vi på att vinna med de nya reglerna?

Boverkets författningar BBR och EKS innehåller dels föreskrifter, dels allmänna råd. Föreskrifterna är liksom bestämmelserna i PBL och PBF bindande. Däremot är de allmänna råden inte bindande, utan myndighetens generella rekommendationer om tillämpningen. De allmänna råden anger hur någon lämpligen kan eller bör handla för att uppfylla de bindande reglerna. I vissa fall hänvisar de allmänna råden vidare till standarder. Sådana standarder får därmed samma status som de allmänna råden, dvs. rekommendationer om lösningar för att uppfylla de bindande reglerna.

Tillämpningen av de allmänna råden är problematisk, dels för att deras juridiska status uppfattas olika av olika aktörer, dels för att de har blivit normerande. I vissa fall hänvisar de allmänna råden vidare till standarder och så att även de har i praktiken i många fall blivit styrande. Användningen av allmänna råd i reglerna är svår att förstå och tillämpa och relationen mellan reglerna och standarderna är oklar. Detta hämmar användningen av alternativa lösningar och framtagande av standarder och branschnormer på nya områden eller utveckling av standarder och branschnormer där sådana redan är etablerade och därmed utveckling och innovation.

Översynen omfattar reglernas uppbyggnad och struktur medan de samhällskrav som ställs på lag och förordningsnivå kvarstår. Det ansvar och de roller som följer av PBL och PBF ändras inte genom de nya reglerna. Precis som tidigare kommer Boverket att genom byggreglerna precisera kraven medan ansvaret att uppfylla kraven ligger fortsatt på byggherren. Myndighetsutövningen, både under byggprocessen och i den färdiga byggnaden, ligger fortsatt på kommunernas byggnadsnämnder.

Boverket kommer, så långt det är möjligt, inte längre att ange hur man kan uppfylla kraven, varken genom att ange lösningar i form av allmänna råd, eller genom att hänvisa till standarder eller andra dokument. Det blir i stället samhällsbyggnadssektorn som, genom tolkning av föreskrifterna, ska ta fram förslag till lösningar som uppfyller föreskrifterna samt ta fram förslag till verifieringsmetoder. Det innebär ett tydliggjort ansvar för samhällsbyggnadssektorn och standardiseringen, som i ökad utsträckning behöver samordna sig för att utarbeta lösningar och verifieringsmetoder som uppfyller kraven i föreskrifterna. Däremot planerar Boverket att ha allmänna råd och hänvisningar till standarder i föreskrifterna om bärförmåga, stadga och beständighet samt skydd mot brand. Målet är att skapa ett mera tidsneutralt och konsekvent regelverk utan förslag till tekniska lösningar och hänvisningar till standarder eller föreskrifter eller riktlinjer från andra myndigheter eller organisationer. På så sätt undviks ändringar i föreskrifterna vilket i sin tur kommer bidra till att det blir enklare för byggherrar, byggentreprenörer, byggnadsinspektörer, bygglovshandläggare och andra att hålla sig uppdaterade med gällande regler. Det handlar inte längre om att detaljstyra, utan om att vara flexibel och funktionsfokuserad.

Tillbaka till toppen